תיעוד תקיפת השוטרים הבוטה בכפר קאסם על-ידי "אנשי השמירה" עורר סערה - והשר לביטחון הפנים עמר בר-לב אף כינה את התוקפים "מיליציה מקומית". בתיעוד נראים לפחות שני אנשים חובטים באגרופים בשוטרים, שהגיעו למשרדים של "השמירה" בבניין העירייה בכפר קאסם בעקבות דיווח על אדם שנלקח לשם באלימות. בעיריית כפר קאסם גינו את תקיפת השוטרים, אך מדובר באנשים שפועלים בעיר מטעמה בצל האלימות שמשתוללת בחברה הערבית.
בינתיים, נרצחו השנה יותר מ-100 איש בחברה הערבית, והמדינה הודיעה על תוכנית לאומית למיגור האלימות והפשיעה במגזר. צוות שרים שהוקם בראשות ראש הממשלה נפתלי בנט למיגור האלימות צפוי להתכנס היום לראשונה, אבל בחברה הערבית סקפטיים בנוגע לתוצאות אפשריות. בינתיים, גופי שמירה כמו בכפר קאסם קיימים ביישובים ערביים נוספים - גם אם בעוצמות נמוכות יותר - ובהיעדר חוק הם אוכפים את הסדר בדרכם, וללא התערבות משטרתית. המקרה בכפר קאסם החל כאמור אחרי דיווח שאדם מוחזק במשרדי השמירה אחרי שנלקח לשם באלימות, והשוטרים שביקשו להיכנס למקום נתקלו בהתנגדות קשה - שבהמשך, אחרי הפעלת טייזר על-ידי אחד מהם, הידרדרה עוד יותר.

לדברי בר-לב, "אני גאה בשוטרים שלא נרתעו בפני מיליציה מקומית בכפר קאסם, פעלו בדיוק כמצופה משוטר בישראל ולא הבליגו בפניה. מדינת ישראל היא הריבון והמשטרה היא שליחתו ותפקידה לשמור על שלום הציבור. הדין ימוצה עם החשודים שנעצרו ועם כל אדם שחושב שהוא יכול להרים יד על לובשי מדים".
ראש העיר כפר קאסם, עורך הדין עאדל בדיר, השיב לבר-לב: "אני מצטער מאוד שהוא קרא לאנשי השמירה מיליציות. אין דבר כזה. הוצאנו הודעת גינוי יחד עם אנשי השמירה על תקיפת השוטרים, אין קשר בין המקרה הזה אליהם. המשטרה הגיעה לברר משהו, היה ויכוח, ושוטר השתמש באקדח טייזר. אז התחילו הדחיפות ותקיפת השוטרים".
לדברי בדיר, "השמירה עובדת בכפר קאסם יותר מ-25 שנה. הם מנעו ירי ופשיעה ומקרים חמורים, וכל התושבים תומכים בעבודתם. אלה לא מיליציות. על השר לביטחון הפנים לחזור מדבריו".
1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בנאום ראשון באו"ם
נפתלי בנט בנאום ראשון באו"ם
הבטיח מאבק באלימות. בנט
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
אחמד בדיר מכפר קאסם האשים את בר-לב בגזענות, וטען כי "אנשי השמירה עובדים יותר טוב מהמשטרה. במקום שידבר שטויות, שיפעל כדי למגר הפשיעה והרציחות".
מלבד בר-לב, תקיפת השוטרים הבוטה גררה גינויים מקיר לקיר במערכת הפוליטית, וראש הממשלה נפתלי בנט מסר כי "האלימות בחברה הערבית הגיעה לנקודה בלתי נסבלת. נילחם בה בכל הכוח. אני מצפה מהחברה הערבית, שמבקשת מהמדינה להתערב, לתת לשוטרים את כל התמיכה והגב. נגיע לתוקפים ונמצה עמם את הדין".
גם עיריית כפר קאסם פרסמה כאמור הודעת גינוי לתוקפים. "ההתקפה על אנשי הסיור במשטרה בזמן שעשו את עבודתם היא מעשה בלתי מתקבל על הדעת. המשטרה מייצגת את החוק, וכל תקיפה על אנשיה נדחית ובלתי מתקבלת ואינה מייצגת את המוסר שלנו ואת תורת הדת הסובלנית שלנו".

לגבי ארגון האבטחה שאנשיו תקפו, מסרה העירייה כי היא "פוסלת כל ניסיון לערב את השמירה בעימות עם המשטרה. שרבוב השמירה באלימות שאירעה אינה מקובלת בהחלט, שכן הנהלת השמירה וכל מתנדביה מגנים את התקיפה על השוטרים".
על אף הגינוי לתקיפת השוטרים - בכפר קאסם אומרים כאמור שלאנשי השמירה יש ערך בשמירה על הסדר בעיר. מוחמד סרסור, אחד מתושבי כפר קאסם, סיפר כי אנשי הארגון "נלחמים באלימות, בפרוטקשן ובמעשי בריונות, ופועלים יומם ולילה בניסיון לספק ביטחון לתושבים". עבד בדיר אמר כי "מי שלא מכיר את אנשי השמירה בעיר יחשוב שהם רעים, אבל הם מקריבים את זמנם למען התושבים. הם עובדים בשעות קשות, גם בלילה, אבל המשטרה לא רוצה שתהיה לנו שמירה מהסוג הזה".
מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, פרסם אמש הודעת גינוי חריפה: "לא נעבור לסדר היום על אירועי אלימות כלפי שוטרים כפי שקרה בכפר קאסם. הנחתי את פיקוד המחוז והמרחב לפעול בנחרצות ובתקיפות ולשים את היד על כל מי שלקח חלק באירוע, ואנו נעמיד לרשותם את כל האמצעים והכוחות שיידרשו".
המפכ"ל הוסיף כי גם לאחר מעצר ארבעת החשודים, בהם שני החשודים המרכזיים לדבריו, "לא נרפה עד שנביא את כל העבריינים לדין". הוא הוסיף כי שוחח עם השוטרים שהותקפו וחיזק אותם: "אני מגבה באופן מלא את השוטרים לפעול על פי חוק עם האמצעים שעומדים לרשותם אל מול כל מי שינסה להרים עליהם את ידו. לא נקבל מצב שבו פוגעים בשוטרים שבאים לבצע את תפקידם".
פורסם לראשונה: 23:14, 02.10.21