"עשינו צדק": מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) סופית את החוק שקובע כי ארוסות וארוסים של חללי צה"ל שנפלו מ-7 באוקטובר והלאה יוכרו כמו אלמנות ואלמנים של כוחות הביטחון. החוק יחול גם על ארוסות של נפגעי פעולות איבה, שוטרים, סוהרים, משמר הכנסת ואנשי מערכת הביטחון ובכללם המוסד ושב"כ.

החוק קובע לראשונה הכרה בארוסות וארוסים של חללי צה"ל, שכוללת זכויות לפי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה לתקופה של חמש שנים, לרבות תגמול חודשי בסך 10,000 שקלים בכל חודש, מימון תואר ראשון, מימון טיפול רפואי שכולל תרופות, ייעוץ, בדיקות ועוד. כמו כן, טיפולים רגשיים וליווי פסיכולוגי יורחבו ל-10 שנים.
את הצעת החוק "משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום)" הגישו אופיר כץ (הליכוד) מירב כהן (יש עתיד) ומיכל וולדיגר (הציונות הדתית). 10 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה השנייה והשלישית, ללא מתנגדים או נמנעים.
לפי הצעת החוק, מי שהייתה מאורסת לנספה ביום מותו גם אם לא גרה עימו, והוכיחה שהייתה להם כוונה להינשא בהתאם לתנאים המפורטים, תהיה זכאית כאמור לתגמול חודשי לתקופה של חמש שנים ממועד פטירת הנספה - בדומה לתגמול החודשי לו זכאית אלמנה ללא ילדים.
בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "האירוסין הם הצהרת כוונות ברורה ומחייבת להקמת בית משותף ולחיים משותפים, ועל משרד הביטחון לראות בהם כתנאי מספק באותו האופן שבו קיום משק בית משותף ללא נישואין הוא כיום תנאי מספק עבור בני ובנות הזוג של החיילים והחיילות שנספו במערכה. על כן, מוצע להכיר במי שהיה מאורס לנספה כזכאי לזכויות לפי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה".
2 צפייה בגלריה
נעמה דופלט וארוסה כפיר פרנקו ז"ל
נעמה דופלט וארוסה כפיר פרנקו ז"ל
נעמה דופלט וארוסה כפיר פרנקו ז"ל
2 צפייה בגלריה
רביד דמתי וארוסה אושרי בוצחק ז״ל
רביד דמתי וארוסה אושרי בוצחק ז״ל
רביד דמתי וארוסה אושרי בוצחק ז״ל
יו"ר הקואליציה ח"כ כץ אמר: "אלו החיים עצמם. לקחתי על עצמי לתקן את העוול הזה ואני מתרגש שזכיתי לעשות זאת. שותפיהן לחיים נפלו למען מדינת ישראל ועל מדינת ישראל להעניק להן את התמיכה בחזרה, עשינו צדק. מודה ליו"ר הוועדה ישראל אייכלר על המסירות והשותפות, לשרי המשפטים, האוצר והביטחון, ולחברות הכנסת מירב כהן ומיכל וולדיגר שהצטרפו אליי".
ח"כ כהן אמרה: "זה המעט שאנחנו יכולים לעשות עבור נשים שאיבדו את אהבת חייהן וכל חלומן לחיים משותפים נגדע ברגע אחד. חשוב להכיר בכאבן ולתת להן את הכלים שיאפשרו להן להשתקם ובתקווה לבנות חיים מחדש".
במהלך הדיונים בהצעת החוק בכנסת השתתפו רביד דמתי, נעמה דופלט ונועה רובין - ארוסותיהן של סרן אושרי בוצחק, סרן כפיר פרנקו וסרן אריאל רייך שנפלו במלחמה בעזה.

יום משפחות היתומים יצוין בחנוכה

במקביל, מליאת הכנסת אישרה סופית גם את הצעת חוק יום משפחות היתומים בישראל של חברי כנסת יוסף טייב, ינון אזולאי, אברהם בצלאל ומשה אבוטבול. בחוק נקבע כי ביום הראשון של חנוכה, כ"ה בכסלו, יקוים יום ציון שנתי למשפחות היתומים, שיצוין בדיון מיוחד במליאת הכנסת ובחלק מוועדותיה. כמו כן יצוין היום במשכן נשיא המדינה.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "ההצדקה לעצם קיומנו כעם היא בהיותנו חברה צודקת אשר אינה שוכחת את משפחות היתומים שלה. בהצעת חוק זו מוצע לקבוע יום ציון שנתי ממלכתי, ביום ראשון של חג החנוכה. חנוכה הוא החג שבו אנו מציינים בתקופה החשוכה ביותר בשנה את רצוננו להביא אור לכל בית ובית 'נר איש וביתו' ולתת לבית ולמשפחה את הכוחות, היכולת והעוצמה להאיר מפתח ביתה החוצה.
"ביום זה תצוין האחריות הציבורית שלנו, כולנו, למשפחות היתומים במדינת ישראל, כחלק מחוסנה הקהילתי, החברתי והלאומי של המדינה. זהו היום המתאים ביותר על פי המסורת היהודית, להביא את האור לאלו שחשך עליהם עולמם ויש חשש כבד שישכחו".