במשך יותר מעשר שנים סבלה ס' מהתעללות מצד בן זוגה. הוא בודד אותה חברתית, אסר עליה ליצור קשר עם משפחתה, שלט בכסף שלה, דרש שתדווח לו על תנועותיה ומנע ממנה טיפול רפואי. בשבוע שעבר, אחרי שהכה אותה, הוגש נגדו כתב אישום, שחשף בעיה בחוק הישראלי: בחוק העונשין לא מופיעה עבירה של התעללות שאיננה פיזית בבן זוג.
השניים, האישה ס', ובן זוגה, עבריין בן 37 מירוחם, נפגשו ב-2010 כשס' הייתה חיילת. אף שהגבר היה נשוי, הם ניהלו מאז קשר זוגי ואף נולדו להם שני ילדים.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"לאורך כל מערכת היחסים ביניהם", נכתב בכתב האישום שהגישה לשכת התביעות נגב לבית משפט השלום בבאר שבע, "נהג הנאשם לבודד את ס' חברתית ומשפחתית, כך שאסר עליה ליצור קשר עם הוריה ועם אחיה, והוריה היו נוהגים לפנות לנאשם כדי לדרוש בשלומה ובשלום ילדיה, וכן היו מבקשים מהנאשם את אישורו לסייע בהעברת ציוד ומזון עבורה.
"לאורך כל מערכת היחסים ביניהם, נהג הנאשם לשלוט במתלוננת, באורח חייה ובכספי קצבאות הביטוח הלאומי שלה, כך שהייתה מדווחת לו אודות המועדים שבהם היא לוקחת את ילדיהם לגן, מחזיקה אותם מהגן, מגיעה לביתה, יוצאת מביתה, באילו אנשים פגשה ועוד. בנוסף נכתב כי הוא נהג לנהל את משק הבית עבורה, מניח לעיתים מזון וציוד מחוץ לדלת הבית, נהג לשלם עבור מונה תשלום מראש לחברת החשמל ועבור מונה תשלום מראש לשירותי הטלפון והאינטרנט בטלפון שלה, אשר לעיתים היו נגמרים ומותירים אותה ללא חשמל וללא שירותי טלפון ואינטרנט. לעיתים אף אסר עליה להתקלח ולישון".
אחרי שנים של סבל, בתחילת ינואר האחרון אזרה ס' אומץ והתלוננה במשטרה שבן זוגה הכה אותה. לפי כתב האישום, באחת השבתות ס' הלכה עם ילדיה לשכנתה כיוון שהאיש לא נהג לבקרם בסופי שבוע. אלא שהפעם הוא הגיע והורה לס' לחזור לדירתה. "אני הולכת לקבל מכות, תבואי, תצאי, תעשי משהו", היא אמרה לשכנה לפני שיצאה. בהמשך אחד הילדים רץ לשכנה וצעק: "אבא הרביץ לאמא".
3 צפייה בגלריה
לילי בן עמי
לילי בן עמי
"מאז רצח אחותי, נשים פונות אליי מדי יום". בן עמי
(צילום: יואב דודקביץ')
לפי כתב האישום, בן הזוג הפיל את ס' לרצפה, הכה בה באגרופים ובבעיטות ובהמשך התיישב עליה ואיים: "אם רימית אותי את כמו גבר תקבלי מכות". כשבנם בן ה-3 הגיע לחדר אביו אמר לו "אמא ואבא משחקים, תלך לחדר", והמשיך להכות את האישה כשחגורה של חלוק רחצה סביב ידו כדי שיכאב לו פחות.
ס' התחננה "בבקשה אני לא רוצה למות", אך הוא לא הרפה ממנה. כשעיניה החלו להיעצם הוא הביא מהמטבח כוס מים עם סוכר. כשאמרה שאינה מצליחה לשתות כי השפה שלה מדממת, הוא צעק: "תשתי, תראי מה את עושה, אם תצטרכי אמבולנס זה הסוף שלך". לאחר מכן הוסיף: "עד שלא תגידי שזה טעות וזה חמור אני לא אפסיק להרביץ לך... רק שתדעי שמה שעשיתי לך זה אפרטיף. אני הולך הביתה, אני אעכל את מה שעשית. זה לא נגמר ואני הולך כדי שלא תתעלפי ויראו אותי פה. אני לא רוצה בלגן. אני אחזור".
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה הרשימה המשותפת
ישיבת סיעה הרשימה המשותפת
"חלק מהגברים מכירים את החוק מקרוב". תומא-סלימאן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בכתב האישום מפורטים מקרים נוספים שבהם הנאשם הכה את בת זוגו, גם כשהייתה בהיריון, בעיקר מכיוון שחשד שהיא בוגדת בו. "אין המדובר במעידה חד-פעמית - נהפוך הוא, מדובר בדפוס התנהגות אלים, באירועים אשר התפרשו על פני שנים רבות, במועדים רבים, ברובם ללא כל התגרות מוקדמת מצד המתלוננת, רובם על רקע הצורך העז של הנאשם לשלוט בה, באורח חייה וכן על רקע רגשות קנאה ורכושנות קיצוניים שלו כלפיה", כתבה התובעת עו"ד דניאל פרינטי בבקשה להאריך את מעצרו עד תום ההליכים נגדו.
אחרי התקיפה האחרונה ס' ברחה מהבית ועברה עם ילדיה למקלט בעזרת מחלקת הרווחה. אביה הגיש תלונה במשטרה והחוקרים שיכנעו אותה להעיד נגד בן זוגה. החוקרת, רס"ב אוריאן אדרי, שאף חקרה את נסיון הרצח של שירה איסקוב על ידי אביעד משה, סיפרה: "זה אחד התיקים הראשונים שנתקלנו בו שרוב העבירות בו הן עבירות של התעללות. אבל מדובר לכאורה בעבירות 'שקופות', שאין להם היום ביטוי ממשי בחוק העונשין".
לילי בן עמי, שאחותה מיכל סלה נרצחה על-ידי בעלה אלירן מלול, אמרה כי "מאז הרצח, נשים שחוו אלימות בזוגיות פונות אליי מדי יום. אינני מכירה אותן, אבל אני מקשיבה ומכווינה לסיוע ממומחית אלימות במשפחה. הסיפורים קשים מנשוא. רובן מספרות שהאלימות הנפשית כואבת ומצלקת הרבה יותר מהאלימות הפיזית. הן מספרות על השפלות, הגבלות, הפחדות ואיומים. משותף לכולן ניסיון של התוקף לשליטה מוחלטת בהן - בסדר יומן, בחבריהן, בפרסומים ברשת החברתית ועוד. כך היה גם במקרה של מיכל. היא לא סבלה מאלימות פיזית קודמת לרצח ולכן היא גם לא ידעה שהיא ובתה בסכנת חיים".
יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, ח"כ עאידה תומא סלימן, התייחסה לאבסורד שמאפשר לגברים מתעללים להמשיך לפגוע בחסות החוק. "אנחנו כמחוקקים ומחוקקות צריכים לתת את הדעת על העובדה שהחוק לא מדביק את דרכי ההתעללות והשליטה בנשים שגברים מפתחים עם הזמן", אמרה. "חלק מהגברים מכירים את החוק מקרוב ופועלים בדיוק על גבולו כדי להתעמר. מה שנדרש הוא הגדרה מחדש, חוקית וחברתית, של מה זו אלימות כלפי נשים. אני מתכוונת לפעול למען השינוי הזה".