על רקע המלחמה באוקראינה, מודיעה הבוקר (רביעי) ועידת התביעות כי תקצה כ-47 מיליון דולר כדי לסייע ליותר מעשרת-אלפים ניצולי שואה החיים באוקראינה. זאת במסגרת התקציב השנתי לארגוני הרווחה שתומכים בניצולי שואה. הסיוע ניתן באמצעות ארגון הג'וינט המפעיל מרכזי חסד, הגדול שבהם ממוקם בקייב ומעניק סיוע ל-2,400 ניצולים, מחציתם זקוקים לסיעוד ביתי. יותר מ-500 ניצולים מרותקים לבתיהם.
על רקע הלחימה, במרכזים באוקראינה רעננו את נוהלי החירום ודאגו שאנשי סיעוד יתחלקו לאזורים וימשיכו להעניק את הסיוע לניצולים הנמצאים במרחק הליכה ברגל מביתם, כך שאף ניצול לא ינותק מעזרה. בקייב ובחרקוב אנשי החסד שוהים יחד עם הניצולים בבתיהם. כמו כן הוקדמו העברות תקציבים לצורך רכישת מלאי חירום: מים, מזון, ציוד עזרה ראשונה ותרופות, הגדלת יתרות בכרטיסי אשראי לתשלומים עתידיים.
2 צפייה בגלריה
 ניצולת שואה נטליה ברזהניה בת 88 עם מתנדבת של הג'וינט
 ניצולת שואה נטליה ברזהניה בת 88 עם מתנדבת של הג'וינט
ניצולת השואה נטליה ברזהניה, בת 88, עם מתנדבת של הג'וינט באודסה
(צילום: Courtesy of The Jewish Joint Distribution Committee (JDC))
2 צפייה בגלריה
 ניצולת שואה נטליה ברזהניה בת 88 עם מתנדבת של הג'וינט
 ניצולת שואה נטליה ברזהניה בת 88 עם מתנדבת של הג'וינט
(צילום: Courtesy of The Jewish Joint Distribution Committee (JDC))
המרכזים במערב המדינה קיבלו מראש אספקה של מזרנים, שמיכות ושקי שינה לצורך אירוח פליטים. הוסדרו אלפי מקומות לינה בפולין, רומניה, הונגריה ומולדובה כדי לשקם את המוני הפליטים, ואנשי הסיוע יוצרים קשר מסביב לשעון עם הניצולים, במיוחד עם מרותקי-בית ועריריים. בנוסף, ועידת התביעות קיבלה אישור מממשלת גרמניה להקדים את התשלומים למקבלי פיצויים חודשיים על מנת שיוכלו להצטייד במלאי חירום של מזון ותרופות.
"אנו גאים להכריז על הקצאת מענקים משמעותית זו בתקופה שבה הכספים הללו קריטיים, בשל הגיל, העוני והמוגבלות של אוכלוסיית שורדי השואה ההולכת ופוחתת, וזאת תוך התמודדות עם חוסר הוודאות והסכנה המתמשכת מווירוס הקורונה", אמר גדעון טיילור, נשיא ועידת התביעות. "אנו בטוחים שהתקציבים המועברים לארגוני הסיוע, יספקו תמיכה חיונית בזמנים קשים אלו".
בשנים האחרונות, במהלך משא ומתן עם ממשלת גרמניה, ועידת התביעות הדגישה את הצורך והדחיפות להגדיל את מימון הטיפול הביתי לניצולי השואה. ההקצאות החדשות מחולקות לארגוני הרווחה, כדי להבטיח שירותים חיוניים, כגון סיעוד ביתי, טיפול רפואי, שירותי חירום ומזון. הסיוע לאוקראינה הנו חלק מתוכנית ההקצאות השנתית בסך 720 מיליון דולרים ליותר מ-300 ארגוני רווחה ברחבי העולם כדי לתמוך בשירותי סיעוד ותמיכה עבור הניצולים בלמעלה מ-80 מדינות. הכספים לשירותים חיוניים אלו מספקים גלגל הצלה קריטי לניצולי שואה קשישים והנזקקים ברחבי העולם, ומאפשרים להם לחיות שארית חייהם בכבוד.