השלטון בסין פתח בקמפיין שנועד לעודד חסכנות ולמנוע בזבוז מזון. במסגרת הקמפיין, שנקרא "מבצע צלחת ריקה", מתבקשים הסינים לצמצם את כמות האוכל שהם מזמינים במסעדות. בייג'ינג גם מציעה להקטין את גודל המנות שמוגשות למי שמגיעים לבדם למסעדה, לעיתים עד חצי הכמות.
הנשיא שי ג'ינפינג אמר השבוע שתופעת בזבוז המזון היא "מזעזעת ומטרידה", ושחשוב לשמור על מודעות לנושא, במיוחד לאור משבר הקורונה. לפי דו"ח מ-2018 של האקדמיה הסינית למדעים, בכל ארוחה במסעדה במדינה נזרקת לפח כמות של 93 גרם. כמות האוכל המבוזבז בסין מגיעה ל-18 מיליון טונות בשנה.
2 צפייה בגלריה
סין מסעדה מסעדות בזבוז מזון אוכל
סין מסעדה מסעדות בזבוז מזון אוכל
אוכלים במסעדה בסין
(צילום: AFP)
המודעות לנושא גברה בראשית מגפת הקורונה, שאחד ממאפייניה היו בהלת קנייה ומחסור במוצרים בסיסיים בערים שהיו בסגר. לאחר מכן פקדו את סין שיטפונות עזים שהרסו שטחים חקלאיים בדלתה של נהר היאנגצה - האזור שממנו מגיעה כחצי מהתוצרת החקלאית של סין. שיטפונות והצפות גרמו לשיבושים בזמן עונת הקציר ולעליית מחירי המזון.
בעקבות דברי הנשיא בענף המסעדנות והקייטרינג הביעו תמיכה במדיניות שמכונה "N-1", שקוראת לסינים להזמין מנה אחת פחות ממספר הסועדים בשולחן. במסגרת המדיניות הזאת קבוצה של 10 סועדים תוכל להזמין במסעדה 9 מנות בלבד. נראה שלסינים ייקח זמן להסתגל לתוכנית הזאת: הזמנת שפע של אוכל במסעדות, יותר מהכמות הנדרשת, נחשבת בתרבות המקומית לחלק מכללי הנימוסים או כדרך להרשים את הסביבה.
ברשתות החברתיות בסין היו שהטילו ספק ביעילות הקמפיין החדש. אחד הגולשים ברשת Weibo כתב שסין צריכה לשנות את "המסורת הלאומית" של הרגלי ההזמנות במסעדות: "אנחנו תמיד מרגישים שלהזמין מנה אחת לשני אנשים זה מביש". גולש אחר כתב: "האם בעתיד אני אצטרך להשתמש בחצי נייר טואלט בשירותים? זה מטורף".
בעקבות הקמפיין אפליקציות שמאפשרות להעלות שידורים חיים, כמו Kuaishou ו-Douyin, הודיעו שהן יסגרו חשבונות של משתמשים שמצלמים את עצמם זוללים כמויות גדולות של אוכל - לעיתים עד שהם מקיאים - בסרטונים ויראליים שמכונים "מוקבאנג".