מועצת הביטחון של האו"ם דחתה היום (שישי) את ההצעה האמריקנית שקראה ל"הפסקת אש מיידית" ברצועת עזה ולשחרור כל החטופים. 11 מדינות הצביעו בעד ההצעה, כולל ארה"ב, בעוד שרוסיה, אלג'יר וסין התנגדו. עם זאת, ההצעה נפלה בעקבות וטו שהטילו סין ורוסיה.
3 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם
רוב המדינות תמכו בהצעה האמריקנית, אך היא נפלה בשל וטו רוסי-סיני
(צילום: REUTERS/Mike Segar)
שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומאס-גרינפילד, אמרה בפתח דבריה כי "על אף המחלוקות במועצה, רובנו שותפים למטרות דומות - וכולנו רוצים לראות הפסקת אש כחלק מהסכם שיוביל לשחרור החטופים והעברת סיוע הומניטרי נרחב לעזה. על-ידי אימוץ ההחלטה של ארה"ב, נוכל ללחוץ על חמאס להסכים להצעה שעל השולחן. זו תהיה טעות היסטורית לא לאמץ את ההחלטה". לדבריה, "כל יום ללא הפסקת אש מובילה לסבל נוסף. יותר מ-100 חטופים מוחזקים בשבי, כולל ילד בן שנה, אזרחים פלסטינים בעזה רעבים וזקוקים לשלום, ישראלים ממשיכים לחוות תקיפות רקטות מחמאס, שהחל בסכסוך ותקף ב-7/10".
השגרירה תקפה את רוסיה וסין שהפילו את ההחלטה, והוסיפה כי "מצער שרוסיה וסין הטילו וטו, ושהן לא מסוגלות לגנות את מעשי הטרור של חמאס ב-7/10 - שריפת אזרחים בחיים, אונס נשים וילדות, הריגת צעירים בפסטיבל ולקיחת חטופים. המתקפה ההרסנית ביותר נגד יהודים מאז השואה". עוד טענה תומאס-גרינפילד: "הסיבה השנייה מאחורי הוטו היא שהן לא רצו להצביע בעד החלטה שנוסחה ע"י ארה"ב, הן מעדיפות שארה"ב תיכשל מאשר שתצליח. מרבית החברות הצביעו בעד השגת הפסקת אש כחלק מהסכם שיאפשר את שחרור החטופים והגברת הכנסת הסיוע לעזה. רוסיה פעם נוספת בוחרת בפוליטיקה מעבר להתקדמות. אנו יודעים שרוסיה וסין לא עושים שום דבר דיפלומטי לקדם שלום או לתרום למאמצי הסיוע ההומניטרי".
שגריר רוסיה באו"ם, וסילי נבנזיה, השיב במתקפה משלו ואמר כי "מעשי וושינגטון עלו בחייהם של 32 אלף פלסטינים, בהם ילדים ונשים רבים. גם היום, ארה"ב מנסה למכור למועצת הביטחון ולקהילה הבינלאומית נוסח מוטעה על ההגדרה להחלטה הכרחית למרכיבי הפסקת אש". לדבריו, "בלינקן השבוע ציין שארה"ב הציגה החלטה הקוראת להפסקת אש ולשחרור החטופים, אך בטקסט הנוכחי אין קריאה כזו, ולכן ניתן להבין שארה"ב הטעתה במכוון את הקהילה הבינלאומית".
3 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם
נציגי אלג'יריה וסין מצביעים נגד ההצעה
(צילום: ANGELA WEISS / AFP)
השגריר התייחס לאפשרות של תמרון קרקעי ברפיח, והוסיף: "הטקסט מאפשר אור ירוק לישראל לקדם פעילות מבצעית ברפיח. שום דבר לא ימנע ממערב ירושלים את ניקוי רצועת עזה. לא נקבל החלטות שלא כוללות קריאה להפסקת אש. אנחנו מכירים באחריות של מועצת הביטחון, ולכן לא נוכל לאפשר לה להפוך לכלי של המדיניות ההרסנית של וושינגטון במזרח התיכון".
שגרירת בריטניה באו"ם, ברברה וודוורד, אמרה כי "דרך החלטה זו מועצת הביטחון יכלה לגנות לראשונה את מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. אנחנו מאוד מאוכזבים שרוסיה וסין לא תמכו בהצעה לקרוא להפסקת אש מיידית". לדבריה, "הצבענו בעד בשביל הפסקת אש מיידית להגנה על אזרחים, לאפשר מעבר של סיוע הומניטרי והורדת הסבל. הצבענו בעד למען שחרור חטופים ולדחיית עקירה ולפעול כנגד מבצע צבאי ברפיח. נמשיך לעשות כל שביכולתנו להכניס סיוע הומניטרי לעזה - באוויר, בים וביבשה".
בסיום ההצבעה ונאומי חברות מועצת הביטחון, נאם גם שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן שאמר: "חברי מועצה זו קראו להפסקת אש לכבוד חג הרמדאן המוסלמי, אך הטבח של חמאס בוצע בחג שמחת תורה, החג בו אנו מציינים את סיום קריאת הברית הישנה - התורה. אז היום, לכבוד פורים, בקשת העם היהודי היא שהמועצה הזו תנקוט בצעדים אמיתיים ופעילים כדי לשחרר את כל בני הערובה שלנו. ואם נצליח – אם החטופים יחזרו הביתה וחמאס יפורק – אז בדיוק כמו שכתוב במגילה, הטקסט שקראנו בפורים: ליהודים היתה אורה, ושמחה וששון ויקר.
3 צפייה בגלריה
גלעד ארדן במועצת הביטחון של האו״ם
גלעד ארדן במועצת הביטחון של האו״ם
ארדן במועצת הביטחון. הדבר להפסקת אש עוברת ברפיח
(צילום: REUTERS/Mike Segar)
עוד אמר ארדן: "מועצה זו הביעה את דאגתה ממבצע ברפיח. אבל תנו לי להבהיר: אין מדינה שמבקשת להימנע ממבצע ברפיח יותר מישראל. הילדים שלנו הם שמקריבים את הקורבן האולטימטיבי בהגנה על מולדתם. אך ברפיח נותרו 4 גדודים, עם כ-8,000 מחבלים. אם לא נצליח להשיג את מטרותינו - חמאס יחזור על 7 באוקטובר שוב ושוב. ולא רק חמאס. ישראל לא רואה אלטרנטיבה. הדרך להפסקת אש קבועה עוברת ברפיח".
נשיא צרפת, עמנואל מקרון, אמר לאחר ההצבעה כי מדינתו תפעל לקדם החלטה חדשה שתובא למועצת הביטחון. "בעקבות הווטו של רוסיה וסין אנחנו הולכים לחדש את העבודה על בסיס הצעת ההחלטה הצרפתית במועצת הביטחון ולעבוד עם שותפינו כדי להגיע להסכם", אמר מקרון.