4 צפייה בגלריה
ילד פלסטיני שנפצע מאבן שהושלכה לעברו ע"י מתנחלים
ילד פלסטיני שנפצע מאבן שהושלכה לעברו ע"י מתנחלים
מוחמד חמאמדה בן ה-3, שנפצע בתקיפת מתנחלים בשמחת תורה
במועצת הביטחון של האו"ם התקיים היום (ג') דיון בנושא יהודה ושומרון, ובמסגרתו גינתה שגרירת ארה"ב, לינדה תומאס גרינפלד, את האלימות שמפעילים מתנחלים כלפי פלסטינים בתקופה האחרונה, וציינה שהדבר מהווה מכשול לשלום. היא קראה לישראל לחקור את המקרים האלה ואת תגובות כוחות הביטחון.
בין השאר היא התייחסה לתקרית שאירעה בשמחת תורה, שבמסגרתה מתנחלים תקפו פלסטינים בדרום הר חברון, יידו אבנים ופצעו באורח קשה ילד בן 3. במקביל היא הזכירה ששר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ גינו את מעשי התוקפים.
4 צפייה בגלריה
לינדה תומאס גרינפלד השגרירה החדשה של ארה"ב ב או"ם ממשל ביידן
לינדה תומאס גרינפלד השגרירה החדשה של ארה"ב ב או"ם ממשל ביידן
שגרירת ארה"ב לאו"ם, לינדה תומאס גרינפלד. "מכשול לשלום"
(צילום: AFP)

עוד לפני כן תקף שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, את השגריר הפלסטיני: "לצערי, במקום לקדם שלום הדיונים של מועצת הביטחון על המצב במזרח התיכון רק מנציחים את העימות. הדיונים המוטים האלה נותנים לפלסטינים את האשליה שהם לעולם לא יישאו באחריות על פשעיהם.
"היום שמענו מהשגריר הפלסטיני את אותם שקרים ועיוותים שאנו שומעים בכל דיון על המצב במזרח התיכון. אדוני השגריר, אתה לא מתבייש לדבר בפני מועצת הביטחון, כשהממשלה שלך משלמת מאות מיליוני דולרים למחבלים? איך אתה יכול לדבר על תוקפנות כאשר המנהיגים ובתי הספר שלכם מהללים רצח יהודים ומסיתים לטרור? אתה מעז לדבר על המשפט הבינלאומי כאשר בתי המשפט שלכם גזרו זה עתה על שני פלסטינים 15 שנות מאסר בגין ניסיון למכור אדמות ליהודי?".
לדיון הוזמנו באופן יוצא דופן שני דוברים חיצוניים: חברת הוועד המרכזי של אש"ף, חנאן עשראווי, וחבר שדולת השמאל היהודי בארה"ב ג'יי סטריט, דניאל לוי. עשראווי מתחה ביקורת על מועצת הביטחון וטענה שהיא אפשרה את הטרגדיה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. לדבריה, ישראל זוכה לחסינות על רקע כיבוש קולוניאלי: "ישראל ובעלות בריתה מנסות לצמצם את הסכסוך באמצעות שלום כלכלי, נורמליזציה וכפיית שקט".
4 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
גלעד ארדן. "האיום האמיתי - איראן"
(צילום: אבי מועלם)
4 צפייה בגלריה
חנאן עשראווי
חנאן עשראווי
חנאן עשראווי. "ישראל זוכה לחסינות"
(צילום: AFP)
עשראווי טענה שחוק הלאום מהווה דוגמה לשלטון גזעני המונע שיבה מפליטים פלסטינים, ומחתה על כך שאלימות הכובש מוגדרת כהגנה עצמית ותגובת הנכבשים כטרור. היא התעקשה שישראל מבצעת טיהור אתני של ירושלים, וציינה כדוגמה את בניית מוזיאון הסובלנות בבית קברות מוסלמי בירושלים. "ישראל בונה מצור התנחלויות על ירושלים", סיכמה.
דניאל לוי אמר, כי המשך הניסיון הבינלאומי להשגת פתרון שתי המדינות רק מחמיר את המצב. לדבריו, כל עוד ישראל מקבלת חסינות והקהילה הבינלאומית לא פועלת נגדה, אי אפשר לצפות שדברים ישתנו. "עלינו להכיר באי-סימטריה בין מדינה כובשת לעם נכבש", הוסיף. "המיקוד צריך להיות להתייחס לפעולות ישראל כצד עם הכוח. שלום כלכלי ללא התייחסות לכיבוש ולזכויות ייכשל".
שליח האו"ם למזרח התיכון, תור ונסלנד, קרא בדיון לישראל ולפלסטינים "למצוא דרכים נוספות לשיתוף פעולה, כולל על יישום הסכמים קיימים. עלינו לבנות הסכמה לתמיכה במעורבות רחבה יותר של הקוורטט או להתמודד עם מציאות נואשת יותר שמעוצבת על ידי קולות קיצוניים שיגבירו את הסיכון שהאזור ייכנס לעימות חמור יותר".
המשקיף הפלסטיני ריאד מנצור קרא לקוורטט לקחת את ההובלה כדי לפתור את הסכסוך וקרא לכינוס ועידת בינלאומית.
השגריר ארדן סיכם בהתייחסות לאיראן: "בעוד חלק מחברי מועצת הביטחון נשארים תקועים בבוץ האובססיה האנטי ישראלית שלהם, האיום האמיתי על הביטחון העולמי מתקדם במהירות. איראן ממשיכה להתקדם לקראת מטרתה להפוך למדינת סף גרעינית, ומייצאת טרור ברחבי העולם".
על סוגיית הסכם הגרעין אמר: "חשוב לי להבהיר - ישראל מעדיפה פתרון דיפלומטי שבאמת ימנע מאיראן להפוך למדינת סף גרעינית. אך לאיראן אין כוונה לנהל משא ומתן על פתרון כזה. ישראל לעולם לא תאפשר לאיראן להפוך למדינת סף גרעינית. נעשה כל מה שצריך כדי לעצור את הגרעין האיראני".