סמל אור ישראלוב, בן 19 מבת ים, לוחם חי"ר בהכשרה בחטיבת הצנחנים, הוא הלוחם שנהרג הלילה (שלישי) מירי דו-צדדי במהלך תרגיל בבסיס האימונים שפיפון (שומריה) של חטיבת הצנחנים, ליד קריית גת, שבו טירוני החטיבה עוברים הכשרה. "זו קלישאה קלאסית, אבל הוא באמת היה מלח הארץ", סיפר ל-ynet בן דודו משה זהבי. "היו לו תוכניות גדולות, חשב גם על פיקוד, מלא בחלומות ושאיפות. הכל נגדע באיבו". אמו של אור זעקה: "לקחו לי את הילד".
6 צפייה בגלריה
אור ישראלוב ז"ל
אור ישראלוב ז"ל
אור ישראלוב ז"ל
(צילום: דובר צה''ל)
"קנינו 40 חולצות לטקס סיום מסע כומתה שלו בשבוע הבא, הוא נלחם לשרת בגולני", סיפרה דודתו מירי אברהמי. זהבי הוסיף: "הוא היה באמת, מה שנקרא, 'הדובדבן שבקצפת' - הילד האידיאלי לכל הורה. בן הדוד האולטימטיבי, הילד המהמם להורים שלו, האח הטוב והאוהב". הוא יובא למנוחות בשעה 19:30 בבית העלמין הצבאי בחולון.
6 צפייה בגלריה
ללא קרדיט ממאיר תורג'מן
ללא קרדיט ממאיר תורג'מן
אור ביום גיוסו עם אחיו, אמו ואביו
6 צפייה בגלריה
ללא קרדיט ממאיר תורג'מן
ללא קרדיט ממאיר תורג'מן
תמונה מיום גיוסו של אור, דצמבר 2022
עוד אמר זהבי כי ישראלוב "חלם להתגייס לקרבי, השקיע הרבה מאוד זמן בלהתכונן לשירות הזה. היו לו חלומות גדולים בהקשר הזה ולא רק בהקשר הזה, חלומות של כל ילד בגילו - שירות משמעותי, לימודים אקדמיים, משפחה".
הזמרת עדי אברהמי, בת דודתו של אור, אמרה כי "שרתי לפני שבועיים את 'תמיד יחכו לך' של לאה שבת לפני שבועיים בטקס הזיכרון ללוחמי האש. לא חשבתי שבטקס הזיכרון הבא בן דוד שלי יהיה ביניהם". אברהמי צפויה לשיר בנוסף בהלווייתו של בן דודה.
שכנה מהקיוסק השכונתי, שהכירה את אור מגיל קטן, סיפרה שהוא היה "ילד לתפארת מדינת ישראל". לדבריה, זו "משפחה מקסימה, כואב הלב. אנחנו בהלם ברחוב. ילד שמח ומחייך, כמה עצוב לאבד ילד שלנו מהשכונה".
6 צפייה בגלריה
חיילים וקצינים מגיעים לביתו של סמל אור ישראלוב ז"ל
חיילים וקצינים מגיעים לביתו של סמל אור ישראלוב ז"ל
מח"ט הצנחנים בכניסה לבית המשפחה בבת ים
(צילום: מאיר תורג'מן)
6 צפייה בגלריה
בא"ח צנחנים
בא"ח צנחנים
הבסיס בדרום
(צילום: הרצל יוסף)
מדובר צה"ל נמסר כי "נסיבות המקרה מתוחקרות בשטח על ידי המפקדים והמשטרה הצבאית פתחה בחקירת האירוע, עם סיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. בנוסף, מפקד זרוע היבשה, אלוף תמיר ידעי, הנחה על עוצר אימונים בכלל יחידות צה"ל עד להשלמת חידוד נהלי הבטיחות".
עוד נמסר כי "ידעי ומפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, הנחו על הקמת צוות מומחים בראשות מפקד חטיבה 12, אלוף-משנה עברי אלבז. הצוות יבחן את נסיבות האירוע וימליץ על מוקדים לתחקור לבחינה רוחבית של האירוע ולמניעת הישנות מקרים דומים בעתיד". קצינים בכירים בצבא הגיעו לבית המשפחה, ובהם מח"ט הצנחנים אלוף-משנה עמי ביטון, ומפקד בא"ח צנחנים סגן-אלוף עודד זימן.
האירוע התרחש כחלק מתרגיל מחלקתי או פלוגתי ליילי בשטח האש של הבסיס, בעיצומו של שבוע המלחמה, ובמהלך יומו השני. המחלקה ביצעה תרגיל יבש ורטוב ביום ואז תרגיל יבש בלילה, ולאחר מכן תרגיל נוסף בלילה - באש חיה.
6 צפייה בגלריה
תרשים של גורמי החקירה בצה"ל מתמונת מרחב הזירה בשטח האש שבה נהרג החייל אור ישראלוב ז"ל
תרשים של גורמי החקירה בצה"ל מתמונת מרחב הזירה בשטח האש שבה נהרג החייל אור ישראלוב ז"ל
תרשים של שטח האש בזמן התרגיל שבו נהרג סמל אור ישראלוב
מבירור המקרה מסתמן כי כוח הרתק, שמחפה מאחור עם מקלעים, קלעים ולעיתים גם צלפים על הלוחמים שמסתערים, פגע בישראלוב שהוצב כדגלן של הכוח המאגף. הדגלן הוא החייל בקצה הכוח המסתער, ותפקידו להיות הסמן עבור הכוח המחפה לחדול מירי ברגע שהוא מזוהה.
הדגלן נושא תמיד דגל אדום גדול באור יום ופנס או סטיק לייט על קסדתו בלילה. ברגע שהוא מזוהה על ידי קצין בטיחות שעומד ליד כיתת הרתק, הקצין מיד חודל את הירי של כוח הרתק ואף לוקח מקדם בטיחות של "שתי מחסניות בטיחות" ממרחק הזיהוי של הדגלן.
עוד עלה מהבירור כי ישראלוב עמד בגדה של ואדי, דרכו חצתה אחת משתי הכיתות שהסתערה במסגרת התרגיל לעבר יעדים בשטח פתוח. לפי הבירור, הכוח המרתק זיהה יעדים וירה לפי פקודות. ישראלוב נע בחשיכה עם פנס וקונוס לבן לפי כל אמות המידה הצה"ליות, אך למרות זאת אחד הקליעים שנורו על ידי כיתת הרתק, שחיפתה באש מקלעים לפני ההסתערות, פגעה בו מטווח של 250 מטרים.
בכוח המרתק היו סמג"ד ומפק"ץ, ולצד הכוח המסתער היו מ"פ וקצין נוסף. ישראל, שעמד בקידמת קצה הכוח המסתער, נפצע אנושות מפגיעת הקליע. התקרית התרחשה בפלוגת גדוד 202.