בית משפט בברזיל הורה אמש (יום ד') לנשיא לשעבר ז'איר בולסונרו למסור לידי המדינה בתוך חמישה ימים סט תכשיטים בשווי 3.2 מיליון דולר שרעייתו מישל קיבלה במתנה ממלך סעודיה, ושהוסתר לכאורה מהרשויות. הפסיקה של בית המשפט הפדרלי לביקורת באה ימים אחרי שהמשטרה הברזילאית פתחה בחקירה בנוגע לניסיון לכאורה של בני הזוג בולסונרו להבריח את התכשיטים לברזיל בניגוד לחוק – ולשמור אותם לעצמם.
7 צפייה בגלריה
 נשיא ברזיל לשעבר ז'איר בולסונרו פרשת תכשיטים אשתו סעודיה
 נשיא ברזיל לשעבר ז'איר בולסונרו פרשת תכשיטים אשתו סעודיה
הנשיא לשעבר בולסונרו. אנשיו ניסו 8 פעמים לקבל את הסט שהוחרם
(צילום: shutterstock, AFP)
7 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו עם רעייתו מישל
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו עם רעייתו מישל
בולסונרו עם רעייתו מישל בטקס ההשבעה שלו. אילו היה מצהיר על התכשיטים - הם היו נמסרים למדינה
(צילום: רויטרס)
ראשיתה של הפרשה באוקטובר 2021, אז ביקר בולסונרו בריאד. שר המכרות והאנרגיה בממשלתו באותם ימים, בנטו אלבוקרקה, העיד כי בתום הביקור הגיע "שליח" מטעם הממשלה הסעודית והעניק במתנה למשלחת הברזילאית שתי קופסאות תכשיטים של מותג היוקרה השווייצרי שופארד: בראשונה, שלפי עדות אלבוקרקה יועדה לגברת הראשונה מישל בולסונרו, היו תליון, טבעת, שעון וזוג עגילים, ששוויים המוערך הוא 3.2 מיליון דולר; ובשנייה היו שעון לגבר, טבעת, חפתים, עט וסט חרוזי תפילה, בשווי מוערך של 75 אלף דולר.
כשהמשלחת שבה לברזיל גילו סוכני המכס בנמל התעופה את הקופסה השנייה, זו שערכה נמוך יותר, בכבודה שנשא עמו אחד מעוזרי אלבוקרקה – מבלי שהצהיר על התכשיטים. הקופסה הזו הוחרמה ומאז היא נשמרת על-ידי רשויות המכס בנמל התעופה בסאו פאולו, אולם דבר קיומה של הקופסה השנייה לא נודע לסוכנים, והיא חמקה מעיניהם. רק בהמשך דווח בתקשורת הברזילאית כי הייתה גם מתנה שנייה, וכי בולסונרו שמר אותה לעצמו.
לפי החוק הברזילאי, מעשיה של משלחת בולסונרו הם עבירה: נוסעים הנכנסים לברזיל חייבים להצהיר על כל מוצר בשווי של יותר מ-1,000 דולר שהם מכניסים איתם, ולשלם מס ייבוא בסך 50% מהסכום שמעבר ל-1,000 הדולרים. מי שאינו מצהיר על כך סופג קנס כבד. התכשיטים שקיבלו בולסונרו ואנשיו היו יכולים להיות מוכנסים לברזיל ללא תשלום מס אילו היו מצהירים עליהם כמתנות שנתנה סעודיה לאומה הברזילאית, אך במקרה זה הם היו מועברים לאוסף בארמון הנשיאות, ולא למשפחה הנשיאותית עצמה. מומחים משפטיים בברזיל מדגישים כי לפקידי ממשל ונבחרי ציבור אסור בתכלית האיסור לשמור לעצמם מתנות כאלו, וכי איסור זה חל גם על הנשיא.
7 צפייה בגלריה
 ברזיל תומכי ז'איר בולסונרו פורצים ל קונגרס ב ברזיליה
 ברזיל תומכי ז'איר בולסונרו פורצים ל קונגרס ב ברזיליה
תומכי בולסונרו מסתערים על הקונגרס הברזילאי בינואר השנה, במחאה על מה שהם תופסים כ"זיוף הבחירות"
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
ברזיל תומכי ז'איר בולסונרו זורעים הרס ב ארמון הנשיאות ברזיליה
ברזיל תומכי ז'איר בולסונרו זורעים הרס ב ארמון הנשיאות ברזיליה
זורעים הרס בחדרי הקונגרס, אחרי הפריצה לבניין
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
ההרס ב קונגרס של ברזיל אחרי ההסתערות של תומכי הנשיא לשעבר ז'איר בולסונרו
ההרס ב קונגרס של ברזיל אחרי ההסתערות של תומכי הנשיא לשעבר ז'איר בולסונרו
(צילום: gettyimages)
לפי דיווחים בברזיל, מאז התקרית בנמל התעופה בשנת 2021 ניסו אנשי בולסונרו לפחות שמונה פעמים לשכנע את סוכני המכס לשחרר את סט התכשיטים שהוחרם ולמסור אותו לידיהם – כולל שלושה ימים לפני סוף כהונתו. ערב עזיבתו של בולסונרו את ארמון הנשיאות, בדצמבר האחרון, אף נשלח קצין בצי הברזילאי לנמל התעופה בסאו פאולו כדי ללחוץ על הפקידים שם למסור את המתנה המוחרמת.

לחץ בארה"ב: למה הוא עדיין כאן?

המשטרה הפדרלית של ברזיל ורשות המיסים פתחו שתיהן בחקירה סביב הפרשה. גם יו"ר ועדת השקיפות של הסנאט הברזילאי הכריז על פתיחה בחקירה, ובה ייבדק אם יש קשר בין הענקת התכשיטים במתנה לבין המכירה של בית זיקוק בצפון-מזרח ברזיל לידי קרן של איחוד האמירויות תמורת 1.65 מיליארד דולר. בפסיקה שפרסם אתמול הורה בית המשפט הפדרלי לביקורת גם לערוך בדיקה מחדש לכל המתנות שקיבל בולסונרו בימי כהונתו כדי לברר אם הטיפול בהן היה כשר. את סט התכשיטים שנתפס, זה המוחזק על-ידי המכס, הורה בית המשפט להעביר למשמורת בלשכת הנשיאות.
7 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל הנבחר לולה דה סילבה מציג את שריו
נשיא ברזיל הנבחר לולה דה סילבה מציג את שריו
הנשיא החדש-ישן, איש השמאל לולה דה סילבה. בולסונרו האשים בזיופים
(EPA)
בולסונרו עצמו, נזכיר, שוהה בימים אלה בארה"ב, לשם המריא יום לפני שפינה את התפקיד ליריבו המושבע, איש השמאל לואיז אינסיו לולה דה-סילבה, בינואר. כמו הנשיא האמריקני לשעבר דונלד טראמפ, בולסונרו טען – בלי שום הוכחות – שהבחירות נגנבו ממנו, ובינואר השנה פרצו המונים מתומכיו לבניין הקונגרס הברזילאי וזרעו בו הרס, כפי שעשו תומכי טראמפ בבניין הקפיטול בוושינגטון ב-2021.
נגד בולסונרו תלויות ועומדות בברזיל כמה חקירות מימיו כנשיא, ולפי הערכות עזיבתו לפלורידה נבעה מהחשש שלו שייעצר אחרי עליית לולה לשלטון. הוא אמנם הבטיח מאז כמה פעמים שישוב לארצו בקרוב, אך לפי שעה טרם עשה זאת. אף שבריאיון ל-CNN טען לאחרונה כי לא עבר שום עבירה, פרשת התכשיטים עשויה לעכב עוד יותר את שובו.
7 צפייה בגלריה
דגל ברזיל עם תמונת ז'איר בולסונרו ב בלו הוריזונטה
דגל ברזיל עם תמונת ז'איר בולסונרו ב בלו הוריזונטה
הבטיח שישוב בקרוב מהגלות? בולסונרו על הדגל הברזילאי
(צילום: AFP)
בארה"ב בינתיים גוברת הביקורת מצד גורמים במחנה הדמוקרטי על כך שבולסונרו – שנכנס למדינה באמצעות ויזה דיפלומטית – ממשיך לשהות על אדמה אמריקנית גם כעת כשהוא איננו נשיא, לכאורה כדי לחמוק ממעצר.