באיטליה נערכה אחר הצהריים (יום ד') הלווייתו של ראש הממשלה לשעבר סילביו ברלוסקוני, שהלך לעולמו שלשום בגיל 86. המיליארדר ואיל התקשורת כיהן כראש ממשלה בשלוש כהונות נפרדות ועשרות אלפים התאספו בקתדרלה של מילאנו, שם התקיימה ההלוויה, כדי לחלוק לו כבוד אחרון.
ברלוסקוני היה דמות שנויה במחלוקת, שממשיכה לפלג את המדינה גם כעת: כמו לראשי ממשלה אחרים גם לברלוסקוני נערכת הלוויה ממלכתית, אך ממשלת איטליה החליטה להכריז על יום אבל לאומי ביום הלווייתו. לפי סוכנות הידיעות רויטרס זו הפעם הראשון שאיטליה מכריזה על יום אבל לאומי אחרי מותו של ראש ממשלה. ההחלטה עוררה מחאות רבות בארץ המגף.

14 צפייה בגלריה
סילביו ברלוסקוני
סילביו ברלוסקוני
ברלוסקוני והארון במסע ההלוויה
(צילום: Giorgio Cosulich/gettyimages , רויטרס)
חלק מהפוליטיקאים מהאופוזיציה – כולל ראש הממשלה לשעבר ג'וזפה קונטה – סירבו להגיע להלווייתו של איש הימין. רוזי בינדי, שרה לשעבר ממחנה המרכז-שמאל - שבמשך השנים ספגה עלבונות ואמירות סקסטיות מצדו של ברלוסקוני, אמרה כי מתבצע "קידוש בלתי הולם" של המנוח.
ההכרזה על יום אבל לאומי נתונה לשיקול הדעת של ממשלת איטליה. מי שכיום מנהיגה את המדינה היא ראש הממשלה ג'ורג'ה מלוני, ממפלגת "האחים של איטליה" – שרבים מגדירים כמפלגת ימין קיצוני. השותפות שלה בקואליציה הן מפלגת הימין המתון "פורצה איטליה" של ברלוסקוני, ומפלגת "הליגה" של מתיאו סלביני – גם היא נחשבת לימין קיצוני.
14 צפייה בגלריה
הלוויה של סילביו ברלוסקוני קתדרלה מילאנו איטליה
הלוויה של סילביו ברלוסקוני קתדרלה מילאנו איטליה
משפחתו של ברלוסקוני בטקס
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
הלוויה של סילביו ברלוסקוני קתדרלה מילאנו איטליה
הלוויה של סילביו ברלוסקוני קתדרלה מילאנו איטליה
(צילום: רויטרס)
למרות יום האבל שהוכרז באיטליה, במדינה מתקיים היום יום עבודה רגיל. דגלי המדינה (והאיחוד האירופי) בבניינים הציבוריים הורדו לחצי התורן. תומאסו מונטנארי, נשיא "אוניברסיטת סיינה לזרים", סירב להוריד את הדגלים לחצי התורן - ואמר שאם האוניברסיטה שלו תעשה זאת היא "תאבד את כל האמינות החינוכית והמוסרית שלה". הפוליטיקאית רוזי בינדי אמרה שיום האבל הלאומי "אינו מכבד את רוב האיטלקים" שהתנגדו לדרכו של ברלוסקוני, שבמשך השנים הסתבך בשלל פרשות.
"ברלוסקוני פילג את איטליה, העליב את יריביו במשך 30 שנה, התייחס לשופטים כאל עבריינים ולא הכיר בחוקים. על מה אנחנו מדברים כאן?", שאל העיתונאי מרכו טרבליו, שביקר במשך שנים את ברלוסקוני. במפלגת "פורצה איטליה" אמרו שהמחאות מעידות על היעדר כבוד.
14 צפייה בגלריה
 הקהל מחוץ להלוויה של סילביו ברלוסקוני קתדרלה מילאנו איטליה
 הקהל מחוץ להלוויה של סילביו ברלוסקוני קתדרלה מילאנו איטליה
המונים מחוץ לקתדרלה
(צילום: רויטרס)
לפי הפרסומים כ-2,300 איש הגיעו לטקס הממלכתי בקתדרלה של מילאנו, בהם ראש הממשלה מלוני, הנשיא סרג'יו מטרלה ומנהיגת המפלגה הדמוקרטית מגוש המרכז-שמאל, אלי שליין. לטקס הגיעו מריו דראגי ומריו מונטי, שני ראשי ממשלה לשעבר, וכן אמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני וראש ממשלת עיראק מוחמד שיע א-סודני. ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן הגיע גם הוא לטקס - אך הוא בין הבכירים האירופים היחידים שחלקו לברלוסקוני כבוד אחרון.
חלק מהקהל שהתאסף מחוץ לקתדרלה הגיע עם דגלים של מפלגת "פורצה איטליה", ואחרים עם דגלים וצעיפים של מילאן - קבוצת הכדורגל שהייתה בבעלות ברלוסקוני במשך שלושה עשורים. קבוצת תומכיו של ראש הממשלה לשעבר שרה אחר הצהריים בכיכר במילאנו: "מי שלא קופץ הוא קומוניסט". ברלוסקוני נהג לכנות את יריביו הפוליטיים קומוניסטים.
14 צפייה בגלריה
סילביו ברלוסקוני
סילביו ברלוסקוני
ברלוסקוני. בנה אחוזת קבר בווילה, ושם יישמר האפר שלו
(צילום: רויטרס)
מקורב למשפחת ברלוסקוני אמר לרויטרס שגופתו של ראש הממשלה לשעבר תישרף, ושהאפר יישמר באחוזת הקבר בשטח הווילה של ברלוסקוני בעיירה ארקורה בפרברי מילאנו. בתחילת שנות התשעים שכר ברלוסקוני את שירותיו של הפסל האיטלקי פייטרו קשלה, כדי שיקים את אחוזת הקבר המפוארת שלו. ברלוסקוני רצה שבמקום תיטמן גופתו וגופותיהם של בני המשפחה שלו ומקורביו, אך אז גילה שהחוק האיטלקי אוסר על קבורה מחוץ לבתי עלמין ציבוריים. בניגוד לאיסור על קבורה, החוק האיטלקי לא אוסר על שמירת אפר באחוזות קבר ברחבי המדינה.
בסוף השבוע הובהל ברלוסקוני לבית החולים במילאנו, כחודשיים אחרי שאושפז בעקבות קשיי נשימה. במקביל דווח אז כי הוא חלה בלוקמיה. במשך השנים סבל ברלוסקוני מבעיות בריאותיות שונות, חלה בסרטן הערמונית וב-2020 אושפז אחרי שחלה בקורונה.