3 צפייה בגלריה
דרעי ובועז יוסף
דרעי ובועז יוסף
דרעי ובועז יוסף
(צילם: שלו שלום, אושרי וייצמן)
מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה ראשונה את הצעת החוק של חבר הכנסת עמית הלוי (הליכוד), שתאפשר ליו"ר הוועדה הקרואה בטבריה בועז יוסף להתמודד על ראשות העיר באוקטובר. הקואליציה מקדמת את הצעת החוק הפרסונלית במרץ כדי שהיא תחול כבר בבחירות הקרובות לרשויות המקומיות - על אף עמדת הייעוץ המשפטי של הכנסת ושל משרד הפנים.
הצעת החוק של הלוי, שעברה כאמור בקריאה ראשונה ברוב של 47 בעד מול 41 נגד, מבטלת את ההוראה האוסרת על מי שכיהן כחבר ועדה ממונה או למי שעומד בראש ועדה, להתמודד בבחירות לרשות מקומית שבה כיהן. על פי החוק הקיים, מכיוון שמי שעומד בראש ועדה קרואה לא נבחר על ידי התושבים, אלא מונה על ידי שר הפנים, נדרשת תקופת צינון של קדנציה אחת עד שאותו ראש ועדה יתמודד בבחירות באותה רשות בבחירות המוניציפאליות. החוק המקורי עבר לנוכח החשש שראש הוועדה הקרואה - שאמור להיות תפקיד מקצועי ונטול אינטרסים פוליטיים - ישתמש במשאבים שניתנו לו, מבלי שנבחר על ידי התושבים, כדי להתמודד על ראשות העיר.
3 צפייה בגלריה
עמית הלוי
עמית הלוי
"הצעת החוק מחזירה את המצב החוקי שהיה פה עשרות שנים". הלוי
(צילום: יואב דודקביץ)
טרם ההצבעה, אמר הלוי בפתח הדיון כי "הצעת החוק מחזירה את המצב החוקי שהיה פה עשרות שנים, שעל פיו אנחנו לא מתערבים לתושבי השלטון המקומי אלא במקרים קיצוניים. אני בעד שנוסיף הסתייגות לקראת הקריאה השנייה והשלישית שאומרת שרק ראש ועדה קרואה שהבריא את העיר יוכל להתמודד בבחירות".
בתגובה, עקצה חברתו למפלגה טלי גוטליב: "איזה מן מבחן זה?". בדוכן הנואמים אמרה גוטליב כי הקואליציה צריכה להתנגד לחוק ה"מושחת", כשלונה. "יש לנו מחויבות להגינות ולהליכי חקיקה, ואין מקום לחקיקה פרסונלית", אמרה. "ישב עמית הלוי בוועדה ואמר שביקשו ממנו תושבים מטבריה לחוקק את החוק הזה. תגידו לי, אנחנו פיונים של איזה מישהו שרוצה להיות ראש עיר בטבריה? בשביל זה באתי לכנסת, להיות איזו בובה? אנחנו מחויבים לעם ישראל. יש פה חוק פרסונלי שיגרום למצב ששרי פנים יקבעו מי יעמוד בראש ועדה קרואה. אנשים שלא נבחרו בידי הציבור יוכלו להתמודד אחר כך בבחירות".
ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי) יצא נגד החוק ואמר כי "הקואליציה הזו מביאה רק חוקים של שינוי כללי המשחק תוך כדי המשחק, רק חוקים פרסונליים וכאלה שלא עוברים את מבחן בג"ץ. הייעוץ המשפטי של הכנסת וגם זה של הממשלה אומרים להם 'אנחנו כבר בתקופת הבחירות, איך אפשר לשנות את החוק עכשיו?', והם אומרים שרק מחזירים את המצב כפי שהיה לפני 2008. אז אני אומר לכם - יש פה חוק שמיועד לאדם אחד ברשות אחת, וזה לא היה עובר בשום פרלמנט".
ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) הביעה גם היא את התנגדותה, ואמרה כי "כמו בכל יום שני אנחנו יושבים במליאה, ומעבירים סמכויות או מצביעים על חוקים מיותרים שלא שווים כלום ולא עוזרים בשום דבר לאזרחי ישראל, חוץ מלחברי הכנסת והשרים. כואב לי באמת כי בטבריה יש כל כך הרבה מצביעי ליכוד, מה עשו להם? עשו להם אצבע בעין כי זה מה שהם רגילים לעשות. הגענו למצב שליכודניקים מטבריה כותבים לי שהם נגד. אבל הם גם לא פה, הם גם לא מעניינים אתכם".
3 צפייה בגלריה
טלי גוטליב
טלי גוטליב
"חוק מושחת". גוטליב
(צילום: יואב דודקביץ)
ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) טען בנאומו כי ברור שיו"ר ש"ס אריה דרעי ומפלגתו הם העומדים מאחורי הצעת החוק. הוא ציין: "רתמתם את כל מנגנון כספי המיסים בטבריה כדי להכשיר מהלך מושחת שאתם עושים עכשיו בניגוד לכל ההמלצות, האמירות וכללי המשחק. הקול הוא של עמית הלוי, אבל הידיים של אריה דרעי". ח"כ יוליה מלינובסקי ממפלגתו הצטרפה לביקורת החריפה: "ראש הממשלה האמיתי שלנו זה מר אריה דרעי. הוא מנהל את הממשלה ומקבל כל מה שהוא רוצה, ואין שום דבר שיכול לעצור אותו".
יוסף נחשב למקורבו של דרעי, ומונה על ידו לתפקיד יו"ר הוועדה הקרואה בטבריה אחרי פיטורי ראש העיר לשעבר רון קובי. עוד לפני כהונת יוסף כיו"ר הוועדה הקרואה, קובי כיהן כראש העיר טבריה במשך כשנה עד שהודח, לאחר שלא הצליח להקים קואליציה ולאשר תקציב. בין היתר, קובי נלחם בהתחרדות העיר, ולכן לא זכה לתמיכה רחבה בתוך העירייה. באופן תמוה, במקום לקיים בחירות נוספות בעיר טבריה, החליט דרעי, שהיה אז שר הפנים, למנות את יוסף לעמוד בראש הוועדה הקרואה ומאז הוא משמש ראש העיר בפועל.
כאמור, מטרתה של הקואליציה היא לסיים את החקיקה בקריאה שנייה ושלישית עד סוף הכנס הנוכחי של הכנסת, לפני תחילת אוגוסט - המועד האחרון להגשת מועמדות לריצה בבחירות לרשויות המקומיות. על אף הלחצים מצד הייעוץ המשפטי, בקואליציה מתכוונים להחיל את החוק באופן מיידי כך שיהיה תקף בבחירות הקרובות.
הבוקר עדכנה אתי אברג, ראש תחום בחירות במשרד הפנים, כי משרד הפנים משאיר את ההכרעה למחוקק. חברי הכנסת מהאופוזיציה טענו כי מדובר בפעם ראשונה שאין לרגולטור עמדה מקצועית ועניינית - וגם חברי כנסת מהקואליציה התנגדו להצעה של הלוי, שבכל זאת קודמה. הערב פנו חברי ועדת הפנים, ביוזמת ח"כ נעמה לזימי (העבודה), ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה - וביקשו שתורה למשרד הפנים להוציא הודעה רשמית שתוצג טרם ההצבעה על החוק בקריאה ראשונה - מה שלא קרה. כעת, חברי הוועדה מקווים שעמדת המשרד תוצג במהלך הדיונים הבאים בהכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית.