"ישראל וחמאס הם כמו שני קטרים שנמצאים על מסילה אחת. עכשיו השאלה היא האם הקטרים ייפגשו, או שיתנגשו. אנחנו נמצאים על אותה המסילה, וזאת בהחלט התקדמות. אבל לא ברור עדיין כמה אסירים חמאס ידרוש מאיתנו תמורת החזרת החטופים, ובאיזה "איכות". אם הם חיים בחלומות בשמיים – זה לא יעבור". כך אמרו הערב (יום רביעי) בכירים בישראל, בצל הדיווחים על אופטימיות והתקדמות במגעים לעסקת חטופים נוספת - שתוביל אולי לשחרור כולם. מחר ב-19:00 בערב יתכנס קבינט ניהול המלחמה בקריה בתל-אביב ויקבל עידכונים על המגעים לעסקת חטופים. לאחר מכן בשעה 21:00 צפוייה ישיבת של הקבינט המדיני ביטחוני להמשך הדיון על היום שאחרי.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
ישראל עמדה על כך שהלחימה תימשך בזמן המו"מ. סינוואר
(צילום: EPA)
בישראל ממתינים בדריכות לעדכון מהמתווך הקטארי לגבי תשובת הנהגת חמאס ל"מתווה פריז". העסקה המוצעת, נזכיר, הוצגה לחמאס כיוזמה שמוסכמת על כולם: ישראל, ארצות הברית, קטאר ומצרים. המתווה הוא למעשה יוזמת ישראלית שעוצבה על-ידי ראש המוסד דדי ברנע, האלוף במיל' ניצן אלוף, ראש השב"כ רונן בר, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי. התוכנית גם הוצגה ואושרה על-ידי קבינט המלחמה, ונראה שהצליחה להתניע את המו"מ לעסקת חטופים ולהוציאו מהמבוי הסתום שבו היה.
גלנט הנחה בדיונים סגורים להתעקש על שלב אחד, ואם אי אפשר אז על שני שלבים - כשהשלב הראשון כולל גם את החוב הקודם של החמאס מהעסקה הראשונה, שחרור 17 נשים - שני ילדים ו-15 נשים. ישראל עומדת על כך שחמאס יממש את ההתחייבות שלו מהעסקה הקודמת שקרסה בפעימה האחרונה.
בשלב הראשון ישוחררו כל הפצועים, המבוגרים, החולים והחיילות. זהו למעשה השלב ההומניטרי. מדובר ב-35 חטופים בסך הכול, כולל כאמור חוב עבר. בתמורה תהיה הפסקת אש של 45 ימים לפי עקרון של יום הפסקה על כל חטוף שישוחרר, פלוס עוד 10 ימים לשחרור חטופים נוספים שחמאס יבחר - ושבוע לניהול מו"מ על השלב השני.
בישראל לא שוללים שיגיעו לסיכומים סופיים לגבי השלב השני עוד לפני יציאתו לדרך של השלב הראשון, אך בכל מקרה המתווה נוסח כך שאפשר לצאת לדרך - ואחר כך לדון על השלב השני. בשלב זה ישוחררו כל יתר החטופים, כלומר מי שהיה חמוש – חיילים ואזרחים. בשלב השלישי, חמאס יחזיר לישראל את הגופות שברשותו.
3 צפייה בגלריה
האסירים הביטחוניים יחוגגים בביתוניה ליד רמאללה
האסירים הביטחוניים יחוגגים בביתוניה ליד רמאללה
אסירים ביטחונים ששוחררו בעסקה קודמת חוגגים בביתוניא
(צילום: EPA/ALAA BADARNEH)
ישראל עמדה על כך שכל עוד אין הסכם הלחימה נמשכת – גם בזמן המו"מ. כמו כן ישראל עמדה על כך שיש לה זכות לחזור להילחם בסיום כל שלב. בכיר ישראלי אמר: "חמאס רוצה לסיים הלחימה, אבל אנחנו לא ניתן להם שקט".
אם חמאס ייתן אור ירוק למתווה פריז - יחל מו"מ על משך הפסקת האש כאשר חמאס יבקש להאריך אותה – וכן על מספר ואיכות האסירים שישוחררו. המתווה כולל גם מרכיב משמעותי של הגדלת הסיוע ההומניטרי ומו"מ על קווי ההיערכות של ישראל בזמן הפסקת האש.
בינתיים, בישראל נערכים לכך שחמאס יגביר את הלחץ על ירושלים להגדיל את מספר ואיכות האסירים שישוחררו. ישראל תואשם שהיא הורגת חטופים, הכול כדי להגביר את הלחץ על הממשלה. אבל בכירים בממשלה אומרים שבניגוד למתואר בתקשורת, חמאס חלש וישראל חזקה. "אין לחמאס תחמושת, אין לו עתודה, חצי מהכוח שלו או הרוגים או פצועים", אמרו הבכירים. "אין לחמאס אין לטפל בפצועים שלו. איראן וחיזבאללה לא באים לעזרתו".

משפחות חטופים נפגשו עם רה"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש אחר הצהריים עם נציגי משפחות החטופים במשרדו בירושלים. נתניהו אמר למשפחות כי "אנחנו עושים כל מאמץ, אך ככל שהמאמץ הזה מקבל פומביות הוא מתרחק, וככל שהוא נשמר בדיסקרטיות - יש לו סיכויים גדולים יותר להצליח. מטבע הדברים ומשני הטעמים הללו אני מוגבל מלשתף אתכם".

אחרי הפגישה עם נתניהו, אמרה דריה גונן, אחותה של רומי גונן, שנמצאת בשבי חמאס ברצועת עזה: ״יצאנו כמו שנכנסנו, לא היו לנו ציפיות לצאת עם משהו. זה חשוב לראות, לשמוע. הוא לא אמר לנו שיש משהו חדש, אנחנו שומעים דברים כאלה לצערנו בעיקר מהתקשורת, ואמרנו לו גם את זה. היינו שם שעתיים פלוס, כל אחד פרק את מה שיש לו על הלב ובסוף נשאר זמן מאוד קצר שהוא ענה. אלה היו תשובות שבסוף נגמרות באני לא יכול להגיד על זה. יש לו תשובות מחושבות, תשובות של ראש ממשלה. הכל היה כרגיל".
דריה גונן הוסיפה: "שאלתי אותו איך הוא מרגיש, אני לא יודעת מה אני מרגישה אחרי 117 יום שאחותי בשבי, אין לי ביטחון במדינה ואני לא יודעת אם יהיה לי. ניסיתי להגיע לאנושיות שלו, להבין איך הוא מרגיש. הוא ענה שהוא לא יכול לשים את עצמו בנעליים שלנו ואנחנו לא נוכל בשלו, אבל ראיתי אותו זז קצת. בסופו של דבר אני ילדה, אני לא מתעסקת בגבוהות. רציתי לראות אם זה נוגע בו. משפת הגוף שלו אני רוצה להאמין שכן. אולי זה רגע גרם לו לחשוב מבפנים, הוא אמנם לא באמת ענה, אבל אולי זה נגע יותר מהשאלות הקונקרטיות שהיו לו להן תשובות אוטומטיות".
בכירים בממשלה מעריכים כי העסקה טומנת בחובה סכנה ליציבות הקואליציה. מצד אחד השר בני גנץ מחפש סיבות לצאת מהממשלה, ואם לא תהיה עסקה - הוא עלול לפרוש. מצד שני, נתניהו מחפש דרך לא להרגיז את איתמר בן גביר ואת בצלאל סמוטריץ'. עם זאת, לדברי גורם שהשתתף בפגישה עם נתניהו, ראש הממשלה אמר לבני המשפחות כי "ביטחון מדינת ישראל חשוב לי יותר משלמות הקואליציה". דריה ציינה כי התרשמה מכך שנתניהו מוכן לשלם גם "מחירים כבדים" תמורת השבת החטופים, בתנאי שיהיה מדובר בעסקה טובה ש"לא תפגע בביטחון ישראל".