1 צפייה בגלריה
נודע כצדיק, תלמיד חכם ו"מקובל". עזרא שיינברג
נודע כצדיק, תלמיד חכם ו"מקובל". עזרא שיינברג
נודע כצדיק, תלמיד חכם ו"מקובל". עזרא שיינברג
(צילום: גיל נחושתן)
עזרא שיינברג, לשעבר ראש ישיבה בצפת שהורשע בניצול מעמדו וניצול האמון שניתן בו כדי לבצע עבירות מין בכמה נשים, חויב לפצות את אחת מקורבנותיו ב-470 אלף שקל. כך קבעה השופטת עירית הוד מבית המשפט המחוזי בנצרת.
התובעת, בת 34 ואם למספר ילדים, הגישה תביעה לפיצוי בגין נזק נפשי שנגרם לה בשל עבירת מין שביצע בה שיינברג, ששימש כראש קהילה וכרבה של קהילה במשך כ-15 שנים. התביעה הוגשה באמצעות עו"ד דקלה טוטיאן.
"בגין עבירה זו הורשע שיינברג בביצוע מעשה מגונה בנסיבות אינוס והוטל עליו עונש מאסר בפועל", כתבה השופטת בפסק הדין. "יצוין כי הוא הורשע בפגיעה בשמונה מתלוננות והתובעת היא אחת מהן".
"במעשיו פגע הנתבע באוטונומיה של התובעת תוך פגיעה בכבודה כאדם וכאשה", הוסיפה. "בגין הפגיעה המינית הקשה, נגרם לתובעת נזק נפשי, והיא סובלת מתקופות של דכדוך עמוק, התקפי חרדה, קושי במתן אמון בזולת וזיכרונות פוסט טראומטיים".
עו"ד דיקלה טוטיאן זייד עו''ד דקלה טוטיאן זייד צילום: מקס קובלסקי


"אין צורך להכביר במילים אודות הכאב והסבל של התובעת שחוותה פגיעות מיניות במסווה של סיטואציה שחוותה אותה כטיפולית", אמרה השופטת הוד. "התובעת חוותה השפלה וניצול דווקא ממי שהיה אמור לטפל בה, ושבו ובכוחותיו היא נתנה אמון רב ובלתי מסויג שיעזור לה במצוקותיה. הוא היווה עבורה סמכות דתית. היא העידה כי סבלה מתחושת אשמה גדולה וממחשבות אובדניות ונשארה עם סיוטים. כל פרסום בתקשורת על פגיעה מינית משפיע עליה מאוד, מערער אותה וגורם לה לבעיות שינה. עדותה הותירה עלי רושם אמין".
"מעשיו של שיינברג בוצעו תוך ניצול יחסים של רב כלפי מאמינה בו ובחוכמתו הרבה לסייע לה", קבעת השופטת. היא ציינה כי "הנתבע נחשב לדמות תורנית חשובה", וגזרה עליו לפצות את המתלוננת ב-470 אלף שקל.

בחודש אוגוסט האחרון ועדת השחרורים הורתה לשחרר את שיינברג בשחרור מוקדם, על אף שנשלח ב-2018 ל-7.5 שנות מאסר. אחרי הסערה הציבורית שחוללה ההחלטה, הפרקליטות הודיעה שתערער עליה.
שיינברג בן ה-53, שנודע בדיווחים בתקשורת על הפרשה כ"רב מהצפון", נשלח בפברואר 2018 לכלא לאחר ששנה קודם לכן הודה במסגרת הסדר טיעון ביצוע עבירות המין בנשים, כחלק מטיפול שאותו כינה "הרפיה". הוא הורשע בניסיון לאינוס בשתי הזדמנויות, בשש עבירות של מעשים מגונים בנסיבות אינוס, בשלוש עבירות של גרימת מעשה מגונה בנסיבות אינוס, בניסיון לביצוע מעשה מגונה בנסיבות אינוס, בעבירות שיבוש מהלכי משפט ועוד. הסדר הטיעון לא כלל הסכמה על העונש, אך ערעור שהגיש שיינברג בנושא נדחה.
הרב שימש בין שנת 2000 ל-2015 – אז נחשפה הפרשה והוא נעצר בעקבות תלונות שהוגשו נגדו – כראש ישיבת "אורות הארי" וכרב קהילה. הוא נודע כ"צדיק", תלמיד חכם ומקובל. על פי כתב האישום שתוקן לאחר הסדר הטיעון, הוא היה דמות משפיעה בקהילה שם ורבים פנו אליו לייעוץ ולתמיכה – וכך גם המתלוננות נגדו.