אזרחים בדרום אפריקה נדהמו בסוף השבוע לגלות כי תושבי המועצה המקומית קנלנד והפוליטיקאים הבכירים בה בחרו לראש העיר שלהם את ג'פרי דונסון, שהורשע בשנת 2004 באונס נערה בת 15, ומינו לסגנו את וורנר משואה, שהורשע בעבר בהונאה ובשיבוש הליכי משפט ולפי הדיווחים פוטר מתפקידו כמורה בבית ספר בעקבות אונס תלמידה.
1 צפייה בגלריה
דרום אפריקה אנס נבחר ל ראש העיר באמצע ראש העיר ג'פרי דונסון מצד ימין סגנו וורנר משואה
דרום אפריקה אנס נבחר ל ראש העיר באמצע ראש העיר ג'פרי דונסון מצד ימין סגנו וורנר משואה
ג'פרי דונסון (במרכז) ומימינו הסגן. נציבות השוויון המגדרי פתחה בחקירה
דונסון נידון ב-2008 לחמש שנות מאסר בגין האונס, אבל אחרי שערער הומר מאסרו בעונש מאסר על-תנאי, בקנס ובשליחתו לתוכנית לשיקום עברייני מין. משואה נידון השנה ל-18 חודשי מאסר ולארבע שנות מאסר על-תנאי בגין מעשי הונאה, ודווח כי אונס שביצע ב-2012 בתלמידתו לא דווח למשטרה, ובמקום זאת הוא רק פוטר.
לפי הדיווחים בדרום אפריקה, מעלליהם של שני הנבחרים היו ידועים לרוב הבוחרים, ובכל זאת הם הצליחו לנצח בבחירות. מועמדותם לתפקידים לא נפסלה, לכאורה משום שהחוק מאפשר לפסול מועמדים בגין עבירות פליליות רק אם ישבו לפחות שנה בכלא. מפלגת הקונגרס הלאומי האפריקני (ANC), שהיא מפלגת השלטון של דרום אפריקה מאז תום עידן האפרטהייד, תמכה במועמדותם.
במאמר המערכת של העיתון הדרום אפריקני Sunday Times תקפו שלשום את בחירתם של השניים: "יכול להיות שאישה בת 32 ראתה את התמונה של האיש שאנס אותה לפני 17 שנה מעוטר בשרשרת ראש העיר ומוכרז כראש העיר של קנלנד. תמונתו של ג'פרי דונסון לצד סגנו וורנר משואה, נוכל מורשע שגם פוטר ממחלקת החינוך, היא אחת התמונות המטרידות ביותר שצולמו בתקופת הבחירות הזו".
ארגון Action Society, הפועל נגד אלימות על בסיס מגדרי, קרא להדיח את דונסון ומשואה מתפקידיהם החדשים: "תושבי קנלנד צריכים לדעת ששני המנהיגים הנבחרים שלהם הם עבריינים מורשעים. אחד הוא אנס של קטינה והשני הוא נוכל מורשע, ושניהם נבחרו בתמיכת ה-ANC. אחת המשרות המשתלמות ביותר כלכלית ברשות המקומית מאוישת על-ידי אנס של ילדה והשנייה על-ידי נוכל. זה נראה כמו תסריט של סרט גרוע במיוחד".
הנציבות של דרום אפריקה לענייני שוויון מגדרי הודיעה כי פתחה בחקירה בנוגע לבחירתו מחדש של ג'פרי דונסון, וציינה כי אף שערעורו על חומרת גזר הדין התקבל בשעתו – הרשעתו באונס מעולם לא בוטלה: "הנציבות רואה בהתרחשויות הללו בקנלנד סטירה בפניו של המאבק נגד אלימות על בסיס מגדרי, ומתכוונת לדון בעניין עם כל הגורמים הנוגעים בדבר", מסרה.