צוער של משרד החוץ הגיש תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה בטענה כי פוטר מתפקידו לאחר שהגיש תלונה חריפה נגד דיפלומטית ישראלית בכירה, אשר משרתת כיום במדינה מרכזית. לדבריו, היא מסרה מידע מסווג לדיפלומטים ממדינה ערבית, ניסתה לטייח שחיתויות בשגרירות ואף קידמה אינטרסים של איש עסקים שעימו ניהלה לכאורה רומן סודי.
על פי התביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד ארנית זוננברג, הבכירה העבירה מידע מסווג לדיפלומטים זרים שנגע להערכות מודיעיניות שונות, שאלות על הגרעין האיראני ועוד. הצוער טוען כי דיווח על ההתנהלות הבעייתית לקב"ט השגרירות ולסמנכ"ל תיאום במשרד החוץ, אך אלה לא עשו דבר מלבד ליידע את הדיפלומטית הבכירה כי התלונן עליה – מה שהביא להחרפה נוספת ביחסיהם. על פי התביעה, עקב המצב שנוצר הוא היה מבודד רוב הזמן מבחינה חברתית, ואם כבר נוצרו קשרי עבודה בינו לבין עובדים אחרים מהשגרירות גם הם הפכו "לחשודים" וחוו לעיתים נתק של ממש מצד הבכירה.
1 צפייה בגלריה
משרד החוץ
משרד החוץ
משרד החוץ. על פי התביעה, הבכירה העבירה מידע מסווג לדיפלומטים זרים
(צילום: גיל יוחנן )
עוד טען התובע, כי הדיפלומטית איימה עליו שאם ייעדר מהעבודה לצורכי טיפולי פוריות שאשתו עוברת – היא תפעל להדחתו מתפקידו ולסילוקו ממשרד החוץ. התובע, שהתמחה בעבר בפרקליטות, עדכן בכך את מנהל כוח האדם במשרד החוץ ואת מנהל משאבי אנוש. לדבריו, אלה הביעו שאט נפש מהתנהלותה, אך נמנעו מלהעיר לה בכתב ולא הוציאו כל מסמך המתעד את התנהלותה.
במסגרת ההתנכלות, נטען בתביעה, הבכירה פעלה להכפיש אותו ולפגוע בתדמיתו ואף התעמרה בו. היא גם טענה במסמך הערכת עובד שהצוער "עסוק בענייניו הבריאותיים האישיים" ותפקודו לקוי. לטענת התובע, ההחלטה לפטרו הגיעה בדיוק בתום תקופת הצוערות שלו, שנמשכה חמש שנים, ללא כל עילה מבוססת או תשתית עובדתית שתצדיק את ההחלטה. הצוער טוען בתביעה כי אסור היה לפטרו לפי "חוק הגנה על עובדים (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במינהל תקין)". הוא אף מציין שלא ניתנה לו הזכות להתגונן בהליך שבו הוטלו בו האשמות.
הצוער תובע ממשרד החוץ 250 אלף שקל בגין לשון הרע, פגיעה במוניטין ובשם הטוב, עוגמת נפש, הפרת חוזה, פיטורים שלא כדין, עריכת שימוע בחוסר תום לב ועוד. בעקבות פניית משרד החוץ בית המשפט הטיל חיסיון על שמה של הדיפלומטית הבכירה ועל שם המדינה שבה עבדו השניים.
תגובת משרד החוץ: "העסקתו של התובע, אשר היה צוער במשרד החוץ, הסתיימה לאחר שהמשרד מצא שהוא אינו מתאים להשלים בהצלחה את תקופת ההתמחות ולהיקלט כעובד קבוע בשירות החוץ. משרד החוץ ישיב לתביעה באמצעות הפרקליטות, במסגרת ההליך בבית הדין לעבודה".