2 צפייה בגלריה
הרב ברלנד בטיסה חזרה לארץ
הרב ברלנד בטיסה חזרה לארץ
הרב ברלנד בטיסה חזרה לארץ
(צילום: ו המידע ברסלב 9148*)
הרב אליעזר ברלנד, עבריין מין מורשע שמנהיג את קהילת "שובו בנים" בחסידות ברסלב, ניסה להיכנס היום (ה') לאוקראינה כדי לבקר בעיר אומן, חרף העובדה שהוא מסורב כניסה ויש לו "חותמת שחורה" בדרכון לתקופה של שלוש שנים. האוקראינים סירבו לאפשר לו להיכנס לארצם, וברלנד נאלץ לחזור חזרה ועושה כעת את דרכו לישראל.
בניסיון להגיע לאוקראינה ברלנד שהה ברומניה השכנה במשך כל השבוע האחרון, וחיכה להזדמנות. היום הגיע למעבר הגבול סוצ'אבה - ונבלם שם כאמור.
אחרי שסיים לרצות את מאסרו, ברלנד הגיע פעמיים לאומן. חסידיו טענו היום כי מתנגדיו של הרב שילמו שוחד לגורמים באוקראינה כדי שיסרבו את כניסתו והעלילו עליו עלילות שווא.
בפעמים הקודמות וגם הפעם קיבל ברלנד אישור מבית משפט בישראל לצאת מגבולות המדינה למרות צו עיכוב יציאה מהארץ שהוצא לו בעקבות תביעה אזרחית נגדו. בשנה שעברה ניסה ברלנד להגיע לאוקראינה כמו כל אזרח, ואז גילה להפתעתו על ה"חותמת השחורה" שתוקפה יפוג רק בראש השנה תשפ"ה.
לטענת אנשי "שובו בנים", עוד לא אירע מקרה שבו הוצאה נגד אדם "חותמת שחורה" למרות שלא עשה דבר נגד אוקראינה. הם ציינו עוד: "הוא סיים לשלם את חובו לחברה, הוא יכול לטוס לכל העולם. אוקראינה המדינה היחידה שלא מכניסה אותו, למרות שיודעים שלאומן מגיעים אנשים עם רקע הרבה יותר בעייתי".
2 צפייה בגלריה
מאיר פרוש
מאיר פרוש
השר פרוש
(צילום: עמית שאבי)
ניסיונו של ברלנד להגיע לקברו של רבי נחמן מגיע אחרי שבחודש שעבר דווח כי שר ירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש פנה לשגריר אוקראינה בישראל במטרה לאפשר לברלנד להיכנס למדינה במהלך חגי תשרי. הדיווח על הבקשה עורר אז סערה, וראש הממשלה בנימין נתניהו מיהר אז להתנער מהבקשה ולהבהיר שלא מדובר בפנייה רשמית מצד הממשלה.
בדיווח אז צוין כי השר פרוש ביקש מהשגריר האוקראיני יבגן קורניצ'וק לאפשר למנהיג ישיבת "שובו בנים", שהורשע לפי הודאתו בעבירות של מעשים מגונים ותקיפה, להיכנס כאמור לתחומי אוקראינה למרות ה"חותמת השחורה" בדרכון.
השגריר אמר אז לפרוש שכדי לפעול בנושא צריכה להגיע בקשה רשמית של ממשלת ישראל. פרוש ניסה ללא הצלחה לשכנע הרשויות לשלוח לאוקראינים מסמך כזה. בסופו של דבר שלח מכתב בכתב ידו שמבקש לאפשר לרב להיכנס.
השר פרוש אמר אז: "נתבקשתי על ידי הגורמים הרשמיים של מדינת ישראל לטפל בנושא אומן והסדרת נסיעתם של עשרות אלפי חסידי ברסלב לאוקראינה. עלה החשש שחסידים מסורבי כניסה יצבאו על הגבולות מתוך רצון להיכנס לאוקראינה ובכך עלולים לגרום למשבר הומניטרי ומדיני, כפי שקרה בשנים עברו.
"במסגרת המשימה שהוטלה עליי ראיתי לנכון לפעול בכל דרך כדי לוודא את שמירת הסדר במעברי הגבולות בין אוקראינה למדינות המעבר. לא פניתי, לא באופן אישי, ובוודאי שלא בשם ממשלת ישראל, כדי לדאוג לטובה אישית אלא מתוך דאגה לצורכי הכלל".
בנובמבר 2016 נגזרו על ברלנד 18 חודשי מאסר, במסגרת הסדר טיעון, בגין שתי עבירות של מעשה מגונה ועבירה אחת של תקיפה. בשל מצבו הרפואי הוא שוחרר מהכלא כעבור חודשים ספורים. ביוני 2021 הוא הודה בהסדר טיעון בעבירות של קבלת דבר במרמה, עושק, ניסיון לאיום, עבירות מס והלבנת הון, ובעקבות כך נשלח ל-18 חודשי מאסר נוספים. באוקטובר 2021 הוא שב לכלא כדי לרצות את יתרת עונשו, אך גם הפעם מאסרו קוצר מסיבות מנהליות והוא שוחרר לאחר כחודש וחצי בכלא.