"המחדל הגדול היה רשום על הקיר": אייל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל ז"ל שנהרגה במוצב נחל עוז במתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, הגיב על תחקיר ה-BBC על אזהרות התצפיתניות שניתנו לפני המלחמה - ולא זכו ליחס רציני מצד דרג הקצונה הבכיר.
3 צפייה בגלריה
התצפיתניות שנהרגו ב-7 באוקטובר
התצפיתניות שנהרגו ב-7 באוקטובר
התצפיתניות שנהרגו ב-7 באוקטובר
(צילום: דובר צה"ל)
אשל, שהשמיע טענות דומות כבר מימיה הראשונים של המלחמה, אמר כי "איש לא הקשיב לבנות שהתריעו. התחקיר לא מפתיע אותי בכלל. הן הזהירו והתריעו כל העת, גם הבת שלי רוני. המחדל הגדול היה יכול להימנע אם מישהו היה מקשיב להן", אמר.
כמו כן, הוא סיפר כי "לפני כשבועיים עברנו טלטלה נוספת. כוח שפעל בעזה מצא באחד הבתים את רישיון הנהיגה ואת תעודת הזהות של רוני, והחזירו לנו את הפריטים הללו. זה היה נורא לקבל את זה בחזרה, לא הפסקנו להתחבק ולבכות".
בתחקיר, שהופיע בכותרת הראשית של הרשת הבריטית, מצוטטות תצפיתניות לשעבר ובהווה שמעידות על הסימנים המדאיגים שהבחינו בהם בתקופה שקדמה למלחמה. בכתבה, הן מביעות תסכול רב על כך שהמידע שסיפקו לא קיבל לדבריהן יחס ראוי. חלקן הציגו ל-BBC התכתבויות בקבוצת הוואטסאפ של התצפיתניות, ואף העידו על הומור שחור שבו "הימרו" מי מהן תהיה במשמרת כשהמתקפה מעזה תפרוץ בסופו של דבר.
3 צפייה בגלריה
אייל אשל אביה של רוני ז״ל התצפיתנית
אייל אשל אביה של רוני ז״ל התצפיתנית
אייל אשל עם תמונת בתו רוני ז"ל
(צילום: יאיר שגיא)
"אם רק היו מקשיבים לתצפיתניות שעשו עבודה קשה ומורכבת והתריעו", אמר אשל, והמשיך: "הן ראו סיורים ותנועות, ואיש מהמפקדים שלהן לא לקח את הדברים שאמרו ברצינות. אני ערכתי תחקיר מקיף עם בנות ששוחחתי איתן. רוני ז"ל אמרה ש'הכול מורכב'".
לדבריו, "הצבא הגיע אלינו והציג לנו עיקרי ממצאים, שאת רובם הגדול כבר ידעתי. היינו בסיור משפחות לפני כחודש במוצב בנחל עוז, אז אני לא מופתע מכלום. המחדל הגדול היה עם אורות מהבהבים של תצפיות שהתריעו והזהירו ואיש לא הקשיב להן במשך תקופה ארוכה, זה מחדל נוראי".
הכתבה הנרחבת של BBC נפתחה בהסבר לקורא הבריטי על תפקידן המתיש של התצפיתניות: הוסבר כי הן נדרשות לשבת במשך שעות מול המסך ולצפות בשידורים ממצלמות על הגדר החכמה ובלוני תצפית שמרחפים מעל עזה, ולדווח על כל פעילות חשודה. הן מתוארות בכותרת התחקיר כ"עיניים של ישראל על הגדר" – שאזהרותיהן לא זכו להתייחסות. ב-BBC הדגישו כי התצפיתניות אינן חמושות וכי הן היו מבין הראשונים שהותקפו על ידי חמאס ב-7 באוקטובר, כיוון שהחמ"ל שלהן במוצב נחל עוז נמצא רק קילומטר מהגבול. חלקן נרצחו, ואחרות נחטפו.
3 צפייה בגלריה
חמ"ל התצפיתניות השרוף בנחל עוז
חמ"ל התצפיתניות השרוף בנחל עוז
חמ"ל התצפיתניות השרוף בנחל עוז
(צילום: אייל אשל)
בתחקיר ציטטו תצפיתנית שעדיין משרתת וששוחחה עם הרשת תחת השם הבדוי נועה: "העבודה שלנו היא להגן על כל התושבים. יש לנו עבודה קשה – את יושבת במשמרת ואסור לך למצמץ או להזיז את העיניים שלך אפילו קצת. את חייבת להיות ממוקדת".
ב-BBC ציינו עוד כי במאמר שפרסם צה"ל רק בסוף ספטמבר, מעט לפני מתקפת הפתע, תוארו בו התצפיתניות – לצד יחידות העילית של המודיעין – ככאלו ש"יודעות הכול על האויב". אבל האזהרות שלהן לא זכו כנראה להתייחסות מספקת. נועה, שהייתה בביתה במהלך הטבח, אמרה כי לה ולחברותיה ליחידה היה ברור שהיה "בלון שעומד להתפוצץ" – אך היא מדגישה כי כל שיכלו לעשות היה להעביר את הדיווחים שלהן הלאה בשרשרת הפיקוד: "היינו רק העיניים", אמרה.