נשיא רובע ברוקלין אריק אדאמס הוכרז לפנות בוקר (יום ד') באופן מעשי כמנצח במרוץ לראשות העיר ניו יורק. אדאמס, בכיר משטרה לשעבר שהדגיש לאורך הקמפיין שלו את הצורך להגביר את הביטחון האישי ברחובות העיר, ניצח בפריימריז הדמוקרטיים, ומכיוון שבניו יורק, העיר הגדולה בארה"ב, יש פי שבעה מצביעים דמוקרטים רשומים מאשר מצביעים רפובליקנים, בבחירות בנובמבר הוא צפוי לנצח ללא קושי את המועמד הרפובליקני קרטיס סליווה.
5 צפייה בגלריה
בחירות ל ראשות העיר ניו יורק אריק אדמס
בחירות ל ראשות העיר ניו יורק אריק אדמס
אריק אדאמס. "האלימות קורעת את הקהילות שלנו"
(צילום: AFP)
ההצבעה בפריימריז לראשות העיר נערכה לפני שבועיים, ואדאמס הגיע אליה כמועמד המוביל, אבל הספירה נמשכה ימים ארוכים – בין השאר בשל שיטת ההצבעה החדשה, שבמסגרתה הוזמנו תושבי ניו יורק להצביע לא רק למועמד אחד – אלא לכמה מועמדים, תוך שהם מדרגים את סדר העדיפויות שלהם. שיטה זו הפכה את הספירה ואת חישוב המנצח למורכבים יותר.
הלילה, כשנותרו עוד פחות מ-8,000 קולות לספור, הוביל אדאמס בכאחוז אחד – 8,426 קולות – על ראש מחלקת הבריאות של ניו יורק לשעבר קת'רין גרסיה, שהגיעה למקום השני. למקום השלישי הגיעה מאיה וויילי, עורכת דין לענייני זכויות אדם ופרשנית לשעבר ברשת הטלוויזיה MSNBC, שנחשבה למועמדת המועדפת על המחנה הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית. אדאמס יהיה ראש העיר השחור השני בתולדות ניו יורק.
5 צפייה בגלריה
בחירות ל ראשות העיר ניו יורק אריק אדמס
בחירות ל ראשות העיר ניו יורק אריק אדמס
הצצה לקמפיין של השנה הבאה. אדאמס
(צילום: AFP)
בהודעה שפרסם הלילה מסר אדאמס: "כעת עלינו להתמקד בניצחון בבחירות בנובמבר כדי שנוכל לממש את הבטחתה של העיר הגדולה הזו עבור אלה המתמודדים עם קושי, אלה שאינם זוכים לשירות שלו הם ראויים ושמחויבים לעתיד בטוח, הוגן ובר-השגה עבור כל תושבי ניו יורק".
ראש העיר הבא של ניו יורק יצטרך להתמודד עם עיר שעדיין מנסה להתאושש מהשלכות מגפת הקורונה, וכן עם כמה אתגרים גדולים, בהם עלייה מדאיגה במספר אירועי הירי, פערים כלכליים עמוקים, מצוקה במערכת בתי הספר הציבוריים והיעדר דיור בר-השגה.

אם לחיי שחורים באמת יש ערך

קמפיין הבחירות בניו יורק סיפק הצצה לאופן שבו הדמוקרטים עשויים לגעת בנושא הרגיש של מעמד המשטרה בארה"ב במהלך הבחירות לקונגרס האמריקני שייערכו בשנה הבאה. אדאמס בן ה-60 מיקד את הקמפיין שלו בשיפור של ביטחון הציבור וגינה את הקריאות להסיט כספים מהמשטרה – קריאות שזכו בשנה האחרונה לתמיכה הולכת וגוברת מצד גורמים ליברליים ופרוגרסיביים במפלגה הדמוקרטית בצל מה שנתפס כיחס גזעני של שוטרים ברחבי ארה"ב כלפי בני מיעוטים, ובראשם שחורים.
במהלך הקמפיין פנה אדאמס אל המרכז הפוליטי וניסה להדגיש את הצורך לשמור על איזון בין הטיפול בפשיעה ההולכת וגוברת לבין עקירת האפליה על רקע גזעני מצד שוטרים. "אם לחיי שחורים באמת יש ערך", אמר אדאמס בליל הבחירות, תוך שהוא נוקב בשמה של תנועת Black Lives Matter הנלחמת בגזענות נגד אפרו-אמריקנים, "אי אפשר לכוון את המאמצים שלנו רק נגד ניצול לרעה של סמכות מצד שוטרים. אנחנו צריכים להפנות אותם נגד האלימות שקורעת את הקהילות שלנו".
5 צפייה בגלריה
בחירות ל ראשות העיר ניו יורק מאיה וויילי
בחירות ל ראשות העיר ניו יורק מאיה וויילי
תומכי מאיה וויילי, המועמדת המועדפת על הפרוגרסיבים. רק מקום שלישי
(צילום: AFP)
אדאמס נוטה לדבר לעיתים קרובות על הזהות הכפולה שלו כאדם שחור ששירת במשטרה במשך 22 שנה ושבעצמו חווה יחס אכזרי מצד שוטרים בהיותו נער. לדבריו הוכה על-ידי שוטרים כשהיה בן 15. הוא התמנה לשוטר ב-1984, ואחר כך טיפס בסולם הדרגות. בימיו במשטרת ניו יורק הוא היה אחד ממקימיו של ארגון שפעל למען עריכת רפורמה במערכת המשפט ונגד "פרופיילינג על רקע גזעי" – כלומר מצב שבו שוטרים מפעילים כוח נגד בני מיעוטים מתוך דעות קדומות הנובעות מגזעם.
את המשטרה עזב אדאמס לפני כעשור וחצי, ואז התמודד – וניצח – בבחירות לסנאט של ניו יורק שנערכו בשנת 2006. בשנת 2009 הותיר אדאמס רושם על רבים כשנשא נאום נרגש בעד נישואים חד-מיניים – שנתיים לפני שחברי בית המחוקקים של ניו יורק אישרו נישואים כאלה בחוק. ב-2013 נבחר לנשיא רובע ברוקלין, תפקיד שבו כיהן עד עתה.

עשירים, תחזרו לאוהיו

אדאמס הוא צמחוני, והוא זוקף לזכות הצמחונות שלו את המאבק המוצלח שלו בסוכרת, שממנה הוא סובל. יש לו בן אחד, ג'ורדן קולמן בן ה-25, שנולד לו מחברתו לשעבר. בת זוגו הנוכחית היא טרייסי קולינס, אשת חינוך הממלאת תפקיד מנהלתי במערכת בתי הספר הציבוריים של העירייה.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב כריעת שוטרים כורעים ברך ג'ורג' פלויד מנהטן העיר ניו יורק
ארה"ב כריעת שוטרים כורעים ברך ג'ורג' פלויד מנהטן העיר ניו יורק
שוטרים ממשטרת ניו יורק כורעים ברך עם מפגינים נגד הגזענות במהלך מהומות ג'ורג' פלויד בשנה שעברה
(צילום: רויטרס)
עברו של אדאמס אינו חף משערוריות. בשנת 2010 מתחו הרשויות ביקורת על האופן שבו ניהל מכרז לפתיחת קזינו ברובע קווינס, אחרי שהתברר כי הקמפיין שלו קיבל תרומות מארגון שהשתתף במכרז. בשנת 1993 סיפק פליטת פה מפוקפקת כשאמר שהרמן בדילו, פוליטיקאי מפורטו ריקו, צריך היה להתחתן עם אישה לטינית ולא עם אישה לבנה יהודייה כפי שעשה. בשנה שעברה, כשדיבר באירוע לרגל יום מרטין לותר קינג ג'וניור, התלונן אדאמס על כך שאנשים אמידים עוברים אל ניו יורק ממקומות אחרים: "תחזרו לאייווה. תחזרו לאוהיו", אמר אז. "העיר ניו יורק שייכת לאנשים שהיו כאן ושהפכו אותה למה שהיא".
בעבר גם התייצב אדאמס להגנתו של לואיס פרחאן, מנהיג ארגון "אומת האיסלאם". פרחאן נודע באמירותיו האנטישמיות, ובין השאר ב-2018, בכנס של ארגונו, נאם במשך קרוב לשלוש שעות נגד יהודים. בנאומו טען כי "היהודים החזקים הם אויביי האמיתיים" וכי הם אחראים בין היתר ל"הפיכת ההתנהגות הגברית בהוליווד לנשית". לאחר אותו נאום גינה אותו ארגון "הליגה נגד השמצה" ואמר כי "פרחאן הוא שם נרדף לאנטישמיות". לאורך השנים הביע פרחאן סלידה מיהודים, כינה אותם "טרמיטים", והצהיר לא פעם כי הוא מתנגד לקיומה של מדינת ישראל והביע תמיכה בפלסטינים. בנוסף, נהג לשבח את אדולף היטלר וכינה אותו "איש גדול מאוד". למרות דבריו, הוא טוען כי אינו אנטישמי.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב ניו יורק קורונה יהודים תחלואה ברוקלין
ארה"ב ניו יורק קורונה יהודים תחלואה ברוקלין
יהודים בברוקלין. אדאמס שיתף פעולה עם "הליגה נגד השמצה"
(צילום: AFP)
כשהתבקש להגיב על הצהרות-העבר שלו בנוגע לפרחאן ול"אומת האיסלאם" הסביר אדאמס להגנתו כי רק שיבח את ארגונו של פרחאן על כך שבימים של פשיעה משתוללת, אל מול אוזלת ידה של המשטרה המקומית, הצליחו אנשי "אומת האיסלאם" לגבש תוכנית ביטחונית שהביאה סדר ושקט למקומות מסוימים בעיר. "אני לא מוסלמי, אני נוצרי", הסביר אדאמס. "אני לעולם לא תומך בהצהרות אנטישמיות ולעולם לא אתמוך בהן". במגזין Jewish Insider מציינים כי אדאמס יצר קשרים טובים עם קהילות חסידיות בברוקלין במהלך כהונתו כנשיא הרובע וכסנאטור, וכי מערכת היחסים הזו נולדה משיתוף פעולה ביטחוני עם התושבים שם. הוא גם היה ממובילי התוכנית החינוכית "אין מקום לשנאה", שבמסגרתה שיתף פעולה עם ארגון "הליגה נגד השמצה" הנאבק באנטישמיות. במהלך הקמפיין הבטיח להמשיך להילחם בשנאת יהודים.
מבקריו של אדאמס מזכירים לו בין השאר את העובדה שבשנות ה-90 נרשם לזמן קצר כרפובליקני. הוא מצדו טוען כי היה זה צעד מחאה בשל אוזלת היד של המפלגה הדמוקרטית בכל הקשור לטיפול בפשיעה.