במהלך העימותים שפרצו אחר הצהריים (שישי) ליד הכפר בורין שבשומרון בין יהודים לפלסטינים תועד רבש"צ הר ברכה מסייע לפורעים יהודים ואף העביר למתנחל רימון עשן, אותו הוא משליך מיד לאחר מכן על פלסטינים. בצה"ל הבהירו כי הדמות במדים היא לא חייל צה"ל, אלא רכז ביטחון של יישוב ישראלי. "האירוע והתנהלותו של הרבש"צ מתוחקרים", נכתב בתגובה רשמית מדובר צה"ל.
אלא שגם התיעודים האחרים לא ממש מחמיאים. שלושה ימים לאחר שמג"ד צנחנים ולוחמים הותקפו ליד שכם, תועד חייל חמוש על מדים וקסדה, על ידי תחקירן בארגון "יש דין", עומד בסמוך לפורע יהודי רעול פנים שמשליך אבנים עם רוגטקה. החייל עמד מנגד, ולא עשה דבר כדי למנוע את פעילות הפורעים היהודים.
1 צפייה בגלריה
חיילים וקצינים מגנים על יהודים רעולי פנים
חיילים וקצינים מגנים על יהודים רעולי פנים
הרבש"צ במדים, מעביר רימון עשן למתנחלים
(צילום: יש דין)
שלושה חיילים נוספים היו רחוקים יחסית מהפורעים היהודים, על צלע ההר שבו התרחשו העימותים. בצה"ל הבהירו כי בהמשך, לאחר האירוע המתועד, הכוח השליך רימוזי גז.
בתגובת דובר צה"ל נכתב כי "היום התפתח חיכוך בין מתיישבים לפלסטינים בסמוך לכפר בורין שבמרחב החטיבה המרחבית שומרון, במהלכו הושלכו אבנים על ידי שני הצדדים. כוחות צה"ל קפצו לנקודה בהמשך על מנת לפזר את החיכוך תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות".
העימותים התפתחו בין כ-60 פלסטינים ופעילי שמאל למתנחלים, בעיקר סמוך לגבעת רונן. העימותים כללו ידויי אבנים הדדיים, במהלכם נפצעו שלושה ישראלים, אחד מהם בראשו - ומצבם מוגדר קל. באירוע נוסף, נזרקו אבנים לעבר רכב ישראלי, ובו ילדים, בכפר חווארה דרומית לשכם. במקביל התפתח עימות בין פלסטינים למתנחלים בחווארה, שכלל ידויי אבנים הדדיים.
פלסטינים הגיעו היום גם סמוך להתנחלות יצהר, חמושים באלות ואבנים, אותם יידו לעבר מתנחלים שהיו באזור. נזכיר כי במהלך הימים הללו מתקיימת עונת המסיק בה מוסקים הפלסטינים זיתים, לעתים באזורים קרובים מאוד ליישובים הישראלים.
מארגון "יש דין" נמסר כי "תחקירן 'יש דין' הצליח לתעד היום את המציאות היומיומית בגדה המערבית: חיילי הצבא והרבש"צים עושים יד אחת עם המתנחלים בתקיפת מוסקים פלסטינים, ובכך מועלים בתפקידם. לחיילים חובה וסמכות להגן על פלסטינים מפני מתקפות שכאלה. בסרטון נראים החיילים מאפשרים את ההשתוללות האלימה ומגבים אותה".