מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא, פרופ' גליה רהב, סבורה שיש הכרח להאריך את סגר הקורונה על רקע נתוני התחלואה. בראיון לאולפן ynet היא אמרה הבוקר (יום ג') כי "התחלואה גבוהה והתמותה גבוהה ואני לא רואה איך הולכים להפסיק את הסגר הזה. לצערי זה לא נשמע לי רלוונטי כרגע. אני חושבת שצריך להמשיך את הסגר לשבוע נוסף, אלא אם יהיו מספרים יוצאים מן הכלל לקראת סוף השבוע".
- משיחות עם מומחים היה צפי לירידה בקצב החולים הקשים. אתם מרגישים ירידה כזאת? "קשה להגיד את זה. זה נכון שלחדר מיון מגיעים קצת פחות חולים קשים, אבל עדיין המחלקות מלאות. קורה משהו בשבועיים-שלושה האחרונים. התחלואה קשה יותר ממה שראינו באמת בגל השני או בגל הראשון והתמותה גבוהה יותר".
- נראה שיש יותר תחלואה של צעירים וגם תחלואה קשה של צעירים. "נכון, אבל לשמחתנו התחלואה בקרב ילדים עדיין לא נפוצה. אבל צריך להתכונן לה".
- בואי נדבר על החיסונים. אתם עדים לתופעות לוואי חמורות יותר כתוצאה מהמנה השנייה? "זה נורא מסוכן להגיד כי מחסנים כל כך הרבה אנשים. אז באוכלוסייה של 2.5 מיליון - ברור שיש כל מיני תופעות שלא בהכרח קשורות לחיסון. מאוד קשה להפריד מה קשור לחיסון ומה לא קשור לחיסון. למשל, אנחנו מדברים על שיתוק עצב הפנים. האם זה באמת שכיח יותר אחרי חיסון? לא בטוח בכלל.
"בגדול, אחרי החיסון השני בהחלט רואים יותר תופעות לוואי מאשר אחרי החיסון הראשון. אבל אלה תופעות לוואי. מרביתן צפויות - עייפות, חולשה, כאבים במקום, נימול. אנחנו רואים די הרבה תופעות של נימול בפנים. לא שיתוק אבל הרגשה של נימול. ויש כל מיני הודעות על כל מיני תגובות דלקתיות שאנחנו לומדים אותן. עדיין מוקדם להגיד שזה באמת כתוצאה מהחיסון".
1 צפייה בגלריה
גליה רהב
גליה רהב
פרופ' רהב. "חשבו שהנימולים זו תגובה היסטרית של נשים"
(צילום: דנה קופל)
- יש תופעות שאתם עדים להן, שלא דווחו על ידי "פייזר" בניסוי שלהם? "אנחנו רואים הרבה את הנימולים, שבהתחלה חשבו שזו תגובה היסטרית של נשים. אז התופעה הזאת היא אמיתית, זו לא תופעה היסטרית. אנחנו רואים את זה גם אצל גברים, אולי קצת פחות. אז זו תגובה שמרביתה קלה והיא חולפת אחרי 24 שעות. לא היו ערים כל כך לתגובה הזאת.
"יש שני מקרים שדווחו מירושלים על מחלימים שקיבלו חיסון והופיעה תגובה דלקתית. אבל אלה שני מקרים שבאמת אי אפשר על פיהם לקבוע. אנחנו רואים פה ושם יותר התפרצויות של מחלות נגיפיות כמו הרפס, אבל קשה להגיד שזה שכיח יותר מאשר באוכלוסייה הכללית".
- אם אנחנו כבר מדברות על החיסונים, יש כל מיני אמירות, גם של פוליטיקאים, שלפיהן גם כאלה שקיבלו את המנה השנייה מגיעים במצבים לא פשוטים לבתי החולים. ראית מקרים כאלה? "נדיר ביותר. יש פה ושם מקרים שלכי תדעי אם באמת זה קשור לחיסון. אז היו מקרים, אבל שוב, הקשר לחיסון הוא סימן שאלה ממש גדול".
- זו שאלה לגבי הקורונה עצמה. האם גם אנשים שכבר קיבלו את המנה השנייה מגיעים במצבים קשים לבתי החולים? "אני לא יכולה להגיד את זה, ממש לא. אני יודעת שיש דיווח של משרד הבריאות על 63 אנשים שפיתחו קורונה אחרי החיסון השני, אבל זה צפוי כי החיסון לא יעיל ב-100%. חולים קשים אני לא מכירה".
- באמת נחזור לטענתך שצריך להאריך את את הסגר. מה יקרה אם לא יעשו את זה? "נעשה עכשיו מאמץ אדיר בארץ עם החיסון, וחבל שהאפקט הזה ילך לאיבוד. יש כאן את המוטציה הבריטית בכמויות והיא יותר מידבקת. נורא חבל שיהיה לנו אחר כך סגר רביעי. אני מאוד מקווה שאם נמשיך עוד קצת את הסגר - נצליח למנוע באמת סגר רביעי.
"אני חושבת שהפנים שלנו לקראת לחסן ילדים. אני מאוד מחכה לעבודה של 'פייזר'. אני מקווה שהיא תפרסם בקרוב את המחקר שלה על חיסון ילדים ואז תהיה התשובה הסופית".
- אפרופו ילדים, הורים רבים מחכים בציפייה שבתי הספר יפתחו את השערים שלהם ביום שני הבא. את היית פותחת את מערכת החינוך? "לא, אני הייתי ממשיכה את הסגר, עם כל הכאב. אפילו תחת הסגר יש עלייה במספר של ילדים ונוער שנדבק".
- גם גני הילדים? "לא ראיתי עדיין את הדיווח, אבל אם מספרי התחלואה הם כמו אצל נוער וילדים גדולים - אז כן".
בינתיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו רוצה לכנס היום את שרי הממשלה לדיון על הארכת הסגר, אולם בני גנץ מסרב לאשר זאת עד שהעלאת הקנסות והגברת האכיפה נגד מוסדות חינוך שמפרים את תקנות הקורונה יאושרו בכנסת. השרים נדרשים להתכנס בקרוב כדי להכריע על המשך הסגר, שאמור להסתיים ביום ראשון הקרוב, אולם בלשכתו של גנץ אמרו כי "אם אין הגברת אכיפה - לא תהיה ישיבת ממשלה. כשהליכוד יפסיקו עם התחמונים ויחליטו לעבור למעשים, אז נכנס את הממשלה. דין בני ברק וביתר עילית כדין הרצליה וראשון לציון".