לאחר מאבק התלמידים, ההורים ואנשי החינוך בקריית שמונה בדרישה להשוואת מתווה הבגרויות של תלמידי העיר לאלו שבעוטף עזה, הודיע היום (ראשון) שר החינוך יואב קיש כי תלמידי קריית שמונה ייבחנו רק על חומר הלימוד שלמדו. לדברי השר קיש, "אין כוונה ולא נאפשר מציאות שבה תלמיד מגיע לבחינה על חומר שלא למד ולא הכיר". השר קיש אמר את הדברים בניגוד לדרישת אנשי משרדו, שקבעו כי תלמידי קריית שמונה שנעקרו מבתיהם וממסגרות החינוך שלהם לפני יותר מחצי שנה ייבחנו ככל תלמידי המדינה, ויזכו רק לפקטור ולהתאמות כמו תוספת זמן וכדומה. מאבקם של התלמידים והוריהם סוקר בהרחבה ב-ynet.

ביום שישי בצהריים קיים שר החינוך פגישה עם ראש העירייה אביחי שטרן, והשניים שבו ודנו בנושא. בשבועות האחרונים פעל שטרן מול בכירי משרד החינוך ולצד הנהגת מערכת החינוך העירונית בניסיון לשנות את מדיניות המשרד, שסירב להכיר בטענות שהעלו בקריית שמונה. שטרן התכוון להגיש בג"ץ יחד עם האגודה לזכויות האזרח נגד משרד החינוך, לצד הורים ותלמידים, אך זה כנראה יתייתר כעת. לדברי השר קיש "ימונה פרויקטור שילווה אישית את כל המנהלים וייתן מענה לכל הצרכים, כך שבמהלך החודשים הקרובים הנחיות אלו יבוצעו".
2 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
השר קיש. דו-שיח מתמשך עם עיריית קריית שמונה
(צילום: דנה קופל)
בשיחה עם ynet אומר שטרן כי הוא מברך את השר קיש שגילה הבנה ונענה לצורכי התלמידים: "אני רוצה להודות לשר ששם את טובת הילדים שלנו לנגד עיניו. אנחנו נעשה הכול כדי לתת להם את הכלים הדרושים כדי להצליח. מגיעה להם ההזדמנות כמו לכל תלמיד אחר במדינה". לדברי שטרן, מיד אחרי החג צפוי הפרויקטור לבחון מול כל בתי הספר התיכונים בעיר את הרמה הפדגוגית שהספיקו להשלים התלמידים, ובהתאם למה שהספיקו ללמוד תיקבע רמת הבחינות ותינתן להם אפשרות בחירה בין מספר שאלות, כדי שישיבו על אלו שהספיקו ללמוד. "לילדים שלנו מגיעה כל ההערכה והתמיכה אל מול המאמצים והאתגרים לעמוד ולגשת לבגרויות גם בתנאים הקשים כל כך, שבהם הם וכל תושבי עירנו נמצאים בעת הזאת", הוסיף שטרן.
בתוך כך, על פי שטרן, שר החינוך קיש עדכן אותו בסוף השבוע כי אושרה הקמת צוות ליווי להוצאה לפועל של ההחלטות להקמת האוניברסיטה בגליל. במסגרת תוכנית הממשלה לשיקום הצפון צפויה להתקבל ההחלטה על תקצוב הקמת האקדמיה בגליל העליון, בעלות של יותר מ- 20 מיליון שקלים. לדברי שטרן, מדובר בבשורה שמהווה תקווה להתפתחות העיר והאזור, ועל משרדי הממשלה לפעול ולהחל ביישומה: "אנחנו לא נתפשר על העתיד של בני הנוער בעיר שלנו, וגאים בהם ומשוכנעים שעוד יזכו להיות חלק מכוח החלוץ באקדמיה באוניברסיטת תל חי שבקריית שמונה". במקביל, במועצה האזורית גליל עליון דורשים כי ההקלה תינתן לכלל הילדים בצפון שבתי הספר שלהם אינם פועלים כשגרה מאז 7 באוקטובר.
בתוך כך, מנהל תיכון אורט דנציגר בקריית שמונה, עופר זפרני, כתב בדוח על מצב התלמידים כי הצפי של שנתון י"ב לסיים את התיכון עם תעודת בגרות עומד על 45% בלבד, בעוד שערב המלחמה עמד הצפי על 90%.
2 צפייה בגלריה
עופר זעפרני, מנהל בית ספר דנציגר בקריית שמונה
עופר זעפרני, מנהל בית ספר דנציגר בקריית שמונה
עופר זפרני, מנהל בית ספר דנציגר בקריית שמונה
(צילום: אפי שריר)
עו"ד טל חסין מהאגודה לזכויות האזרח התייחסה למכתב ההתחייבות של השר קיש, שנשלח לתושבים ערב הגשת העתירה לבג"ץ, ואמרה: "התעקשות משרד החינוך על כך שתלמידי קריית שמונה, שנעקרו מביתם מתחילת המלחמה, ייבחנו בבחינות הבגרות הרגילות מעידה על עומק הניתוק והאטימות של השר ופקידי המשרד מהמתרחש בשטח. שום שיקול חינוכי לא היה כאן. חבל שרק התערבות משפטית גרמה להם להתעורר ולשנות כיוון. נמשיך לעקוב, ונוודא שכל התלמידים כולם יקבלו מתווה בגרויות המותאם לצרכיהם בימים הקשים האלה".