ראשי ערים, עיירות וכפרים בצרפת זועמים על הגעתם של מהגרים מהבירה פריז ליישובים שלהם, שלהערכתם קשורה לניסיונות "לנקות את רחובות העיר" לקראת האולימפיאדה שתהיה בקיץ.
סרז' גרואר, איש ימין וראש העיר אורליאן במרכז צרפת, התלונן שלשום (יום שני) על הגעתם של 500 מהגרים חסרי בית לעירו – שבה מתגוררים כ-100,000 איש – ללא התראה מוקדמת.
7 צפייה בגלריה
אוהלים של פליטים ומהגרים בפריז, ארכיון
אוהלים של פליטים ומהגרים בפריז, ארכיון
אוהלים של פליטים ומהגרים בפריז, ארכיון
(צילום: רויטרס)
"פעם בשלושה שבועות מגיע לאורליאן אוטובוס של 35 עד 50 אנשים", אמר גרואר לכתבים, והוסיף כי יש שמועות שמדובר בניסיון "לטהר" את פריז לקראת האולימפיאדה בחודשים יולי ואוגוסט. לדבריו, הרשויות מציעות למהגרים שמגיעים לאורליאן לשהות בבית מלון במימון המדינה במשך שלושה שבועות, ולאחר מכן נדרשים להסתדר בכוחות עצמם.
המוני מהגרים ומבקשי מקלט מגיעים לבירה הצרפתית, בעיקר מאפריקה, דרום אסיה והמזרח התיכון. הצורך במקום מגורים זמני עולה בהרבה על ההיצע בעיר, וכתוצאה מכך מקימים המהגרים ומבקשי המקלט מחנות אוהלים בשטחים נטושים, או מתחת לגשרים. מעת לעת מגיעה המשטרה למחנות ומפרקת את האוהלים. המדינה מציעה ליושבי האוהלים להגיש בקשת מקלט, כאשר המדיניות הממשלתית היא להעביר אותם מפריז למתקנים ברחבי צרפת.
במשרד הביטחון האזורי אמרו אתמול כי להגעת המהגרים לאורליאן אין קשר לאולימפיאדה, וכי היישוב בפרברי פריז הוא "אחד מ-10 מרכזים אזוריים" לקליטת מהגרים ומבקשי מקלט.
7 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
בחודש ינואר ראש העיירה לבור בדרום-מערב צרפת, באזור העיר טולוז, פרסם מכתב שבו מחה על מדיניות הממשלה להעביר את המהגרים מפריז ואמר כי מדובר במדיניות "מסוכנת" ו"חסרת אחריות". ברנאר קריון, איש ימין ממפלגת הרפובליקנים, אמר כי המדיניות נועדה "להפוך את פריז ליותר ייצוגית ונוחה לשליטה, חצי שנה לפני המשחקים האולימפיים. זה לא מקובל".
בנאום שנשא בספטמבר 2022 אמר נשיא צרפת עמנואל מקרון שהוא תומך ב"פיזור" מבקשי המקלט והפליטים ברחבי צרפת. הוא טען כי ריכוז מהגרים בשכונות עוני בערים הגדולות הוא "אבסורדי", ושחלק מהפליטים יכולים לתרום לשינוי דמוגרפי בכפרים ובעיירות קטנות בצרפת.
7 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
אזורים רבים שמרוחקים מהערים הגדולות בצרפת סובלים מירידה באוכלוסייה. מוסדות חינוך ועסקים נסגרים, ומספר מקומות העבודה יורד בהתאם. אך פוליטיקאים ממחנה הימין הצרפתי, ומהימין הקיצוני במיוחד, מתנגדים למדיניות שהציג מקרון ואמר שהיא מביאה "עוני, פשיעה ואיסלאמיות" לקהילות שלא נמצאות באינטגרציה עם זרים.
היחס למהגרים בצרפת הוא נושא מרכזי בפוליטיקה המקומית: מרין לה פן, מנהיגת הימין הקיצוני, זכתה לפופולאריות רבה בבחירות ב-2022 בזכות התנגדותה למהגרים, ולפי הסקרים, מפלגתה צועדת לניצחון בבחירות לפרלמנט האירופי שיהיו בחודש יוני.
בפברואר, ארגון שמאגד 80 עמותות צדקה בצרפת מחה על "הטיהור החברתי" בפריז לקראת האולימפיאדה, ועל המאמצים לסלק מהעיר מהגרים, חסרי בית ונשים בזנות.
פריז, כך נראה, היא לא הראשונה שמנסה "לטהר את רחובותיה" לקראת האולימפיאדה: לקראת המשחקים האולימפיים ב-2008 סילקה סין מרחובות בייג'ינג קבצנים, חסרי בית ורוכלים. לפי הדיווחים באותה תקופה, אותם "מפונים" הועברו לאזורים שמהם הגיעו לבירה הסינית. ב-2016 דיווחו ארגונים ברזילאיים שהרשויות בריו דה ז'ניירו עשו דבר דומה לקראת האולימפיאדה באותה שנה – וסילקו חסרי בית ממוקדי התיירות של העיר.
לפי נתוני האיחוד האירופי, יותר ממיליון בני אדם הגישו בקשת מקלט במדינות האיחוד ב-2023 – הנתון הגבוה בשבע השנים האחרונות. מספר הבקשות שהוגשו בצרפת עמד אשתקד על 167,000.