2 צפייה בגלריה
בני הזוג סמן ומריה לוזובסקי
בני הזוג סמן ומריה לוזובסקי
"לעשות עלייה זה חלום שהתגשם". סמיון ומריה לוזוביק יחד עם אירנה
(צילום: גיא יחיאלי )
כשפרצה המלחמה באוקראינה, מריה וסמיון לוזוביק שהו בביתם שבקייב, אבל רעש האזעקות והדי הפיצוצים לא הגיעו לאוזניהם. הבעל והאישה בני ה-76 סובלים מלקות שמיעה, ומכיוון שלא צפו בחדשות באותו בוקר, התבשרו על הפלישה הרוסית רק דרך הודעת SMS מחבריהם. במבצע ייחודי, שכולו נעשה בשפת הסימנים, הם חולצו מהתופת ועלו לישראל בסיוע הסוכנות היהודית.
התחנה הראשונה במסעם של מריה וסמיון הייתה בית הכנסת ברודצקי, בבירת אוקראינה, קייב. בבית הכנסת הם התכתבו עם מתנדבים, אשר סייעו להם להגיע למרכז העלייה של הסוכנות היהודית בבודפשט שבהונגריה. מי שליוותה אותם לאורך המסע המפרך הייתה אחותו של סמיון, אירנה, שעובדת כמורה בבית הספר לחירשים בקייב. "היה מורכב מאוד לנווט למעבר הגבול, לחצות את המחסומים, לתקשר עם כל הגורמים בדרך", סיפרה אירנה.
2 צפייה בגלריה
בני הזוג סמן ומריה לוזובסקי
בני הזוג סמן ומריה לוזובסקי
"מחוייבים לסייע, גם בחילוץ מורכב". יעקב חגואל עם בני המשפחה
(צילום: גיא יחיאלי )
לבסוף, שלושת בני המשפחה הצליחו לעלות מבודפשט לישראל. "הגענו לכאן בעבר לביקורים, אבל לעשות עלייה זה חלום שמתגשם", אמרה מריה. "לא אתגעגע לאוקראינה", הוסיף סמיון. מי שליווה אותם בטיסה היה יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר הסוכנות היהודית בפועל, יעקב חגואל, שאמר: "אנו מחויבים לסייע לכל יהודי בעולם, גם במקרה של חילוץ מורכב".