3 צפייה בגלריה
סיום קורס לוחמות מפקדות טנקים
סיום קורס לוחמות מפקדות טנקים
(צילום: דובר צה"ל)
מתחדש העימות בין רבני הציונות הדתית לצה"ל, על רקע השירות המשותף לחיילים ולחיילות: ראש ישיבת ההסדר הר עציון, הרב יעקב מדן, קרא אתמול (שני) לתלמידיו לא לשרת עוד בחיל השריון עד להודעה חדשה. זאת לאחר שהצבא שילב צוערות בקורס הקצינים של החיל לצד הצוערים ולא בפלוגה נפרדת - לטענתו בניגוד לסיכום מוקדם בין הצדדים.
"קשה לנו לתאר את צערנו, כעת הקורס מעורב בצורה שאינה תואמת את גדרי ההלכה ומונעת מכם לשרת בו", כתב הרב מדן במכתב ששלח לתלמידים, שעליו חתום גם הרב עמיחי גורדין. הוא התנצל בפני החיילים על שעודד אותם לשרת דווקא בשריון לבקשת הצבא: "הדרתכם מקורס הקצינים היא במידה רבה באשמתנו, בשל האמון שאנחנו נתנו בצה"ל. מכאן ואילך נמליץ לצערנו לתלמידנו להימנע מגיוס לחיל השריון עד שההדרה תתוקן".
3 צפייה בגלריה
הרב יעקב מדן
הרב יעקב מדן
"הקורס מעורב בצורה שאינה תואמת את גדרי ההלכה". הרב יעקב מדן
(צילום: גרשון אלינסון)
"נקווה כולנו לימים טובים יותר, לימים שבהם חיילים בני תורה לא יאלצו להיות מודרים מיחידות לוחמות, לימים שבהם צה"ל יכבד יותר את הבטחותיו", חתם הרב את מכתבו. עם זאת, למרות המחאה החריפה הוא הבהיר: "גם בעת הזו צה"ל הוא הצבא של כולנו, הוא עצמנו ובשרנו ותמיד נהיה מחויבים לעשות הכול כדי לשרת בו בצורה המועילה והמקריבה ביותר".
הישיבה שבגוש עציון היא אחת מישיבות ההסדר הגדולות והוותיקות, והיא - כמו הרב מדן עצמו - נחשבת לסמל למתינות דתית. ההנחיה החריגה של ראש הישיבה לתלמידיו מעידה על משבר אמון עמוק בין הצבא לבין ההנהגה הרבנית של הציונות הדתית וזרמיה השונים - כולל באגף הליברלי שלה. הערכה היא כי בעקבות מכתבו של מדן, רבנים ומחנכים שמרנים ממנו יצטרפו גם הם למחאה ואולי אף ינקטו צעדים חריפים יותר.
3 צפייה בגלריה
מכתב ההתנצלות
מכתב ההתנצלות
המכתב ששלח הרב יעקב מדן לתלמידיו
ח"כ שרון ניר (ישראל ביתנו), שהייתה יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, אמרה בעקבות מכתבו של הרב מדן: "אני למודת ניסיון ומכירה את גישתם של הרבנים בכל הנוגע לשוויון הזדמנויות לשירות לוחמות בצה"ל. מחאה זו על נוכחותן של נשים לוחמות בשריון, היא הדרת נשים תחת הסוואה של הפרדה מגדרית במרחב הציבורי".
"מהמדרון החלקלק הזה בדיוק אני מזהירה, מקרה הבוחן הזה הוא אחד לאחד הדרישה הקואליציונית של סמוטריץ' וגולדקנופף, להפרדה מגדרית".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הטענות אינן נכונות. קורס קציני השריון מורכב מפלוגה אחת המכילה מחלקה מגדרית. לכלל חיילי הישיבות הוצע לעבור למחלקה המגדרית במידה שהם מעוניינים בכך. פקודת השירות המשותף נשמרת לכל אורך הקורס, תוך מענה לצרכי החיילים ללא הבדל. סגלי הרבנות הצבאית עומדים בקשר הדוק עם המפקדים בשיזפון על מנת להבטיח ביחד התנהלות מיטבית ובהתאם לפקודות".
מפורום דבורה, עמותה של נשים בתפקידים בכירים במערכות הביטחון והחוץ של ישראל, נמסר: "אנו מגנות באופן נחרץ את מכתבם של הרב יעקב מדן ועמיחי גורדין. הפנייה שלהם לחיילים חורגת מכל הגבולות של חברה שוויונית ומלווה באי דיוקים משמעותיים כמשתמע מתגובת דובר צה"ל. פיילוט הטנקיסטיות הוכתר על ידי הרמטכ"ל כמוצלח מאחר שהלוחמות עמדו בכל התנאים הנדרשים כדי לבצע את התפקיד. לא ניתן לאף גורם לפגוע בערך השוויוניות בחברה מודרנית ולהדיר את הנשים משירות צבאי כלוחמות, גם בקורסי הפיקוד השונים, כולל בזה המדובר. חברות פורום דבורה מאוד מוטרדות מהשיח שעולה לאחרונה בתקשורת על הכוונות להדיר נשים בכלל, כולל בצה"ל".
פורסם לראשונה: 21:25, 21.11.22