שמונה ימים לפני הבחירות, במפלגות הקואליציה נכנסים לישורת האחרונה בקמפיין ומנסים להיאבק ב"שתיית" הקולות מצד המפלגות בגוש. יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) התייחס היום (שני) אצל שרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio למינויו של הרצי הלוי לרמטכ"ל הבא, ימים ספורים לפני הבחירות. "אני חושב שנעשה פה הליך סדור, קשוב, כולל שלושה מועמדים, כולם מצוינים".
3 צפייה בגלריה
יואל רזבוזוב, זאב אלקין, מיכאל ביטון ויום טוב כלפון
יואל רזבוזוב, זאב אלקין, מיכאל ביטון ויום טוב כלפון
יואל רזבוזוב, זאב אלקין, מיכאל ביטון ויום טוב כלפון
(צילום: משה מזרחי, עמית שאבי, קובי קואנקס, נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)
3 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
הרצי הלוי
(צילום: נחום סגל)
-התוודענו לעובדה שהרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי הסכים להישאר עד אחרי הבחירות. לא לגמרי מובן מדוע התעקשתם או מדוע שר הביטחון גנץ התעקש בכל זאת למנות כעת. "אני לא מכיר מערכת יותר סדורה מהתהליך של מינוי רמטכ"ל. הלוואי וכל המינויים במדינת ישראל היו נעשים כך כולל מפגשי עומק עם כל המועמדים, דיונים עם שרים לשעבר ובעלי תפקידים ורק אחר כך הבעת ההמלצה לממשלה. הרציפות וההמשכיות חשובים מאוד דווקא בגלל שאנחנו בתקופה שכל כמה חודשים או שנה אנחנו במערכת בחירות".
-מה היה הנזק לחכות כמה שבועות? "כי אתה לא יודע מה יהיה. אולי יהיו בחירות שישיות? צריך לעשות את הדברים כפי שהם צריכים להיעשות, כך פעל שר הביטחון ואני חושב שגם הרמטכ"ל כוכבי מכיר בכך".
ביטון טען כי גנץ לא יישב עם נתניהו בשום מקרה. "ביבי קיבל הזדמנות מגנץ ומעל באמון הציבור, הוא לא הביא תקציב. ולכן אמר גנץ בקולו חד משמעית 'לא אשב איתו בשום תסריט בממשלה עתידית. אני לא שוקל את הליכוד כמפלגה. הוא איתי לא יהיה בשום ממשלה'. הדבר הזה נאמר. הרי גנץ יכול היה להיות ראש ממשלה עם הליכוד והוא בחר לקיים את ממשלת השינוי, ואם זה היה תלוי בגדעון סער ובגנץ ממשלת השינוי הייתה ממשיכה".
-מי הם האנשים שמתלבטים ביניכם לבין בן גביר? איך זה יכול להיות שקיים ציבור כזה? "יש עולם שלם של ציונות דתית מתונה מסורתית שרוצה תפיסה או מרכזית או ימין מתון, אבל רוצה ממלכתיות, כבוד למערכת המשפט, כבוד לחוק. ניסיון לאחד את העם הזה. יש שם לדעתנו שלושה-ארבעה מנדטים".


החיבור עם סער ואלקין לא הניב לכם עוד קהלים. למעשה הוא אפילו מחשק אתכם כי כשאתה שומע את איזנקוט מתראיין ומתפתל כששואלים אותו על פתרון שתי המדינות,מה בעצם קיבלתם? לא יודעים מה אתם חושבים. אני לא יודעת להגיד מה המצע המדיני שלכם. "יש המון פעולות שאפשר לייצר כדי לעשות אופק ותקווה ושלום. אפשר לייצר חיים אזרחיים לפלסטינים, לייצר פיתוח כלכלי, לייצר פתרונות יומיומיים, לחזק את הרשות הפלסטינית, אפילו ברמה של תיאום בטחוני כדי להגן על עצמנו ולאפשר פה שקט. ומצד שני להגיד באמת לציבור, שכרגע לא בשלו התנאים להסכמי קבע. עזה נשלטת על ידי חמאס, יהודה ושומרון זה רשות פלסטינית. הדבר הזה לא מתכנס לאפשרות בכלל למשא ומתן על הסכמי קבע".
"אנחנו מפלגה דו ספרתית, אנחנו מאמינים שנגדל", אמר ביטון. "בבחירות הקודמות חשבו שנעלם, הכפלנו את כוחנו. אנחנו לא המפלגה הגדולה בגוש אבל זה לא מה שקובע, וגם לא צריך לירות בגוש, צריך שכל מפלגות הגוש יעברו".
ביטון התייחס לדבריו של חברו למפלגה הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, שנשאל על נישואים גאים והשיב כי "לא הייתי נכנס להם לחדר המיטות". "אנחנו כמפלגה בעד כל זכויות הלהט"ב", הדגיש. "איזנקוט לא נכנס לנושא הזה. נקדם גם את ברית הזוגיות וגם את הזכות של קהילת הלהט"ב להינשא. אני חושב שאיזנקוט לא רצה להיכנס לפרטים של הנושא הזה. יש לו עמדה די מכבדת".

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין (המחנה הממלכתי) התייחס להקלטות שנחשפו של יו"ר הציונות הדתית סמוטריץ', בהן הוא תוקף בין היתר בחריפות את ראש הממשלה לשעבר נתניהו. "לא צריכים את ההקלטות האלה כדי לדעת שנתניהו הציע למנסור עבאס תנאים מפליגים, יותר ממה שהוא קיבל בקואליציה הזאת, והסיבה היחידה שקואליציה עם רע"מ לא הוקמה היא פשוטה - כי סמוטריץ' הטיל על זה וטו וחסם את האופציה הזאת", אמר אלקין לאולפן ynet.
"61 של נתניהו זו קואליציה נוראית שכולה תהיה משועבדת לשינוי חוקים שימלטו את נתניהו מבית המשפט ובתמורה הוא ייתן לשותפים הקואליציוניים שלו הכל, שסמוטריץ' שר ביטחון, ודרעי שר האוצר".
שר השיכון התייחס למחירי הדיור שזינקו השנה, לפעמים בעשרות אחוזים. "שיווקנו 100 אלף בשנה, פי שניים ממה שהיה אצל ליצמן ופי 1.5 מהשיא שעשה כחלון, כי בסופו של דבר אם אתה מוריד את היצע הדיור – אז אל תתפלא שהמחירים יעלו והדרך היחידה להתמודד עם זה, זה להעלות דרמטית את כמות הדירות בשוק, שזה מה שעושים היום".
-לצערנו יש בעיקר הגרלות של מחיר למשתכן, אי אפשר להאשים כל הזמן את הממשלה הקודמת, זה לא שאתם שיניתם, לא עשיתם רפורמה. "אם לא מאשרים תקציב במשך שנתיים אז הדברים נתקעים בתחום הדיור ובתחומים אחרים".
שר התיירות יואל רזבוזוב (יש עתיד) אמר לאולפן ynet כי איימן עודה ואחמד טיבי לא יהיו חלק מממשלה עתידית, אך סירב להתחייב שלא יישענו עליהם מבחוץ. "הם לא יהיו חלק מהממשלה".
אתה אומר שבן גביר מדאיג אותך יותר מטיבי בשלב הזה. "לא אמרתי דבר כזה אמרתי שטיבי לא יהיה בממשלה, אבל בן גביר הולך להיות שר בממשלה, וכל אמא ששולחת את הבן לצבא צריכה לדאוג מזה".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
(צילום: EPA)
רזבוזוב טען כי העבודה ומרצ יעברו את אחוז החסימה. "אנחנו רואים את זה בסקרים פנימיים, הן רחוק מאחוז החסימה. אנחנו פועלים על קולות המתלבטים, ויש מתלבטים בגוש השני".
-אין לכם אופציה להקים ממשלה. אלא אם אתה מספר לנו עכשיו שש"ס ויהדות התורה יקימו איתכם ממשלה, אחרת אין אופציה. "ברגע שלנתניהו לא יהיו 61, כל הקלפים נפתחים ואני אומר לכם שלפיד ידע להרכיב ממשלה, הוא יידע לעשות את זה עוד הפעם".
-עופר כסיף ואיימן עודה יתמכו בכם מבחוץ? תצטרכו אותם כל הצבעה או שתפסיקו להביא בכלל דברים לאישור הכנסת, כמו שראינו עם הסכם הגז. "אנחנו שמענו על רע"מ מה תעשו ומה לא תעשו – שנה הכי שקטה בעוטף עזה, יש פה רה"מ חזק עם קבלות גם בנושאי ביטחון, גם במדיניות חוץ וגם ביוקר המחיה".
ח"כ יום טוב כלפון (הבית היהודי, לשעבר ימינה) אמר ל-ynet radio כי מפלגתו תרוץ עד הסוף. "אם נפרוש זה לא מחזק את גוש הימין, בחלק מהסקרים הגושים נשארים אותו דבר ובחלק זה מחזק אפילו את המחנה הממלכתי של גנץ במנדט", טען כלפון בתוכנית של שרון כידון וישי שנרב. "יש עוד המון מתלבטים שלא יודעים למי להצביע. אפילו גם בבוקר בראשון בנובמבר בדרך לקלפי עוד המון אנשים ימשיכו להתלבט. נערכנו בצורה מרשימה לקראת יום הבחירות, כינסנו את ראשי המטות וגייסנו אלפי אנשים שיהיו בתוך הקלפיות ומסביבן".
-לא נראה לך פתטי ששקד מתחננת ומנסה לחדור למרות הכל לסביבה הקרובה של נתניהו, ולא מצליחה? "פתטי לא פתטי, מה שחשוב בסוף זה מדינת ישראל, אז אם צריך להיראות פתטי כדי להוציא את מדינת ישראל מהכאוס הפוליטי הזה, אז נהיה פתטיים, אבל העיקר שנביא לאזרחים שלנו ממשלה. בסוף אנחנו מדברים על כמה עשרות אלפי קולות, הם קיימים, הציבור קיים".
כלפון התייחס להקלטות של סמוטריץ'. "אולי הרבה אנשים יצטרכו לבקש סליחה על הקמפיין הארסי שהיה נגד אנשי ימינה כל השנה. אמרנו כל השנה שגם נתניהו ניהל מגעים עם רע"מ. אני בפאנלים מול אנשי ליכוד, ולא מזמן מיקי זוהר אמר שמה פתאום ומעולם לא הייתה כוונה לעשות קואליציה עם רע"מ".