ממשלת דנמרק התנצלה בפני גרינלנדים שהועברו לדנמרק בשנות החמישים, כשהיו ילדים, במסגרת פרויקט "חינוך מחדש". הם נותקו מהמשפחות שלהם, בניסיון של דנמרק לגשר על הפערים התרבותיים בין המדינה הסקנדינבית לטריטוריה שהייתה בעבר מושבה שלה.
בשנת 1951, כשגרינלנד עוד הייתה מושבה של דנמרק ולא אוטונומיה, נבחרו 22 ילדים לעבור מגרינלנד לדנמרק. מורים וכמרים התבקשו לומר מי הילדים שלדעתם יתאימו לפרויקט "חינוך מחדש". קופנהגן הבטיחה לילדים חיים טובים יותר. המטרה הייתה להחזיר אותם בהמשך לגרינלנד, כדנים מתבוללים, ולהקים אליטה שתשמש גשר בין קופנהגן לבירת גרינלנד נוק.
2 צפייה בגלריה
גרינלנד
גרינלנד
גרינלנד. 22 ילדים עזבו לדנמרק בספינה במאי 1951
(צילום: AFP)
משפחות רבות סירבו לשתף פעולה עם הפרויקט, אחרות הסכימו. במאי 1951 הפליגה מנוק ספינה עם 22 ילדים גרינלנדים. כשהילדים הגיעו לדנמרק הקשר עם קרובי המשפחה שלהם נותק. כשחזרו לגרינלנד הם לא התאחדו עם המשפחות שלהם, ונשלחו לבתי יתומים. רבים מהם מעולם לא פגשו שוב את הוריהם. הניסוי החברתי נכשל.
"אנחנו לא יכולים לשנות את מה שקרה, אבל אנחנו יכולים לקחת אחריות ולהתנצל בפני אלו שהיינו צריכים לדאוג להם - ולא עשינו זאת", אמרה ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן. "אני עוקבת אחרי הפרשה במשך שנים רבות, והטרגדיות האנושיות שלה עדיין מאוד נוגעות לי", אמרה ראש הממשלה.
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן
(צילום: רויטרס)
פרדריקסן שלחה מכתב לשישה מבין 22 הגרינלנדים שנבחרו לעבור לדנמרק ועדיין בחיים. אחת מהן, הלנה טיסן, הייתה בת שבע כשעזבה את גרינלנד. "הרגשתי הקלה כשההתנצלות סוף סוף הגיעה. זה ממש חשוב, זה אומר הכול. אני נאבקת על זה משנת 1998", אמרה היום טיסן. ההתנצלות הרשמית מגיעה אחרי פרסום מחקר על גורלם של הילדים מגרינלנד, שהיום היא טריטוריה אוטונומית.
ראש ממשלת גרינלנד קים קילסן אמר שהפרשה משנות ה-50 מראה "כמה שיתוף הפעולה בין דנמרק לגרינלנד התפתח מאז. היום אנחנו שווים, ומביטים על ההיסטוריה ביחד".