רבקה לנדבר, שהייתה רק בת שנתיים כשאביה לוחם הפלמ"ח יצחק רובינשטיין נעלם במהלך פינוי קיבוץ יד מרדכי ב-24 במאי 1948, ומאז לא ידעה מה מקום קבורתו, סיפרה היום (שישי) כי היא חשה הקלה גדולה בעקבות ההודעה של אגף כוח אדם בצה"ל, ולפיה הוא נטמן בקבר אחים בניצנים ביחד עם טוראי בנימין אריה (יורק) אייזנברג.

5 צפייה בגלריה
לאחר 74 שנים אותרו שני חללי צה״ל שמקום קבורתם לא נודע
לאחר 74 שנים אותרו שני חללי צה״ל שמקום קבורתם לא נודע
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
רבקה לנדבר בתו של לוחם הפלמ"ח
רבקה לנדבר בתו של לוחם הפלמ"ח
רבקה לנדבר, בתו של יצחק רובינשטיין ז"ל
(צילום: רועי עידן)
5 צפייה בגלריה
רבקה לנדבר עם אבא שלה לוחם פלמ"ח
רבקה לנדבר עם אבא שלה לוחם פלמ"ח
רבקה עם אביה ואמה
(באדיבות המשפחה)
"ההתרגשות במשפחה מאוד גדולה, יש גם מעין הרגשה של הקלה גדולה", סיפרה רבקה בריאיון ל-ynet. "הקלה שאתה יודע שאבא שלך לא נעדר. הוא קבור, ידעתי שהוא קבור באדמת ישראל אבל לא ידעתי איפה, עכשיו אני יודעת איפה הוא קבור. נכון שהוא לא עבר טקס קבורה והכול, אבל איך אומרים? הוא נח במקומו. זה לא שהחזירו לי אותו, אבל זה מעין הרגשה של מאי ידיעה - יש ידיעה".
עד לפני כעשור העריכו בצה"ל כי הטוראים רובינשטיין ואייזנברג קבורים בשטח מצרים, אולם קצה חוט שעלה בחקירה העלה כי ייתכן שהם קבורים בקבר אחים בקיבוץ ניצנים, יחד עם חברתם לחוליית הפלמ"ח, החובשת ליבקה שפר - שמקום קבורתה נקבע שם לפני כארבע שנים.
5 צפייה בגלריה
לאחר 74 שנים אותרו שני חללי צה״ל שמקום קבורתם לא נודע
לאחר 74 שנים אותרו שני חללי צה״ל שמקום קבורתם לא נודע
אזור הקרב, נפילתם של השלושה, וקברם שאותר
(צילום: דובר צה"ל)
במהלך השנים התברר כי השלושה נתפסו על ידי הצבא המצרי כשהתנתקו מהכוח שליווה את מפוני יד מרדכי. החיילים המצרים רצחו אותם במקום והתעללו בגופותיהם, מול התושבים הערבים של הכפר מג'דל - לימים העיר אשקלון - כדי להזהירם פן ישתפו פעולה עם היהודים. בהמשך העבירו חברי ניצנים גופות של חיילים יהודים לקבר אחים בקיבוץ, אך ללא ידיעה מוחלטת שהשלושה הם אייזנברג, שפר ורובינשטיין.
"כל השנים חיינו בידיעה שמקום קבורתו לא ידוע", המשיכה רבקה. "סיפרנו את זה לילדים ונכדים פשוט כמות שהוא - אדם שנהרג ולא יודעים איפה הוא. אנחנו ידענו שהוא כנראה באזור אשקלון אחרי שאיתרו את מקום הקבורה של הנעדרת השלישית. ידענו את הסיפור ומה שעשו עם הגופות. אנחנו היינו מעודכנים ונתנו לנו תקווה שימצאו גם אותם, והתקווה התגשמה".
בארבע השנים האחרונות הואצה החקירה בהובלת פרופ' גור אלרואי מאוניברסיטת חיפה, ולנוכח מגוון הנתונים שהובאו בפני ראש אכ"א, אלוף יניב עשור, הוא הודיע הבוקר לבני משפחותיהם של השניים כי מקום קבורתם כן נודע - ובקרוב ייערך טקס אזכרה רשמי לשניים, עם קביעת קבר מסודר של חללי צה"ל. קבר האחים בניצנים לא נפתח, וכדי להגיע לקביעה על מקום קבורת השניים לא נערכו אפוא בדיקות DNA. ראש אכ"א התבסס בקביעתו על כלל הדו"חות, המידע והמסקנות שהוצגו בפניו.
5 צפייה בגלריה
ליבקה שפר
ליבקה שפר
מקום קבורתה אותר לפני 4 שנים. ליבקה שפר
(צילום: דובר צה"ל)
"הבנים שלי היו יחד איתי כששמעתי את הבשורה, היינו בקריה", סיפרה רבקה. "הייתה לנו פגישה בקריה היום בבוקר עם החוקרים, עם ראש אכ"א ועם עם קצינות נפגעים ונעדרים. פורום מאוד מכובד. זו הייתה פגישה מאוד מכובדת ומרגשת. דיברנו. גם הבנים שלי דיברו גם המשפחה השנייה דיברה, ואיך אומרים – מיצינו את זה.
"מכאן ואילך, היום יש פגישה של ועדת החקירה עם החברים ביד מרדכי, עם הצוות שהוא היה בעצם בקשר איתם, ועכשיו צריך לקבוע תאריך לטקס גילוי מצבה, כי ביד מרדכי יש מצבות אבל מצבות ללא כלום קבור תחתיהם. עכשיו תהיה מצבה גם בניצנים וגם ביד מרדכי. נמשיך להגיע גם ליד מרדכי".
לדברי רבקה, אביה לא יובא לקבורה. "זה לא אפשרי, כי בקבר אחים אי אפשר לחלץ גופות. ביד מרדכי קברו את האנשים בקבר אחים כשכל גופה נקברה לחוד עם השם של הבן אדם. בניצנים הם קברו את כולם יחד ולא הפרידו בין גופות, אז בתוך הגופות יש גם את זאת של אבי. אמא שלי נפטרה בשיבה בשיבה טובה ב-2006, ולא זכתה לשמוע על כך. אז אני אספר לה על הקבר".