שרת החוץ של דרום אפריקה נאלדי פנדור אמרה בנאום שנשאה כי אזרחי דרום אפריקה, שנלחמים בצה"ל, ייעצרו כשיחזרו למדינה. "כבר פרסמתי הצהרה שמזהירה את מי שדרום אפריקני ונלחם לצד, או בצה"ל, אנחנו מוכנים - כשתבואו הביתה אנחנו הולכים לעצור אתכם", אמרה.
1 צפייה בגלריה
שרת החוץ של דרום אפריקה נלדי פנדור
שרת החוץ של דרום אפריקה נלדי פנדור
(צילום: REUTERS/Nic Bothma/File Photo/File Photo)
פנדור לא הסתפקה בהצהרה הזו, וגם הודתה לחברת אל על שעצרה את טיסותיה לדרום אפריקה. "אתם צריכים להגיד תודה אל על - להתראות. אל תזמינו אצלם טיסות. הם מפסיקים את הטיסות כי אין להם נוסעים מכאן", אמרה. היא קראה לאזרחי דרום אפריקה "להיות אקטיביסטים", ולהפגין נגד ישראל, עם שלטים, וגם מול שגרירויות של מדינות התומכות בישראל. לדבריה, על השלט צריך לכתוב שישראל מבצעת רצח עם.
ההצהרה הדרום אפריקנית שמאיימת על אזרחי ישראל פורסמה כבר בחודש דצמבר, ובה הזהיר משרד החוץ של המדינה כי הצטרפות לצה"ל מסכנת אותם בהעמדה לדין בדרום אפריקה על הפרת הדין הבינלאומי.
"ממשלת דרום אפריקה מודאגת מאוד מהדיווחים כי כמה אזרחי דרום אפריקה ותושבי קבע הצטרפו, או שוקלים להצטרף, לצה"ל במלחמה בעזה ובשאר השטחים הפלסטיניים הכבושים", נמסר בהודעה שפרסם משרד החוץ של המדינה. "פעולה כזו עלולה לתרום להפרת החוק הבינלאומי ולביצוע פשעים בינלאומיים נוספים - ולהגשת תביעה נגדם בדרום אפריקה".
בהודעת משרד החוץ הדרום אפריקני נכתב כי לפי החוק במדינה, כל מי שמעוניין להתגייס לצה"ל צריך לבקש אישור מיוחד. "כל אדם המצטרף לצה"ל ללא האישור הנדרש מפר את החוק וניתן להעמידו לדין. על אזרחי דרום אפריקה להיות מודעים לתוצאות של הצטרפות לצה"ל".
החוק בדרום אפריקה, כמו במדינות אחרות, אינו מאפשר לאזרחי המדינה לשרת בצבאות זרים. למרות זאת היו דרום אפריקנים ששירתו בצבא הבריטי, בצבא האמריקני, בצה"ל ובצבאות אחרים. החוק אף פעם לא יושם, וטרם הוגשה תביעה נגד אזרח ששירת בצה"ל או בצבא זר אחר.
בתוך כך, בעקבות עבודה מאומצת מאחורי הקלעים של משרד החוץ, שגרירות ישראל בדרום אפריקה והקהילה היהודית במדינה, הסנאט של אוניברסיטת קייפטאון דחה הצעה לחרם אקדמי נגד ישראל ברוב של 75 מצביעים ו-15 נמנעים.
ההצעה נגד ישראל עלתה בסנאט של האוניברסיטה המונה כ-170 חברים מהסגל האקדמי של אוניברסיטת UCT. אם ההצעה היתה מאושרת היא היתה עוברת לאישור המועצה (Council) של האוניברסיטה בישיבה הרבעונית הבאה. המועצה מונה כ-300 חברים, ביניהם בוגרים, תורמים, סגל אקדמי וסטודנטים, וביניהם קיימת יכולת השפעה גדולה יותר, הן לחברי הקהילה היהודית והן לבעלי עניין מחוץ למדינה. גורמים במשרד החוץ אמרו כי על אף שלא קיימים קשרים אקדמיים ממשיים עם דרום אפריקה, האוניברסיטה נחשבת לחשובה והיוקרתית ביותר במדינה וביבשת, והחשש היה מפני "אפקט דומינו".
דרום אפריקה, נזכיר, הגישה את התביעה נגד ישראל לבית הדין הפלילי בהאג. חלק מהצווים שביקשה התקבלו בבית הדין, אך בהאג לא הורו על עצירת המלחמה כפי שדרשו הדרום אפריקנים. בשבוע שעבר הגישה דרום אפריקה בקשה דחופה לבית הדין בהאג, שבה טענה כי נאלצה לחזור לבית המשפט לאור "העובדות החדשות והשינויים במצב בעזה, במיוחד הרעב הנרחב שנגרם על ידי ההפרות הבוטות המתמשכות של אמנת הג'נוסייד על-ידי ישראל". לטענת דרום אפריקה, ישראל הפרה את הצווים שהוציא בית הדין ב-26 בינואר, וביקשה מבית הדין להוציא צווים חדשים, על-מנת להבטיח את שלומם וביטחונם של 2.3 מיליון פלסטינים בעזה. דרום אפריקה קראה לעשות זאת מבלי לקיים דיון, "לאור דחיפות המצב הקיצוני".
במשרד החוץ בירושלים האשימו כי "דרום אפריקה ממשיכה לעבוד כזרוע המשפטית של חמאס, בניסיון למנוע את זכותה של ישראל להגן על עצמה ועל אזרחיה, ולפעול לשחרור החטופים. ‏הפניות החוזרות ונשנות שלה, בניסיון להגן על חמאס, הן ניצול ציני נוסף של בית הדין בהאג, שדחה את בקשותיה חסרות הבסיס להפסקת הלחימה כבר פעמיים".
"‏ישראל פועלת ותמשיך לפעול על פי הדין הבינלאומי, ולאפשר כניסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה, ללא קשר להליך משפטי כלשהו", הוסיפו. "‏אנחנו קוראים לבית הדין לדחות על הסף את הבקשה החדשה של נציגי חמאס", הוסיפו במשרד החוץ.