בגדוד הזה משרתים נערי גבעות שקיבלו אישור מיוחד מהשב"כ ומהמשטרה להתגייס ומסרבים בתוקף להתראיין, וגם לוחמות, הומואים וטרנסג'נדרים. התוצאה המבצעית שלו בחודשים האחרונים, מעוררת הערכה גדולה בפיקוד המרכז. דווקא בתקופה של פילוג וקיטוב, לצד שינויים מהממשלה החדשה שמאיימים לבתר את צה"ל - בגדוד אחד מוכיחים שאפשר גם אחרת, וזה עובד היטב ומעל למצופה.
באחד המוצבים המבצעיים הנידחים של פיקוד המרכז, מצוקי דרגות שבאזור ים המלח, משרתת פלוגה ייחודית שמאז שהוקמה לפני כארבע שנים, לוחמיה וקציניה מסרבים בקנאות להתראיין ולהצטלם. פלוגת "ספר המדבר" מבוססת על לוחמים שכנערים השתייכו לנוער הגבעות באיו"ש, חלקם עם רישומים פליליים ומוכרים בשב"כ, אך במהלך משותף של צה"ל והנהגת ההתיישבות הוחלט לנתבם לדרך המלך, עם שירות צבאי קרבי, משמעותי ומיוחד.
3 צפייה בגלריה
לוחמי גדוד לביאי הבקעה
לוחמי גדוד לביאי הבקעה
"זהו עם ישראל בהווייתו". לוחמי גדוד לביאי הבקעה
(צילום: דובר צה"ל)
כמה מיוחד? הפלוגה משתייכת לגדוד המעורב "לביאי הבקעה", שבו משרתים לוחמות ולוחמים, בהם להט"בים מוצהרים. פלוגת ספר המדבר, שלוחמיה הוכשרו לצד לוחמי "נצח יהודה" בבא"ח כפיר בגלל הרקע הדתי שלהם, מנותקת אמנם בשגרה מהפלוגות המעורבות בגדוד, אך בשטח עצמו המפגשים המבצעיים יוצרים חיבורים יוצאי דופן, ובעיקר הצלחות מבצעיות בלתי פוסקות: בחודשים האחרונים סיכלו יחד לוחמי הגדוד וחבריהם מהגדוד הצפוני של חטמ"ר הבקעה, "אריות הירדן", הברחות של מאות רובים ואמצעי לחימה מירדן ליהודה ושומרון, והובילו מבצעי מעצרי מבוקשים בגזרת יריחו.
"זהו עם ישראל בהווייתו. כור ההיתוך שאליו כיוון בן-גוריון קורה אצלנו בגדוד הלכה למעשה, עם בנים ובנות וטרנסג'נדרים, ואני לגמרי שמח על זה", סיפר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" קצין בכיר בחטיבה, "יש שיתופי פעולה מבצעיים 24/7 במתאר הגבול ובמתאר האיו"שי בין פלוגות הגדוד, ומבצעים יחד עם המשטרה ואמ"ן שמביאים להישגים מדהימים. לעיתים הכוח מספר המדבר מיירט את המבריחים או רודף ותופס אותם, בהכוונה ובתצפית של פלוגות אחרות בגדוד. הסינרגיה מוצלחת ומוכיחה את עצמה".
באשר להקפדה על שילוב ראוי, סיפר הקצין: "אם יש משהו שמפריע למישהו בהקשרים של כבוד האדם אנחנו לא כופים דבר, למשל בשגרה כשיש מופעים וכו'. בפעילות המבצעית עובדים ביחד, אבל בריצה גדודית לא נריץ את לוחמי ספר המדבר לצד לוחמות כי זה מפריע להם. כולם מכבדים את כולם. זה עובד נהדר".
3 צפייה בגלריה
לוחמי גדוד לביאי הבקעה
לוחמי גדוד לביאי הבקעה
מוקפצים גם לאירועים ארציים, כמו לכידת האסירים שברחו מכלא גלבוע
(צילום: דובר צה"ל)
לוחמי ספר המדבר עוברים הכשרה ייעודית של שלושה חודשים בתום חצי שנה של טירונות ואימון מתקדם כלוחמי חי"ר, ומתמחים במקצועות הגששות והשדאות תוך דגש על מרדפים ואיתור חשודים. "מאחר שהגדוד מרחבי, ומכיר באופן אינטימי את השטח והגזרה הקבועה, נוצרה היכרות מעולה עם הנחלים, הגבעות וכל תוואי השטח", הוסיף הקצין, "לוחמי ספר המדבר יודעים לזהות עקבות של בעלי חיים וגם את סוג בעלי החיים, באיזה מסלול צעדו החשודים וכמה היו, והאם העקבות טריים או ישנים".
פלוגת ספר המדבר מוקפצת גם לאירועים ארציים ולוחמיה לקחו חלק מרכזי במרדפים ובלכידת האסירים הביטחוניים שברחו מכלא גלבוע, המחבלים שביצעו את הירי על הישיבה ביישוב כרמל בדרום הר חברון - לרבות איתור הנשק שהושלך בשטח - ובתפיסת המחבל שעשה את פיגוע הגרזן באלעד ונמלט ליער סמוך.
3 צפייה בגלריה
לוחמי גדוד לביאי הבקעה
לוחמי גדוד לביאי הבקעה
הגדוד סיכל 30 הברחות נשק גדולות ב-2022
(צילום: דובר צה"ל)
אך עיקר העשייה של הגדוד, כמו של מקבילו הצפוני בגזרת חטמ"ר הבקעה, אריות הירדן, הוא המאבק בהברחות הנשק בגבול המזרחי. רק בשנה האחרונה התעוררו במערכת הביטחון מול תופעת הברחות כלי הנשק מהבקעה ומהערבה לתוך יהודה ושומרון ולכנופיות של ערבים ישראלים. אלפי רובים, רובם תקניים מהמלחמה שדעכה בסוריה ובעיראק, זרמו לשטחים ולמגזר הערבי, והאוטוסטרדה נבלמה לפני כשנה עם הקמת מערך אחוד של המשטרה, צה"ל ושב"כ נגד ההברחות.
ב-2019 סוכלו 8 הברחות בלבד, שכללו 190 נשקים. ב-2022 סיכלו כוחות החטיבה המרחבית 30 הברחות גדולות של למעלה מ-500 רובים, פי שלושה מהכמות בשנת 2021. לפי הערכות בצבא, שתי הברחות בשנה החולפת לא סוכלו ועוד ארבעה ניסיונות הוגדרו כחשודים בתור הברחה מוצלחת. לוחמי אריות הירדן ולביאי הבקעה סיכלו הברחות נשק גם באור יום, ובמקומות שקשים לתצפית כמו מטעי התמרים במובלעות הישראליות החקלאיות שמזרחית לגדר המערכת ומערבית לנהר.
הפלוגה הייחודית התייצבה מבחינת כוח אדם ובקרוב תצטייד באמצעי לחימה חדישים ובכלי רכב חדשים שצה"ל רכש עבורה. הגדר בגזרה עדיין מיושנת אך בצבא משדרגים גם חלק גדול מהתשתיות המבצעיות. "קיבלנו תקציב גדול תחת פרויקט 'תנופת הגבולות' כדי לרכוש ציוד מתקדם", סיפר מפקד חטמ"ר הבקעה, אלוף משנה מאיר בידרמן, "בנוסף, הגדלנו את סד"כ הכוחות בגדודים המעורבים בגזרה בעשרות לוחמים נוספים תוך שדרוג משמעותי למוצבים ולמתקני האימונים וההדרכה".