כלת פרס ישראל על מפעל חיים ותרומה מיוחדת לחברה ולמדינה, פרופ' אליס שלוי, הלכה היום (שני) לעולמה בגיל 96. שלוי, שייסדה את שדולת הנשים והייתה פעילה חברתית במשך שנים רבות, קיבלה את הפרס בשנת תשס"ז על פעילותה בתחום החינוך ובתחום של מעמד האישה ורווחתה.
2 צפייה בגלריה
"מהפכנית ופורצת דרך". פרופ' אליס שלוי
"מהפכנית ופורצת דרך". פרופ' אליס שלוי
"מהפכנית ופורצת דרך". פרופ' אליס שלוי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במשך עשרות שנים הייתה שלוי חברת סגל אקדמי בכירה של האוניברסיטה העברית ובירושלים, ובמקביל קיבלה על עצמה בהתנדבות את ניהולו של בית הספר "פלך" לבנות בעיר. היא הציבה את בית הספר כדגל מוביל לבתי הספר הפתוחים בארץ, וכבית הספר הניסויי הראשון בחינוך הממלכתי-דתי. היא הייתה מחלוצות הפמיניזם הדתי בישראל.
בנימוקי ועדת פרס ישראל נאמר כי הייתה "מהפכנית ופורצת דרך באומץ לב, ביושרה אינטלקטואלית ובחזון ארוך טווח. בשני התחומים, השלובים זה בזה, מטובע חותמה האישי המיוחד". במשך 15 שנות ניהולה בבית הספר "פלך" הונהגו בו חידושים, הן בתוכניות הלימודים ובשיטות ההוראה והן בתחום הניהול - שהתלמידות שותפו בו באופן משמעותי.
בית הספר, הדוגל בהשתלבות הציבור הדתי עם כלל האוכלוסייה בישראל, הקנה לתלמידותיו חינוך תורני. עניין זה הוא כשלעצמו נחשב מהפכני בקרב הציבור הדתי והחרדי. "רוח פלך", אותה עיצבה שלוי, היא הצהרה ברורה כי אפשר לממש חינוך דמוקרטי במסגרת החינוך הדתי, ואף לקיים בו חשיבה יצירתית חופשית.
2 צפייה בגלריה
פרופ' שלוי
פרופ' שלוי
פרופ' שלוי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במקביל לעיסוקיה החינוכיים היא הציבה לעצמה מטרה - להביא להבנה בין אנשים בעלי דעות שונות ולקדם סובלנות הדדית. בשנות השמונים החלה לפעול במסגרות השואפות להתמיד בקיום שיח פתוח ומתמשך בין יהודים לפלסטינים.
שלוי, כאמור, ייסדה את שדולת הנשים בישראל ועמדה בראשה מיום היווסדה בשנת 1984. הקמתה היא הישגה החשוב והבולט ביותר בתחום הפעילות לקידום מעמד האישה, והיא העלתה את הנושא על סדר היום הלאומי. בעיני חלקים נרחבים בציבור שלוי נחשבת - ובצדק - לכוהנת הגדולה של הפמיניזם הנאור בישראל.
באוניברסיטה העברית נפרדו מחברת הסגל, וספדו: "פרופ' שלוי הייתה חברת סגל אקדמי בכירה ופעילה באוניברסיטה העברית במשך כ-40 שנה במסגרת החוג ללימודי אנגלית. לצד זאת, הייתה פמיניסטית ואשת חינוך בכל רמ"ח אבריה אשר פעלה במשך עשרות שנים לקידום תחומים רבים בחברה הישראלית, בראשם מעמד האישה, חינוך יהודי וציוני, שוויון חברתי ודו-קיום. בגין אלה זכתה שלוי בפרס ישראל למפעל חיים בשנת 2007.
"פרופ' שלוי ז"ל לא הסתפקה רק בעיסוק המדעי והמחקרי, אלא לקחה על עצמה - לא פעם בהתנדבות - את מציאת הפתרון היישומי בשטח לבעיות השונות בחברה הישראלית אותן ביקשה לתקן. מהקמת שדולת הנשים בישראל, אשר העלתה לראשונה את נושא מעמד האישה לסדר היום הציבורי ועד לניהולו בהתנדבות של בית-הספר "פלך" לבנות בירושלים אשר חרט על דגלו מתן חינוך תורני ואיכותי לצד חינוך דמוקרטי המעודד חשיבה יצירתית וחופשית", כתבו.
הם הוסיפו כי "בכל אשר עשתה, בכל אשר פנתה, פרופ' שלוי ז"ל פעלה לעשות טוב יותר לחברה ולאלה המרכיבים ומרכיבות אותה. בפעולותיה, באורח חייה באמונתה בטוב שבאדם ובשמחת החיים שלה, פרופ' שלוי הדגימה כיצד ניתן לקיים אורח חיים המעוגן בהלכה ובמסורת לצד קידום זכויות אדם, שוויון ושלום. רוחה ומרצה יחסרו לנו מאוד. יהי זכרה ברוך".
גם בתנועת נאמני תורה ועבודה ביקשו להיפרד: "פרופ' שלוי הייתה אשת חינוך משכמה ומעלה, כלת פרס ישראל לפעל חיים וממייסדות הפמיניזם בישראל, והפמיניזם הדתי בפרט. היא ניהלה במשך שנים רבות את בית הספר 'פלך', שימשה דוגמה ומופת לנערות ולנשים רבות, והעמידה אחריה מורשת של מאבק נחוש לקידום מעמד האישה. יהי זכרה ברוך".