איתמר בן גביר, שמתעקש להיקרא "השר לביטחון לאומי", הוא השר הכושל ביותר בהיסטוריה של המשרד לביטחון פנים. זו לא סתם אמירה שנורית מהמותן - היא מגובה במספרים ובעובדות.
תחת המשמרת של בן גביר נשברו שיאים של אלימות ורצח. מתחילת השנה נרצחו בחברה הערבית בישראל 37 בני אדם, לעומת 31 נרצחים בתקופה המקבילה בשנה שעברה, שנה ששברה שיאים והסתיימה ב־241 נרצחים במגזר. גם אירועי הרצח בחברה היהודית נמצאים בעלייה: 11 נרצחים מתחילת השנה לעומת תשעה נרצחים בתקופה המקבילה בשנה שעברה. מאז תחילת המלחמה האיש חסר האחריות הזה עמד מאחורי חלוקת רישיונות נשק סיטונאית ללא שום בקרה. והחברה הישראלית כבר משלמת על כך בקורבנות, ועוד תשלם על כך בעתיד.
אבל זה לא נעצר כאן: בן גביר גם נחוש לפרק את מערכת אכיפת החוק מבפנים. הגעתו אתמול למשרדי מח"ש כאקט של התרסה, בעקבות זימונו למתן עדות של לוחם מג"ב שירה שלשום לעבר הנער בן ה־13 ראמי חמדאן אלחלחולי במחנה הפליטים שועפט - ירי שגרם לפציעתו ולאחר מכן למותו בבית החולים הדסה הר הצופים - נועדה להלך אימים על המערכת כולה. על המשטרה, על מח"ש, על משרד המשפטים, על כל מערכת אכיפת חוק. האיש המסוכן הזה ממהר לגבות כל פעולה משטרתית שמסתיימת במוות של ערבים, ובכך הוא מנסה לפרק את המנגנון הקיים של חוקים וכללים שנועדו להסדיר את הפעלת הכוח של המשטרה ומג"ב.
פרקליט המדינה עמית איסמן מחה, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה אפילו שיגרה מכתב ובו היא מתריעה בפניו שהוא עובר על החוק. "כל התערבות מטעמך בחקירות", כתבה, "בדרך ישירה או עקיפה, מפירה את החוק, פוגעת פגיעה קשה בשלטון החוק ומהווה פוליטיזציה של מערכות אכיפת החוק והשפעה אסורה עליהן".

1 צפייה בגלריה
הצהרה של בן גביר מהר החוצבים בירושלים
הצהרה של בן גביר מהר החוצבים בירושלים
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
(צילום: רפי קוץ)
"הפרה של החוק"? הצחקתם את בן גביר. החוק מעניין לו את קצה הזרת. המהומות בשלישי בלילה בשועפט כללו יידוי בקבוקי תבערה וירי זיקוקים בכינון ישיר לעבר כוחות הביטחון. אלו הגיבו בירי. בכל מקרה של שימוש בנשק חם בידי שוטר, בטח כשמהירי נפצע או נהרג אדם, המשטרה מעבירה דיווח על המקרה למח"ש וזו פותחת בבדיקה. זה נוהל שגרתי שנועד לוודא את חוקיות הפעלת הכוח. ככה זה במדינות מתוקנות. אבל בן גביר לא רוצה מדינה מתוקנת. במדינה של בן גביר אפשר לירות בערבים בלי לדפוק חשבון. הוא ימהר לתת גיבוי בלי לשאול מה היה, למה ואיך. אלה שאלות מיותרות. בן גביר רוצה שלהבא מקרים כאלה לא יגיעו למח"ש, גם לא לגביית עדות פתוחה. שום בירור הוא לא רוצה. לירות על ערבים, להפעיל מכת"זית על מפגינים מתנגדי ממשלה בניגוד לפקודות, לעצור, לדכא - בלי יותר מדי בירורים ושאלות.
ולאורך כל הזמן הזה בן גביר מנסה גם להדליק את הציבור הערבי בישראל, כאילו לא מספיקה לנו החזית מול חמאס בעזה ומול חיזבאללה בלבנון. מזל גדול שהאוכלוסייה הערבית אחראית, ולא שיחקה לידיו. עכשיו הוא מנסה להבעיר את הגדה ואת מזרח ירושלים. קודם ניסה להגביל עליית מתפללים ערבים ישראלים לתפילות בהר הבית, עכשיו הוא ממהר לגבות את המשטרה בכל שימוש בירי חי נגד ערבים באשר הם.
האיש הזה מסוכן, ומלכתחילה אסור היה לתת לו אחריות על המשטרה - שהיא חסרת פיקוד חזק עם עמוד שידרה מוסרי וממלכתי
האיש הזה מסוכן, ומלכתחילה אסור היה לתת לו אחריות על המשטרה - שהיא חסרת פיקוד חזק עם עמוד שדרה מוסרי וממלכתי. כך, היא נפלה לידיו לגמרי, ומפקדיה היום סרים למרותו, גם אם זו מנוגדת לחוק ולכללי הדמוקרטיה. והטרגדיה שלנו, הישראלים, היא שאין מבוגר אחראי שיעמיד את בן גביר הפירומן במקום. מי שאמור היה לעשות זאת, ראש הממשלה נתניהו, מורתע ומפחד ממנו.
פורסם לראשונה: 14:23, 13.03.24