אחרי שהממשלה הנוכחית סגרה את התוכנית "מסלול בטוח" שהחלה בטיפול עומק בפשיעה בחברה הערבית, רק בגלל שהושקה בתקופת הממשלה הקודמת, היא פותחת אותה מחדש תחת שם אחר.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
בן גביר ונתניהו. נתוני הפשיעה בעלייה
(צילום: עמית שאבי, אוליבייה פיטוסי)
תוכנית "מסלול בטוח" הייתה מיזם מוצלח שעבד בסינרגיה עם כל גופי האכיפה במדינה ישראל, מס הכנסה, משרד הבריאות, הרשות להלבנת הון רישוי עסקים ועוד, כולל טיפול במכרזים ברשויות הערביות כדי שהכסף לא יגיע לכיסי ארגוני הפשיעה. התוכנית כאמור נסגרה, ובימי הממשלה הנוכחית זינק מספר הנרצחים הערבים בשנה לשיא כל הזמנים: 244 ב-2023 בלבד. גם לאחר ירידה קלה שהייתה בתחילת המלחמה, בחודשים האחרונים מספר הנרצחים ומקרי האלימות שוב נמצא בעלייה חדה.
"לא יודע אם לצחוק או לבכות. העצוב בכל הספינים הוא שהבדיחה היא על חשבון אזרחים ישראלים גם אם הם מהחברה הערבית", אומר מנכ"ל המשרד לביטחון פנים הקודם, תומר לוטן. לדבריו, "אחרי שנה וחצי של חיסול התוכנית הלאומית המוצלחת למאבק בפשיעה ואלימות וזינוק מטאורי בהיקף קורבנות הרצח - הממשלה 'נזכרת' להקים את מה שכבר פעל ועבד בהצלחה עוד ביום הקמתה. את ההצהרות החוזרות והנשנות של ראש הממשלה על הקמת צוותים ו-ועדות כבר אי אפשר לקחת ברצינות. הממשלה הנוכחית כשלה כישלון מהדהד גם בטיפול בפשיעה ובביטחון האישי ומוטב שתוותר על הצהרות מיותרות שאין מאחוריהן דבר". העובדה שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התעלם מעבודת המטה שנעשתה בתחום ולא קידם את הפעילות שכבר נעשתה בשטח, גרמה ללא ספק למכה קשה במסגרת המאבק בפשיעה בחברה הערבית.
ההודעה היום של ראש הממשלה בנימין נתניהו על התוכנית החדשה היא לא הפעם הראשונה שהוא משיק מיזמים למאבק בפשיעה. בפברואר 2021 במסגרת קמפיין הבחירות מינה ראש הממשלה את נציב השב"ס לשעבר אהרון פרנקו לפרויקטור שיתכלל את הלחימה בפשיעה הערבית, מעבר להודעות ותמונת יחסי הציבור לא יצא דבר ופרנקו אחרי מספרים חודשים חסרי מעש בתפקיד הלך הביתה. עוד קודם לכן, ב-2019, בקול תרועה גדולה הוקמה ועדת המנכ"לים על ידי ראש הממשלה נתניהו לטיפול בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית. בראשות הצוות עמד מ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ שהכין דוח שקיבל מחמאות על היסודיות שבה הכינו ואת מתווה הפתרונות בהם לחימה בהן השחור, אך הדוח לא יושם ונשאר במגירה.
2 צפייה בגלריה
12 מיליון שקלים שהועברו לבנק ישראל במצבע מיוחד מרצועת עזה
12 מיליון שקלים שהועברו לבנק ישראל במצבע מיוחד מרצועת עזה
כספים שנתפסו בפשיטות משטרתיות
(צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון)
היום (חמישי) הודיע נתניהו כי "נלחמים בכסף השחור, מנצחים את הפשיעה: יוקם צוות משימה מיוחד למלחמה כלכלית בארגוני הפשיעה בחברה הערבית. בהמשך להנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו בוועדת המשנה למאבק בפשיעה בחברה הערבית, הכריזו היום עו"ד רואי כחלון, ראש המטה למלחמה בפשיעה בחברה הערבית במשרד רה"מ, ומנהל רשות המסים שי אהרונוביץ', על הקמת צוות משימה מיוחד של רשות המסים למלחמה בפשיעה בחברה הערבית. הציר הכלכלי הוא הגורם המרכזי להתעצמות ארגוני הפשיעה, והוא גם המפתח למיטוטם. צוות משימה זה, יבנה תכנית אופרטיבית למלחמה כלכלית בארגוני הפשיעה, ויכין תכנית אסטרטגית כוללת, שתיתן מכה כלכלית אנושה לארגונים אלו".
ראש המטה למלחמה בפשיעה בחברה הערבית במשרד ראש הממשלה עו"ד רואי כחלון אמר ל-ynet: "צוות המשימה המיוחד למלחמה בפשיעה בחברה הערבית של רשות המיסים, יעבוד במודל אופרטיבי שבועי, ויאגם את כלל החטיבות של רשות המיסים נגד ארגוני הפשיעה, בדגש על החטיבות האזרחיות של הרשות, לצד החטיבה הפלילית. המטרה היא לפגוע כלכלית בארגוני הפשיעה שעובדים חזק מאוד בכסף שחור, ומנסים להשתלט על מכרזי המדינה והמכרזים ברשויות המקומיות, ובאמצעות השוק האפור מתעצמים כלכלית בצורה עצומה. הצוות ימפה את היעדים והתאגידים הכלכליים שבאמצעותם פועלים ארגוני פשיעה, והחטיבות האזרחיות יפעלו נגד העבריינים. ככל שיהיו ראיות לעבירות פליליות החטיבה הפלילית תכנס לפעולה".
השאלה הגדולה כעת היא האם השר בן גביר ייתן כתף להצלחת הצוות של ראש הממשלה שללא כוחות משטרה גדולים והעוצמה של לוחמי מג"ב או יס"מ, שום פקיד ממשלתי לא יהיה מסוגל להיכנס עצמאית ליישובים ערביים בישראל.