תשע משפחות עם תינוקות שיולדו בפונדקאות בגיאורגיה יוכלו סוף סוף לחזור לארץ, חלקן לאחר חודשים ארוכים שבהם הדבר נמנע מהן בשל רגולציה מחמירה של השלטונות בתקופת הקורונה. שר המשפטים גדעון סער הודיע היום (ראשון) כי הסוגייה נפתרה בשיחה בינו ובין מקבילו הגיאורגי רתי ברגדזה.
המשפחות הישראליות טסו להשלים את ההליך בגיאורגיה ומאז נמנע מהן לצאת משם ולעשות את דרכן ארצה. ההסדר יחול גם על הלידות העתידיות הצפויות בקרוב. שר המשפטים אמר כי "בשיחה טלפונית שהתקיימה ביני לבין שר המשפטים הגיאורגי, הודיע לי השר כי הסוגייה נפתרה וכי המשפחות מקבלות תשובות חיוביות לבקשותיהן".
5 צפייה בגלריה
ענבל ועמית סמוכה עם התאומים שנולדו בגיאורגיה
ענבל ועמית סמוכה עם התאומים שנולדו בגיאורגיה
"אנחנו בעננים". ענבל ועמית עם התאומים שנולדו בגיאורגיה
5 צפייה בגלריה
הגיע להסדר שיחול גם על לידות עתידיות. סער
הגיע להסדר שיחול גם על לידות עתידיות. סער
הגיע להסדר שיחול גם על לידות עתידיות. סער
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
יעל קורן קבילו ובנה שנולד בגיאורגיה
יעל קורן קבילו ובנה שנולד בגיאורגיה
"הייתה היענות מדהימה מגורמים בממשלה". יעל קורן קבילו שהובילה את המאבק ובנה שנולד בגיאורגיה
המשפחות התרגשו לשמוע את הבשורה. יעל קורן קבילו, שהובילה את מאבק המשפחות בגיאורגיה סיפרה הבוקר ל-ynet: "הייתי בקשר עם גורמים בממשלה והרגשנו היענות מדהימה, היו איתנו בקשר ועדכנו אותנו מה קורה. בשבוע שעבר כבר התבשרנו שהם מושכים את התיקים ובסוף השבוע הנפיקו את תעודות הלידה".
בנם של יעל ואיתן בן זוגה נולד לפני חודשיים וחצי וזו לא הפעם הראשונה שהם עושים את הליך הפונדקאות בגיאורגיה, רק שבפעם הקודמת הם שבו ארצה עם בתם תוך ימים ספורים.
"חשבנו שזה יהיה כמו פעם קודמת או שנצטרך להיות שם עוד חודש נעביר קצת את הזמן ונחזור לישראל. היו חודשים עם לא מעט מחשבות ובכי", אמרה יעל שהסבירה כי "להיות שם לבד עם תינוק כשיש לי שלושה ילדים בארץ זה קשה, זו מציאות הזויה ואתה לא יודע כמה זמן זה ימשך. היה לא פשוט. בעלי היה צריך להיות לבד עם הילדים בארץ, כל יום דיברנו ממש דקות ספורות וגם עבור הילדים זה סיפור מורכב", סיפרה. כעת הם מצפים לשוב ארצה, אך גם עכשיו יש חששות: "עד שזה לא קורה אנחנו לא שקטים לגמרי. אנחנו רק רוצים לחזור הביתה ולהיות כל המשפחה יחד".
5 צפייה בגלריה
ולירון ניצן עם בנה הבכור שנולד בגיאורגיה
ולירון ניצן עם בנה הבכור שנולד בגיאורגיה
לירון עם ילדיה בגיאורגיה
לירון שריר ניצן ובעלה נמצאים כבר ארבעה חודשים בגיאורגיה עם בנם התינוק: "אתמול שלחו לנו הודעה רשמית, התעודות לידה כבר בידיים של חברת הפונדקאות הגיאורגית. אנחנו צריכים לקבל את התרגום של התעודות ולהתקדם עם סגירת התהליך. תוך ימים ספורים אנחנו כנראה נגיע חזרה הביתה". כעת היא נרגשת לשוב לישראל: "אנחנו מתרגשים מאוד, קשה לעכל את זה אחרי חודשים שבהם היינו בחוסר ודאות וחוסר אונים במדינה זרה. היו כל כך הרבה 'כמעט' בדרך, אבל נראה שהפעם זה קורה".
ענבל סמוכה ועמית גלעד טסו לגיאורגיה להולדת תאומים לפני כשלושה חודשים וחששו שיצטרכו להישאר שם עוד חודשים ארוכים, עד שאתמול קיבלו את הבשורה המשמחת. "אנחנו בעננים", אמרו ל-ynet. "זה כל כך משמח אותנו כי כבר חשבנו שנאלץ להיות פה בחגים, אז אנחנו מאושרים לדעת שבקרוב נזכה לפגוש את החברים והמשפחה. החודשים האלה היו לא פשוטים", סיפרה ענבל. בימים הקרובים הם יקבלו את תעודות הלידה ויוכלו להשלים את ההליך הביורוקרטי הנדרש לחזרה לישראל.
שני חיים ובעלה גיל חיים, כבר עשו בעבר את הליך הפונדקאות בגיאורגיה. מגבלות הקורונה שעיכבו את חזרתם ארצה, גרמו להם נזק רב. גיל פוטר, ובריאותה של שני הידרדרה. ״אנחנו כבר יותר משלושה חודשים ממתינים לשוב לישראל ושילמנו מחיר כבד. גיל, שנעדר מהעבודה לתקופה הזו שהיינו בגיאורגיה, פוטר לאחר שהוא חזר לפני שבוע לישראל וגילה שמצאו לו מחליפה".
"גם המצב הבריאותי שלי, שאני מושתלת קרנית, התדרדר בעקבות אי טיפול בארץ ואני מקווה שאצליח להתגבר על זה״, סיפרה שני. כעת, הם מצפים לשוב במהרה לישראל עם בתם. ״אני מאוד נרגשת ומודה לכל מי שלקח חלק בסיוע לנו״, אמרה שני.
5 צפייה בגלריה
שני וגיל חיים עם בתם
שני וגיל חיים עם בתם
שני וגיל חיים עם בתם
שר המשפטים ציין בהודעתו: "בשבועיים האחרונים קיימתי מגעים רציפים בנושא עם שגריר גיאורגיה בישראל לאשה ז'בנייה ועם עמיתי הגיאורגי על מנת להביא לפתרון הבעיה שנמשכה מספר חודשים. כעת יוכלו המשפחות לצאת מגיאורגיה לישראל עם התינוקות".
סער הודה לשר הגיאורגי בשם ממשלת ישראל ובשם המשפחות על הפתרון שהוביל. "מרגע פנייתי אליו הוא פעל בצורה מהירה למתן פתרון הולם לבעיה אנושית של המשפחות הישראליות. אנחנו מעריכים זאת. זוהי עדות נוספת לידידות העמוקה בין המדינות ואנו נפעל להעמיקה", אמר.