הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי אמר היום (רביעי) כי "כל פגיעה על רקע מיני, בדיבור או במעשה, היא פגיעה בכבוד האדם ומהווה מעשה חמור. המדיניות שקבענו בנושא היא 'אפס סובלנות' ונפעל בחומרה נוכח כל חריגה. צה"ל הוא צבא העם, המקבל בשעריו אנשים מכל חלקי העם ומכבד כל אדם ללא קשר או תלות בדת, עדה, רקע, מין או נטייה מינית". את הדברים אמר כוכבי בטקס סיום קורס קצינים קרביים.
כוכבי, שלא התייחס עד כה כלל לחיילים להט"בים, אמר כי "הבסיס לכל פיקוד הוא אהבת האדם והאמונה באדם", ציין כוכבי. "ביטוי מרכזי לכך הוא העיקרון שקבענו - 'האדם יקר' וכבוד האדם הוא חלק מהותי בעיקרון".
2 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
"צה"ל מכבד כל אדם". כוכבי
(צילום: דובר צה"ל )
"רק לאחרונה באחד מבסיסי ההדרכה של צה"ל פגעו מספר צוערים בצוער אחר על רקע מוצאו העדתי. זהו אירוע חמור - לא ערכי ולא חברי", המשיך הרמטכ"ל בהתייחסו לאירוע שבו צוערים בבה"ד 11 התבטאו בגזענות כלפי צוער דרוזי. "הגנה על כבודו של אדם משמעה הגנה על הדברים החשובים לו - על גופו, על שמו הטוב, על פרטיותו ועל היותו בן אנוש".
"למפקדים בצה"ל יש אחריות כפולה, ועליהם להימנע מכל מערכת יחסים אינטימית בין מפקד לפקוד, גם אם נדמה שהיא מבוססת על הסכמה. בעניין זה אין תחום אפור"

רב-אלוף כוכבי הדגיש: "כדי למגר את התופעה נדרשת מעורבות מפקדים הכוללת חינוך להטמעת ערכים, בקרה על המתרחש ביחידה, הרתעה וענישה מחמירה ומעל הכל דוגמא אישית".
כשברקע הפרסומים ב-ynet על שורת הסדרי טיעון שכללו עונשים מקלים לאנשי קבע שביצעו עבירות מין בפקודות שלהם והגידול במספר אירועי ההטרדות המיניות בצה"ל, אמר הרמטכ"ל: "מערכת היחסים בין מפקד לפקודיו מבוססת על יחסי מרות והיא מתאפיינת בפערי גיל, מעמד וסמכויות המובילים לפער מובנה בכוח ובעוצמה. כל קשר אינטימי מהווה ניצול לרעה של כוחו ושל מעמדו של המפקד, והוא מהווה חריגה בוטה מאמות המידה הנדרשות".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ בטקס סיום קורס קצינים
(צילום: דובר צה"ל )
לדברי הרמטכ"ל, "פסולים גם המקרים שבהם לא מתקיימים יחסי פיקוד ישירים אך יש למפקד סמכות, כוח או השפעה ביחס למשרת אחר. פקודות, כללים, בקרה ומשמעת הם אמצעים חיוניים למימוש כבוד האדם, אך חינוך לכבוד וליחס הוגן עמוקים ויעילים פי כמה.
"מסיבה זו למפקדים בצה"ל יש אחריות כפולה, ועליהם להימנע מכל מערכת יחסים אינטימית בין מפקד לפקוד, גם אם נדמה שהיא מבוססת על הסכמה. בעניין זה אין תחום אפור. עוצמתו של צה״ל נמדדת קודם כל בחוסנו המוסרי, אנו נושאי הדגל".