למרות שישראל דחתה את תשובת החמאס ואמרה שהיא "נון סטארטר", מאחורי הקלעים מתנהלים מגעים חשאיים ואינטנסיביים, במסגרתם מנסים המתווכים לשפר את הצעת החמאס - ולייצר מתווה שיהווה נקודת פתיחה למו"מ לעסקה. המתווכים הם ראש ה-CIA וויליאם ברנס, ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-ת'אני וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל.
נכון לעכשיו יש פער אדיר בין תשובת החמאס לבין מה שישראל מגדירה כנקודת פתיחה אפשרית למו"מ. ראש ה-CIA אמור להגיע לקהיר ביום שלישי, כאשר השאיפה היא שעד אז יצומצמו הפערים – ואז תצא למצרים משלחת ישראלית בראשות ראש המוסד דוד ברנע.
3 צפייה בגלריה
עבאס כמאל, מוחמד א-תאני, ווילאם ברנס, דוד ברנע,
עבאס כמאל, מוחמד א-תאני, ווילאם ברנס, דוד ברנע,
מוחמד א-ת'אני, ווילאם ברנס, עבאס כאמל ודוד ברנע
(צילום: יריב כץ, AP, EPA)
בישראל מדגישים שאם הפערים לא יצומצמו היא לא תגיע לשולחן המו"מ. את העמדה הזו אישר קבינט ניהול המלחמה ביום חמישי בלילה לאחר שדן לעומק בתשובת החמאס. בדיון היה קונצנזוס מלא שלא נכון להיכנס למו"מ בקהיר לפני צמצום הפערים.
ישראל עומדת על כך שבשלב הראשון של העסקה, שהוא השלב ההומניטרי, ישוחררו 35 נשים, זקנים וחולים, ויישמר המפתח של העסקה הקודמת: שלושה אסירים פלסטינים תמורת כל חטוף, ללא שחרור של אסירים "כבדים". החמאס יסיר את כל הדרישות שלא קשורות לנושא החטופים - בהן הדרישה לשפר את תנאי הכליאה של האסירים, ולמנוע עלייה של יהודים להר הבית.
3 צפייה בגלריה
דיון ביטחוני בקריה עם חברי קבינט המלחמה
דיון ביטחוני בקריה עם חברי קבינט המלחמה
דיון בקבינט המלחמה, בקריה בתל אביב
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
בישראל יש מחלוקת אם יחיא סינוואר מעורב מאחורי הקלעים במגעים, לאור הגישה לפיה הוא בנתק מוחלט, נמצא במנוסה ובורח ממנהרה למנהרה. מנגד יש גישה שנתמכת על ידי קטאר והאמריקנים, לפיה סינוואר כן נמצא בתמונה ומצליח להעביר מסרים להנהגת ארגון הטרור.
בינתיים סוכם בקבינט המלחמה כי אם תהיה פריצת דרך במגעים עם המתווכים, שתאפשר פתיחת מו"מ, הסוגיה תבוא לאישור הקבינט המדיני-ביטחוני לפני יציאת המשלחת הישראלית לקהיר.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר. "בנתק מוחלט"? או מעורב במגעים?
(צילום: EPA)
במקביל ממשיכה ישראל במגעים שקטים מול האמריקנים והמצרים, כדי להבטיח שהמבצע הצבאי המתוכנן ברפיח ייעשה בתיאום עם המצרים ושישראל תוודא שאזרחים יפונו מאזורי הסכנה לפני תחילת המבצע. מי שאמור לאשר את המבצע ברפיח הוא קבינט המלחמה, שמאשר את המעבר משלב לשלב במלחמה. בישיבת הקבינט ביום חמישי בלילה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא הנחה להרחיב את הפעילות ברפיח, שם צה"ל כבר פועל.
מלשכת ראש הממשלה נמסר ביום שישי: "אי-אפשר להשיג את מטרת המלחמה של חיסול החמאס ולהשאיר ארבעה גדודי חמאס ברפיח. מנגד, ברור שפעולה עצימה ברפיח מחייבת פינוי אוכלוסייה אזרחית מאזורי הלחימה. לכן ראש הממשלה הנחה את צה"ל ומערכת הביטחון להביא לקבינט תוכנית כפולה, הן לפינוי אוכלוסייה והן למיטוט הגדודים".