4 צפייה בגלריה
תוכניות לילדים ונוער ייסגרו בשל הפסקת תקצוב. ארכיון
תוכניות לילדים ונוער ייסגרו בשל הפסקת תקצוב. ארכיון
תוכניות לילדים ונוער ייסגרו בשל הפסקת תקצוב. ארכיון
(צילום: EPA)
כשברקע הדיונים על תקציב המדינה, ממשיכות להיסגר תוכניות ומסגרות שהתקציב עבורן הסתיים. מדובר בתוכניות שכבר שנתיים מתמודדות עם חוסר ודאות הנוגע לקיומן ומתקיימות מתקציבים זמניים בחסות המשבר הפוליטי המתמשך.
ב-1 בספטמבר, עם תחילת שנת הלימודים, ייסגרו כ-20 תוכניות הנותנות מענה לכ-100 אלף ילדים, נוער, ילדים ובוגרים עם מוגבלות ומשפחות בפריפריה החברתית-גיאוגרפית. במקביל, מאות עובדים במתנ"סים שמפעילים את התוכניות הללו עומדים בפני סכנת פיטורים. השבוע קיבלו רבים מהם מכתבים על שימוע לפני פיטורים, ונמסר להם שהסיבה לכך היא הפסקת התקצוב הממשלתי לתוכניות.
מדובר בתוכניות שהתקציב השנתי שלהן עומד על כ-60 מיליון שקלים, ובהן מרכזי הורות למשפחה המסייעים לאלפי משפחות צעירות ביישובים סוציו-אקונומיים נמוכים; תוכניות להשתלבות אנשים עם מוגבלות בקהילה - רובם עם קשיים כלכליים; תוכניות משולבות ל-1,200 בני נוער בסיכון ושאינו בסיכון בפריפריה החברתית-גיאוגרפית לגילי 12-18 וכן מרכזי למידה ביישובים בחברה הערבית הנותנים מענה לילדים ונוער עם חוסר תשתית משפחתית וכלכלית.
4 צפייה בגלריה
תוכניות לבני נוער ייסגרו. אילוסטרציה
תוכניות לבני נוער ייסגרו. אילוסטרציה
תוכניות לבני נוער ייסגרו. אילוסטרציה
(צילום: דנה קופל)
מדובר גם בחוגים לילדי קהילת יוצאי אתיופיה, לילדים במזרח ירושלים ובחברה החרדית המיועדים לכ-22 אלף ילדים בסך הכול; תוכנית לצמצום פערים לימודים וטכנולוגיים עם כ-3,500 משתתפים וכן תוכנית "מקום" ותוכנית "שווים" עבור צעירים ובני נוער להט"בים בפריפריה המאפשרת בניית קהילה, השתלבות ופעילות במרחב בטוח עם כ-6,000 משתתפים וכן תוכניות נוספות.

אחוות נוער גאה באורנית תיסגר: "יגרום לאכזבה עצומה"

"פתחנו אחוות נוער גאה באורנית לפני חודש וחצי בסך הכול", מספרת יובל אוריאל (15), שמשתתפת בקבוצת "שווים" לנוער גאה שעתידה להיסגר. "חשוב להבין שזו לא תל אביב, זה יישוב שיש בו גם דתיים וגם חילוניים, ולא תמיד יש קבלה או הבנה. אנחנו רוצים מקום בטוח. רק התחלנו ובקבוצה יש כבר עשרה משתתפים, חלק גדול עדיין בארון, שחוששים מיחס הסביבה, ולעתים גם מיחס המשפחה שלא תמיד יודעת. אנחנו מבינים את המקום האחד של השני, עוזרים האחד לשני במצוקות ובמחשבות. קיימים מעגלי שיתוף והקבוצה נותנת מקום שבו כולם מרגישים שהם יכולים להיות עצמם ופתוחים בלי להסתיר ולהסתתר, לדעת שאתה לא לבד בהתמודדות ויש מי שייתן יד וכתף כשצריך".
4 צפייה בגלריה
גל דיין
גל דיין
"סגירת התוכנית יכולה לגרום לנזק נפשי". גל דיין
יובל חוששת מההשלכות של סגירת הקבוצה על המשתתפים בה. "זה יגרום לאכזבה עצומה בקרב מי שרק התחיל להיפתח וזה יכול לגרום ליותר הסתרות, הסתגרות, היעדר קבלה עצמית וגרוע מכך. תקופת ההתבגרות קשה גם כך, והיא הרבה יותר קשה כשאתה שונה. אני באמת לא מבינה - אני שומעת בתקשורת שמתגאים בתקציבים שניתנים לנושאים האלו בדיוק, והנה סוגרים תוכנית חשובה כל כך במקומות שהכי צריך אותה, לאנשים שהכי צריכים אותה. איך זה משתלב?".

"סגירת התוכנית יכולה לגרום לנזק נפשי"

גל דיין, שמלווה את התוכנית במעלה אדומים, הוסיף: "תוכנית 'שווים' היא תכנית שנותנת בית חם לנערים ונערות מהקשת הלהט"בית. אין מקום אחר אליו יכולים נערים להגיע ולמצוא את מקומם ולהרגיש בטוחים בזהותם המגדרית. התוכנית נותנת לנערים מקום מפלט ומרחב מוגן גם במקרים שבבית מתקשים להתמודד עם היותם להט"ב, סגירתה יכולה לגרום לנזק נפשי חזק ביותר".
"הקבוצה נתנה לי פתח ותקווה לזה שיכולים להיות נערים שהולכים לקבל תמיכה בעיר שלי, אותם נערים לא יצטרכו לברוח למרכז ולתל אביב אלא להישאר במקום הבטוח שלהם בעיר שלהם בפריפריה, ודבר כזה יכול להפוך את המדינה למקום טוב יותר של אהבת חינם ושילוב בין כל המגזרים לקהילה הגאה בישראל. החניכים מקבלים תמיכה ואוזן קשבת שלרוב לא מוצאים במסגרות הדתיות שהם נמצאים בהם. הם מביאים את הקהילה הגאה למודעות של המגזר הדתי וגורמים להם להכיר ותוך כדי היכרות להבין שכולנו אנשים שחיים באותו מקום ורוצים עתיד טוב למדינה ולנוער בה".
4 צפייה בגלריה
ניר חן
ניר חן
"הרושם שנוצר הוא שכל להט"ב צריך לעבור לת"א אם ברצונו לחיות במרחב בטוח". ניר חן
(צילום: יריב כץ)
ניר חן, רכז בתוכנית "מקום", אמר: "הרושם שנוצר הוא שכל להט"ב צריך לעבור לתל אביב אם ברצונו לחיות במרחב בטוח המכבד את היותו מי שהוא", הוא אומר. "תוכנית 'מקום' נותנת את הפלטפורמה והכלים להפוך את העיר שלנו לבית גם עבורנו - החל מתמיכה במפגשים ואירועים שונים, דרך גיבוש קשרים אישיים לבני הקהילה בעיר ועד ליווי מקצועי לתהליכים נדרשים כדי לפתוח את הלב של אנשים, לעודד היכרות ולעשות שינוי; כך שנרגיש בטוחים, ושיהיה לנו מקום בטוח ומכיל כאן".
תגובת החברה למתנ"סים: "החברה למתנ"סים מפעילה עבור משרדי הממשלה תוכניות רבות מעצם היותה זרוע ביצוע ממשלתית. תוכניות אלו חשובות, מקדמות השתלבות בקהילה ובחברה ונותנות מענה לקהלים רבים, ילדים, בוגרים ומבוגרים, רובם מאוכלוסיות 'שקופות'.
"עם זאת, תקציב תוכניות אלו מסתיים בסוף אוגוסט ובהיעדר תקציב מדינה וללא הקצאת תקציב תוספתי החברה נאלצת להפסיק את פעילות התוכניות. החברה למתנ"סים פועלת בשיתוף פעולה עם משרדי הממשלה, בדגש על משרד החינוך והאוצר, על מנת לקדם אישור תקציבי לתוכניות מהר ככל שניתן ולוודא את חזרתן לפעילות בסמיכות לתחילת שנת הלימודים".