הגל הרביעי דועך במהירות, אבל ממונה הקורונה פרופ' סלמאן זרקא אומר כי במערכת נערכים כבר לגל החמישי שעלול להגיע. בריאיון לאולפן ynet התייחס זרקא לאיומים החמורים על ד"ר שרון אלרעי פרייס, בגינם אף הוצמדה לה אבטחה צמודה. "זה נורא ואיום. גם אני מקבל איומים ברשתות. זה מצב מסוכן שצריך להפסיק". בעניין חיסוני הילדים הודה זרקא: "לא צופים התנפלות. לפי הסקרים רק כחצי יתחסנו ועוד כרבע מתלבטים".
"לצערי הרב האיומים על ד"ר אלרעי פרייס קונקרטיים והיה צורך להצמיד לה מאבטח", אמר פרופ' זרקא. "שאר בכירי מערכת הבריאות לצערי חוטפים דברי נאצה מיותרים לחלוטין. יש לגמרי מקום לדעות שונות, לדיון ציבורי, לדיון ענייני. בין זה לבין אלימות - אני חושב שזו לא החברה שאנחנו רוצים".
3 צפייה בגלריה
סלמאן זרקא
סלמאן זרקא
"חוטפים דברי נאצה מיותרים". סלמאן זרקא
(צילום: שמוליק דודפור)
3 צפייה בגלריה
בית משפט תעבורה תל אביב: בקשת שרון אלרעי פרייס למחוק תביעת דיבה נגדה של רופאים שהתראיינו בתוכנית של אורלי וגיא
בית משפט תעבורה תל אביב: בקשת שרון אלרעי פרייס למחוק תביעת דיבה נגדה של רופאים שהתראיינו בתוכנית של אורלי וגיא
"איומים קונקרטיים". ד"ר שרון אלרעי פרייס
(צילום: יריב כץ)
-אז איפה המשטרה? חלפו חמישה ימים מאז שהוגשו התלונות, עד עכשיו למיטב ידיעתנו לא היה אפילו מעצר אחד. "שאלה חשובה, מאוד שיהיה נכון להפנות אותה לגורמי המשטרה. שמעתי את השר בר-לב שמתחייב שתהיה חקירה מהירה ואני מקווה שהדברים האלה יהפכו למעשיים. אני לא מקבל דיווחים מהמשטרה, לא על החקירה, לא על היקפה ולא על הלו"ז שלה".
-אתה לא חושב שאולי נוצר כאן איזה אקלים בחסות חלק משרי הממשלה שהביא אותנו למצב הזה? "אני לא יודע להצביע על אשמים, לא בתוך הממשלה ולא בין השרים. אני חושב שאנחנו כציבור צריכים להחליט לעצמנו באיזו נורמה אנחנו רוצים לחיות, באיזו תרבות אנחנו רוצים לחיות. אני חושב שהסיפור הזה של האלימות גובר בחברה ונמצא בהרבה מקומות אבל זה נורא ואיום שעובד ציבור מסור, מקצועי, שעושה הכל למען הציבור, למען החיים והבריאות, צריך להסתובב עם מאבטח. איפה נשמע דבר כזה?".


פרופ' זרקא סיפר כי גם הוא קיבל איומים ודברי נאצה ברשתות החברתיות. "אני לא מסתובב עם מאבטח ואני מקווה שאני לא אגיע לזה. אבל תבינו, זה לא אישי. עצם זה שכאן במפקדת הקורונה ד"ר פרייס מסתובבת עם מאבטח, זה משפיע על האווירה בכלל. אבל נמשיך לעשות את עבדותנו נאמנה".
"אני שומע מאנשי מקצוע את הרצון שלהם לא להיות בקדמת הבמה ולא להביע דעה בצורה מאוד ברורה ופומבית", מודה ממונה הקורונה. "האווירה הזאת לא משרתת את השיח הציבורי. המצב הזה של אלימות, הסתה ודה-לגיטימציה הוא מצב מסוכן וצריך להפסיק אותו".
3 צפייה בגלריה
חיסוני ילדים
חיסוני ילדים
חיסוני ילדים
(צילום: shutterstock)
למרות האיומים והאלימות, אמר זרקא כי "אנחנו אנשי מקצוע, רופאים, מחויבים, עושים את העבודה שלנו מתוך אמונה מקצועית שזה מה שנכון לעשות במסגרת קבלת ההחלטות במדינה דמוקרטית. דעתנו לא מושפעת מזה שמישהו כתב לי דברי נאצה או איים על ד"ר פרייס. חלילה אם נגיע לזה, אפשר יהיה לעבור לרפובליקת בננות ובזה לסיים את הדיון".

"טרם הוחלט אם לחסן ילדים בבתי הספר ומתי"

זרקא אמר כי טרם הוחלט האם חיסוני הילדים יינתנו בבתי הספר במקביל לקופות החולים ומתי. "טרם סיכמנו את הנושא הזה, אנחנו מקיימים דיונים על כל החלופות. אני מניח שחלופת קופת חולים תהיה לטעמי יותר סבירה לפחות בהתחלה, אני מניח שהורים לילדים בגיל הזה רוצים לבוא עם הילד להתחסן. חלופת בית הספר קיימת. אחרי שהצט"מ יאשר או ימליץ למנכ"ל אנחנו נראה, יש לגמרי גם אפשרויות לעשות את שני הדברים בו זמנית, גם בבתי הספר וגם בקופות החולים ונאפשר לציבור לבחור".
-בכירי משרד הבריאות אומרים בגלוי שאנחנו לא צפויים לאיזו היענות יוצאת דופן להתחסן. רואים את זה גם במבצע החיסון השלישי שנעצר כליל. איך תביאו הורים לחסן את ילדיהם? "מבצע החיסון טרם נעצר, עדיין יש היענות לחיסונים ואנחנו מרכזים מאמץ גם במזרח ירושלים ובמספר יישובים בדואים. נכון, יהיה לנו אתגר עם גילי 11-5, אנחנו רואים כל מיני סקרים שמדברים על כ-50% שירצו להתחסן ועוד כסדר גודל של 20%-25% מתלבטים. מחובתנו להעביר את המידע לציבור. גם חלק מדיון הצט"מ הולך להיות פתוח והציבור יוכל לשאול שאלות. השלב הראשון זה להסביר להורים ולתת להם לקבל החלטה לגבי הילדים שלהם. זה שאנחנו אחרי שיא הגל הרביעי נותן לנו טיפה זמן, וההורים יקבלו את הנתונים ויחליטו".
"אני לא צופה התנפלות על החיסונים", הודה, "אבל כשאני מסתכל על הסקרים שמדברים על 50% שירצו לחסן, אני חושב שתהיה היענות לפחות מצידם וחובתנו להסביר לאותם 30% נוספים. מקווה שנדע לקיים איתם שיחה, לא רק ברמה הלאומית אלא ברמת המחוזות, ברמת קופות החולים, רופאי הילדים, ונביא את ההורים להשתכנע שנכון לחסן את הילדים שלהם. המגפה אמנם בדעיכה, אבל כולנו מסתכלים על רוסיה ואירופה ובריטניה וגרמניה ועל הגל ששוטף כרגע את אירופה מבחינת התחלואה ולכן רוצים להגן גם על הילדים שלנו".
זרקא אמר כי למרות היציאה מהגל הרביעי, נמשכת ההיערכות לגל החמישי. "גל 5 יכול להגיע גם כמוטציה, קיבלנו תזכורת לפני שבועיים, גם כווריאנט חדש. ההגנה על הילדים היא גם מהלונג קוביד וגם מהפימס. זו הגנה על הילדים מכל הבידודים. היום 50% מהתחלואה נמצאת עד גיל 12 ולכן יש גם רווחים לילדים ולהורים מעבר לכלל האוכלוסייה. ככל שהילדים יתחסנו יש כאן תרומה מאוד משמעותית לצמצום התחלואה ולעיכוב הגעת הגל החמישי, שהלוואי ולא יגיע בכלל".
ממונה הקורונה קרא לציבור להתחסן גם נגד השפעת, לקראת החורף שמגיע. "אפשר לקבל ביחד גם את חיסון הקורונה וגם את חיסון השפעת. בעיקר בקרב בני ה-60 פלוס ואוכלוסיות הסיכון. לצערי להבדיל מהשנה הקודמת, השפעת כבר כאן, כך שנכון שנגן על עצמנו. זה שאני מחוסן נגד קורונה זה לא נותן לי הגנה נגד שפעת וההפך. צריך את שני החיסונים בשתי מנות בשביל להיות מוכן לחורף הקרוב".