3 צפייה בגלריה
צעדת מחאה על פינוי מאחז חומש
צעדת מחאה על פינוי מאחז חומש
צעדת מחאה על פינוי מאחז חומש
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס החליט שלא לאבטח צעדת מפגיני שמאל למאחז הבלתי חוקי חומש שבצפון השומרון במחאה על אי-פינויו, בטענה שהשהות במקום אינה חוקית. זאת על אף שלפני חצי שנה אבטח את צעדת הימין שכללה 15,000 משתתפים בעקבות הפיגוע באזור.
"נבקש להבהיר כי כניסת ישראלים למרחב היישוב חומש אסורה מכוח יישום חוק ההתנתקות. על רקע האמור, ומשלא ניתן לכם היתר כניסה, הרי שהצעדה המתוכננת על-ידיכם אסורה על פי דין", כתב פוקס לאנשי "שלום עכשיו" שמארגנים את האירוע.
מאז הפיגוע שבו נרצח תלמיד הישיבה יהודה דימנטמן בדצמבר בשנה שעברה, הוגברה טבעת האבטחה סביב המקום. בין היתר, הוקמו שני חסמים ועמדות מאוישות של לוחמים סביב השעון, והוחלט על צמצום מספר התלמידים והרכבים שמורשים להגיע למקום באישור שר הביטחון.

3 צפייה בגלריה
יהודה פוקס
יהודה פוקס
הבהיר כי הכניסה למקום אסורה על פי חוק ההתנתקות. אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס
(צילום: דובר צה"ל )
לאחרונה החליטו ב"שלום עכשיו" להעלות הילוך במאבק לפינוי חומש, והפעילים החליטו לעלות למאחז בשבת הקרובה עם בולדוזר כדי להעביר את המסר על הריסתו. לפי ההערכות צפויים להגיע קרוב ל-500 משתתפים באוטובוסים ממרכז הארץ.
היום צפוי שר הביטחון בני גנץ להגיב בשם המדינה לבג"ץ, לאחר העתירה שהגיש ארגון יש דין, בשיתוף תושבים פלסטינים מהכפר בורקה, באפריל ב-2019. לטענתם, בשל היעדר אכיפה של צה"ל ביישוב שבו קיימת נוכחות יהודית בניגוד לחוק ההתנתקות. נזכיר, כי בחול המועד פסח לפני כחודש קיימו המתנחלים צעדה לחומש, שבה השתתפו יותר מ-15 אלף אנשים, וגם אז הדגיש בפניהם מח"ט שומרון אל"מ רועי צוויג כי הצעדה במקום אינה חוקית, אך בסופו של דבר אלפים הגיעו וצה"ל אבטח את הצועדים. ההערכות הן שגם הפעם יקרה תרחיש דומה וצה"ל יאבטח את האירוע.
חבר הכנסת מוסי רז (מרצ) אמר כי "על שר הביטחון לאפשר את הפגנת 'שלום עכשיו' בשבת במאחז העבריינים חומש, בדיוק כי שאפשר את צעדת המתנחלים למקום לפני חודש. הגיע הזמן לפנות את העבריינים מחומש".
3 צפייה בגלריה
קמפיין שלום עכשיו נגד חומש
קמפיין שלום עכשיו נגד חומש
שלט שתלו "שלום עכשיו" על הצעדה המתוכננת בחומש
מתנועת "שלום עכשיו" נמסר כי "אלוף הפיקוד פוגע בחופש הביטוי ובזכות שלנו למחות. אם אכיפת חוק ההתנתקות כל כך חשובה לאלוף, איך ייתכן שחבורת שונאי ישראל שוהה כעת בחומש ואיש לא מפנה אותה?". בארגון הוסיפו: "נראה שיש דין אחד לעבריינים שעושים כרצונם ועוד מקבלים אבטחה צמודה, ודין אחר לישראלים שומרי חוק. אנו דורשים משר הביטחון להורות לאלוף הפיקוד לחזור בו מהאפליה, ולאפשר לנו לצעוד לחומש בדיוק כפי שהתאפשר למתנחלים".
בדובר צה"ל אמרו כי "המדיניות של כוחות הביטחון באשר ליישוב המפונה חומש לא השתנתה".
ראש מועצת שומרון יוסי דגן תקף את מארגני ההפגנה וכינה אותה "פרובוקציה זולה וממוחזרת". לדבריו, "אני חושב שזה פתטי", אמר דגן על ההפגנה. "לפני כמה חודשים הצעתי ליו"ר ועדת השמות הממשלתית לשנות את השם של חומש לחאן אל-חומש, בשביל כל מיני ציבורים שעושים ספינים על שופלים בדרכם לחומש - מוטב שילכו לכל עשרות אלפי בתים לא-חוקיים שמשתלטים על מה שנקרא שטחי C".