כוחות הביטחון של הודו ירו למוות אתמול (שבת) ב-15 אזרחים במדינת המחוז נגלנד שבצפון-מזרח המדינה. החיילים ההודים ירו תחילה לעבר משאית שהסיעה שישה כורי פחם, ובהמשך הרגו עוד תשעה אזרחים שהתעמתו איתם בעקבות הירי בכורים.
2 צפייה בגלריה
הודו אזרחים הרוגים נהרגו ירי כוחות הביטחון צבא מדינת ה מחוז נגלנד
הודו אזרחים הרוגים נהרגו ירי כוחות הביטחון צבא מדינת ה מחוז נגלנד
כפר במדינת המחוז נגלנד. צבאות גרילה וקבוצות שדורשות אוטונומיה
(צילום: shutterstock)
ששת כורי הפחם חזרו לבתיהם בשעות אחר הצהריים במחוז מוֹן שליד הגבול עם מיאנמר. בצבא טענו כי החיילים הקימו במקום מארב בן שבוע למורדים שביקשו לפגוע באנשי צבא. לגבי פעילות המורדים, הוסיפו בצבא, התקבל מודיעין מקדים.
בני משפחותיהם של הכורים, שלא שבו לבתיהם, יצאו לחפש אחריהם וגילו שנורו למוות. הם החלו להתעמת עם החיילים והציתו שני כלי רכב צבאיים. החיילים מצדם פתחו לעברם באש והרגו עוד תשעה בני אדם. "בעימותים נהרג גם חייל אחד", ציין קצין במשטרה המקומית. הוא הוסיף כי המצב במדינת המחוז "מתוח מאוד", ומסר שעוד אזרחים שנפצעו בעימות עם החיילים פונו לבתי חולים.
צבא הודו אישר בהצהרה מטעמו כי אחד מחייליו נהרג בעימותים עם האזרחים. "החיילים פעלו תחת מודיעין מהימן שלפיו מורדים נמצאים באזור, והקימו מארב כדי לסכל את פעילותם. הנסיבות של אובדן חיי האדם נחקרות ברמות הגבוהות ביותר", מסר הצבא.
שר הפנים של הודו עמית שאה אמר שהוא מביע צער על התקרית, וציין כי החקירה במדינה תבטיח למשפחות השכולות צדק.
מחוז מוֹן ממוקם כ-350 קילומטר מהעיר קוהימה, בירת מדינת המחוז נגלנד. הנסיעה אליו אורכת יותר מיום שלם, בדרכים לא-מתוחזקות. נגלנד, כמו מדינות מחוז אחרות בצפון-מזרח הודו, מחוברות לשאר המדינה במסדרון יבשתי צר. לאורך עשרות שנים נרשמה שם מתיחות בין קבוצות אתניות וקבוצות שונות של בדלנים לבין הצבא.
באזור מתגוררים שבטים רבים וצבאות גרילה קטנים, שדרישותיהם נעות בין אוטונומיה לבין התנתקות מלאה מהודו. לאורך השנים הלכה ודעכה המתיחות בין קבוצות רבות לבין הממשל המרכזי בניו דלהי הודות להסכמים שהעניקו להן סמכויות מסוימות, אולם כוחות מצבא הודו נותרו באזור כדי לפקח על הנעשה בו.