3 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן במליאת הכנסת
אבי ניסנקורן במליאת הכנסת
מתקרבים לפיזור הכנסת. ניסנקורן על הליכוד: "עלובי נפש"
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
נמשך קרב ההאשמות בדרך לאפשרות שהכנסת תתפזר ביום שני: אחרי שהאשימו את שר החוץ גבי אשכנזי בטרפוד החלת הריבונות, בליכוד פתחו חזית חדשה, הפעם מול שר המשפטים אבי ניסנקורן.
בליכוד פרסמו אחר הצהריים (ו') הודעה חריפה שבה התייחסו לתיק ישן הנוגע לשר ניסנקורן. על רקע המשבר הפוליטי החריף, שעשוי להוביל לבחירות רביעיות בתוך שנה וחצי, בליכוד מסמנים את ניסנקורן מכחול לבן - שמתנגד נחרצות לדרישות הליכוד בנוגע למינויי בכירים במערכת המשפט ואכיפת החוק - כאשם המרכזי במשבר.
"האם ניסנקורן גורר את המדינה לבחירות בגלל עסקה סודית עם מנדלבליט שסגר את התיק נגדו?", נכתב בהודעת הליכוד. "ניסנקורן מפר את ההסכם הקואליציוני ומסרב להקים ועדה למינוי בכירים בשירות המדינה, לרבות מינויים במשרד המשפטים".
3 צפייה בגלריה
 בליכוד טוענים: ניסנקורן הדיח את אלדד כי החל לחקור "נושאים משפטיים" נגד היועמ"ש
 בליכוד טוענים: ניסנקורן הדיח את אלדד כי החל לחקור "נושאים משפטיים" נגד היועמ"ש
בליכוד טוענים: ניסנקורן הדיח את אלדד כי החל לחקור "נושאים משפטיים" נגד היועמ"ש
(צילום: דנה קופל, דוברות משרד משפטים)
עוד נכתב כי "עכשיו מתברר שמנדלבליט סגר תיק פלילי נגד ניסנקורן, וניסנקורן לאחר מכן הדיח את מ"מ פרקליט המדינה דן אלדד שהחל לחקור נושאים משפטיים הקשורים למנדלבליט - ומינה במקומו את מנדלבליט שהפסיק את החקירה נגד עצמו".
ניסנקורן מיהר להגיב, ובציוץ בטוויטר כתב: "לכל מי שמנסה להפיץ שקרים מופרכים ולהמציא פרשה, לא תרתיעו אותי לרגע מהגנה על שלטון החוק. עלובי נפש, המתקפות שלכם רק מחזקות אותי". משרד המשפטים הבהיר: "למען הסר ספק, נדגיש כי השר ניסנקורן איננו חשוד ולא היה חשוד בעבירה כלשהי, ולא התקיימה בעניינו כל חקירה".
התיק לכאורה נגד שר המשפטים, שעליו מדברים בליכוד, נוגע לטענות שהועלו ב-2017 ולפיהם קיים חשד לזיופים בבחירות לתפקיד יו"ר ההסתדרות שבהן נבחר ניסנקורן. לאחר בדיקה ראשונית הוחלט כי לא נמצא בסיס לפתיחת חקירה בנושא.
היועץ המשפטי לממשלה הגיב אף הוא ואמר כי כבר ב-2017 המליץ ראש אח"מ במשטרה לסיים את הבדיקה נגד ניסנקורן, שאז היה יו"ר ההתסדרות כאמור, ללא פתיחה בחקירה. "המלצת היחידה החוקרת היא לסיים את הטיפול בנושא ללא פתיחה בחקירה, משום שבבדיקה שנערכה לא נמצאה כל תשתית ראייתית המצדיקה פתיחה בחקירה פלילית", כתב היועץ בתגובתו.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"ניסנקורן איש ישר, הודעת הליכוד נבזית". יו"ר האופוזיציה לפיד
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
בהודעתו של מנדלבליט מסתבר שעד חודש מאי השנה העניין לא נגנז. לדבריו, "בפגישת עבודה שקיים ראש אח"מ עם היועמ"ש בחודש מאי 2020, הביא ראש אח"מ בפני היועץ המשפטי לממשלה נושאים שהיו מטופלים בלשכת פרקליט המדינה עד אז. אחד מהנושאים הללו היה המלצת המשטרה מאוקטובר 2017 שלא לפתוח בחקירה פלילית, עניין שהועלה מחדש לנוכח האפשרות שניסנקורן ימונה לתפקיד שר בממשלה".
הוא ציין כי "מאז לא התקבל מידע רלוונטי לעניין, ואין כל הצדקה לביצוע כל פעולות בדיקה נוספות בנושא. לאחר בחינה עדכנית של הדברים הודיע ראש אח"מ כי אין שינוי בעמדה שהוצגה בשנת 2017 גם היום, ועל כן יש לסיים את הטיפול בנושא ולגנוז את העניין".
יאיא פינק, שניהל את הקמפיין נגד שר המשפטים באותן בחירות בהסתדרות, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "בתור מי שהיה אחראי על הגשת התלונה למשטרה על חשד לזיופים, אין לי אלא להפריך ספין נוסף של ביבי". לדבריו, "דבר החקירה פורסם, הסיבה היחידה שזה עולה עכשיו היא הניסיונות של הנאשם לחמוק מהכלא ולקחת את ישראל לבחירות".
יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, הגיב גם הוא בטוויטר וכתב: יש לי הרבה מחלוקות עם השר ניסנקורן, אבל אין לי ספק קל שבקלים לגבי היותו איש ישר. הודעת הליכוד כלפיו היא נבזות צרופה ואין אדם במדינה שקונה את הסיפור המכוער הזה".
הכנסת, נזכיר, תתפזר בשבוע הבא אם עד יום שני בחצות לא יאושר תקציב המדינה - או לחלופין יידחה המועד האחרון להעברתו. בימים האחרונים נקלעו השיחות בין הליכוד לכחול לבן למבוי סתום, כשברקע עומדים מאבקי כוחות על המינויים החדשים בתפקידי המפתח בצמרת המדינה, בהם פרקליט מדינה ומפכ"ל ובהמשך גם יועץ משפטי לממשלה.
בכחול לבן מאשימים כי נתניהו, בשל מצבו המשפטי, צריך להימנע מלהתערב בענייני מינויים במערכות המשפט ואכיפת החוק ובשל כך גם בולם שר המשפטים ניסנקורן ניסיונות להפוך את הליך הבחירה לפוליטי. בליכוד דורשים כי הוועדה לאיתור מועמד לפרקליט המדינה תשנה את נהליה עד כה ותמליץ על שלושה מועמדים, שמתוכם שר המשפטים ושר מטעם נתניהו יבחרו את המועמד הסופי - במקום הנוהל הקיים שלפיו הוועדה מאתרת מועמד אחד בלבד ומביאה אותו לאישור הממשלה.