פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) גילו שמאגר של אורניום טבעי במשקל של כ-2.5 טונות נעלם מאתר בלוב שבו היה מאוחסן – וכעת לא ברור היכן נמצא החומר, היכול לשמש לייצור פצצה גרעינית. מדובר בעשרה מכלים של אורניום שלוב הצהירה בעבר כי היא מאחסנת באתר זה, וכשפקחי האו"ם הגיעו אליו שלשום הם גילו כי הם אינם נמצאים במקום. לא ברור מתי נעלמו – ולאן.
5 צפייה בגלריה
לאן נעלם האורניום? סבא"א לא יודעת
לאן נעלם האורניום? סבא"א לא יודעת
לאן נעלם האורניום? סבא"א לא יודעת
(צילום: shutterstock)
5 צפייה בגלריה
נשיא צרפת ניקולא סרקוזי עם שליט לוב מועמר קדאפי
נשיא צרפת ניקולא סרקוזי עם שליט לוב מועמר קדאפי
שליט לוב לשעבר קדאפי. אחרי שנפל, המדינה שקעה במלחמת אזרחים
(צילום: רויטרס)
בהודעה ששלחה אמש למדינות החברות בה מסרה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי בכוונתה לבצע "פעולות נוספות", כלשונה, כדי לקבוע את נסיבות הוצאתו של האורניום מהאתר ולהבין היכן הוא. "העובדה שאיננו יודעים עוד היכן נמצא החומר הגרעיני פירושה שנשקפת סכנה רדיולוגית, ויש בה משום דאגה גם בהיבט של הבטיחות הגרעינית", מסרה סבא"א.
לוב, נזכיר, שקעה לפני כעשור במלחמת אזרחים בעקבות הדחתו של הרודן מועמר קדאפי במהלך גל ההפיכות של "האביב הערבי". מאז 2014 מחולקת השליטה במדינה בין שני מחנות עיקריים – ממשלה היושבת בטריפולי שבמערב המדינה, ושזכתה לתמיכת האו"ם, וממשלה היושבת במזרח ומובלת על-ידי הגנרל חליפה חפתר. הפיצול והלחימה אפשרו גם לארגוני טרור איסלאמיסטיים ומיליציות צבאיות להשתקע בלוב.
5 צפייה בגלריה
גנרל חליפה חפתר מנהיג ה מורדים נגד ממשלת לוב
גנרל חליפה חפתר מנהיג ה מורדים נגד ממשלת לוב
הגנרל חליפה חפתר. קרבות עיכבו את הגעת הפקחים
(צילום: AFP)
סבב הלחימה הגדול האחרון בלוב היה בשנת 2020, אבל קרבות בין חמושים ממשיכים להתנהל בה כל העת, וסבא"א ציינה כי עצם הגעת הפקחים לאתר אחסון האורניום – שלא נמסר היכן הוא נמצא בדיוק – הייתה כרוכה בהליכים לוגיסטיים מורכבים למדי. ביקור הפקחים שם היה אמור להיערך כבר בשנה שעברה, אך נדחה בשל קרבות באזור.
בתחילת המילניום, בימי שליטתו של הרודן קדאפי, ניהלה לוב תוכנית גרעין, ובמסגרתה היא הספיקה להשיג צנטריפוגות המסוגלות להעשיר אורניום. עם זאת, היא הספיקה לעשות התקדמות מועטה בלבד לעבר פצצה, ובשנת 2003 הכריז קדאפי כי הוא זונח את הפרויקט.
ובינתיים – דאגה גם בתאילנד: הרשויות במדינה מנהלות חיפושים קדחתניים אחר גליל מתכת שכולל חומר רדיואקטיבי מסוכן ושנעלם השבוע מתחנת כוח. היעלמות הגליל, בגודל 30 ס"מ על 13 ס"מ, נחשפה במהלך בדיקה שגרתית שנערכה ב-10 במרץ בתחנת כוח במחוז פרצ'ין בורי, ממזרח לבנגקוק. במחוז זה שוכנים כמה מהפארקים הלאומיים הפופולריים ביותר של תאילנד.
5 צפייה בגלריה
תאילנד גליל עם צסיום 137 ש נעלם
תאילנד גליל עם צסיום 137 ש נעלם
גליל הצסיום-137 שנעלם בתאילנד. החשיפה לחומר מסוכנת
הגליל מכיל את היסוד הכימי צסיום-137, שעלול להיות קטלני לבני אדם. לחומר זה יש תוחלת חיים של כ-30 שנה, ואם הגליל לא יימצא סכנה עלולה להישקף ממנו עוד עשרות שנים. מגע עם צסיום-137 עלול לגרום נזק לעור, כוויות ומחלות הנובעות מקרינה, בהן פגיעה במערכת החיסונית ובמערכות של הקיבה והמעיים. חשיפה ארוכת טווח עלולה לגרום גם לסרטן.
פרשת הגליל בתאילנד באה חודשיים אחרי שקפסולה זעירה בגודל 8 מ"מ ובה צסיום-137 נפלה לכביש באוסטרליה, והובילה למבצע חיפושים שנמשך ימים ארוכים. בסופו של דבר היא נמצאה בצד הדרך. ההבדל הוא שבעוד באוסטרליה נעלמה הקפסולה באזור מרוחק ודליל-אוכלוסין, השוכן מאות קילומטרים מהעיר הגדולה הקרובה ביותר, בתאילנד נעלם הגליל באזור מאוכלס למדי.