כמה חודשים לפני שביצעו את הפיגוע המשולב ברעננה, אחד המחבלים נתקל במקרה בסגן-אלוף אביחי אדרעי, דובר צה"ל בערבית, עקב אחריו ורצה לפגוע בו - אך לא הייתה בידיו סכין. לאחר מכן המשיך להגיע לאותו המקום כשהוא מצויד בסכין בניסיון לאתר אותו - אך לא הצליח. "רציתי לעשות פיגוע איכות", טען בחקירתו. כך הותר לפרסום היום (רביעי), עם הגשת הצהרת תובע נגד שני המחבלים המעורבים, לקראת הגשת כתב אישום נגדם.

סא״ל אביחי אדרעי, דובר צה״ל בערבית, הוא פנים מוכרות בעולם הערבי ובשנים האחרונות נחשב לגורם מאוים בשל תפקידו והופעותיו בתקשורת הערבית. בימים אלו הוא נדרש להתנהל תחת נוהלי אבטחה של היחידה לאבטחת אישים בצה״ל, בהנחיה מקצועית של שב״כ, וכן זוכה לאבטחה סביב ביתו.
19 בני אדם נפגעו בפיגוע המשולב מדריסה ודקירות בשלוש זירות שונות. אישה בת 79 שנפגעה אנושות הובהלה לבית החולים, שם נקבע מותה בתום מאמצי החייאה. בנוסף ארבעה נפצעו קשה, בהם נער בן 16. שמונה נפצעו בינוני ושישה נפצעו קל, בהם גם ילדים.

המשטרה התירה היום לפרסום כי היחידה המרכזית במחוז מרכז פענחה את תיק הפיגוע, ובהתאם לממצאיה הוגשה כאמור הצהרת תובע נגד שני המחבלים: אחמד זידאת (22), שהיה הדומיננטי מבין השניים בתכנון הפיגוע, ושכנע את בן דודו מוחמד זידאת (44) לבצע אותו עימו. לפני פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", אחמד זיהה כאמור את דובר צה"ל אדרעי עקב הופעותיו התכופות בטלוויזיה וברשתות. הוא הודה בחקירה כי עקב אחריו ורצה לפגוע בו, אך לא היה חמוש. הוא המשיך לשוב לאותו מקום כשהוא מצויד בסכין, במחשבה שסא"ל אדרעי גר באזור, אך לא הצליח לאתרו.
במקביל, אחמד ניסה גם להשיג נשק באמצעות מימון המונים, אך נכשל גם בזאת. בהמשך הוא הביא את בן דודו לעבודה במכון לשטיפת רכב שבו עבד זה חודש, ובן הדוד החל לעבוד במכון שלושה ימים בלבד לפני ביצוע הפיגוע. הם סיפרו בחקירתם כי הרקע לפיגוע הוא המתרחש במסגד אל-אקצא, והרג ילדים פלסטינים ברצועת עזה.
לפי ממצאי החקירה, שני המחבלים לקחו שני כלי רכב שהושארו במכון והחלו במסע הרצח, כאשר אחמד דרס תחילה הולך רגל סמוך לאי תנועה, ובהמשך שדד רכב נוסף מנהגת שנמלטה ממנו, תוך שהוא ממשיך ודורס הולכי רגל ונמלט אל מקום מסתור סמוך למקום עבודתו, שם נעצר בהמשך.
2 צפייה בגלריה
זירת הדריסה ברעננה, רחוב אחוזה
זירת הדריסה ברעננה, רחוב אחוזה
זירת הדריסה ברחוב אחוזה ברעננה
(צילום: טל שחר )
2 צפייה בגלריה
אביחי אדרעי
אביחי אדרעי
סא"ל אדרעי, שבו תכנן אחד המחבלים לפגוע
(צילום: דובר צה"ל)
במקביל, מוחמד זידאת יצא ברכב גנוב ממכון השטיפה ברחוב החרושת לכיוון רחוב אחוזה, דרס קבוצת אזרחים שעמדה בתחנת אוטובוס, בהם הקשישה שמותה נקבע מאוחר יותר, ולאחר מכן נמלט מהמקום, כאשר אזרח שהיה עד לפיגוע הזעיק שוטרים שעצרו אותו בתום מרדף. כאמור, שני המחבלים נעצרו לחקירה ביחידה המרכזית במחוז מרכז, שבמסגרתה עלה כי לפני הפיגוע, אחמד זיהה כאמור את דובר צה"ל בערבית אדרעי בעת שישב במסעדה ברעננה, ומאז החל לחפשו ברחבי העיר במטרה לפגוע בו, כשהוא חמוש בסכין.
בימים הקרובים יוגש כתב אישום נגד שני המחבלים על ידי פרקליטות מחוז מרכז.