חודשיים לפני הבחירות - הפגישה הביטחונית הפכה לקרב התנגחות פוליטית: ראש הממשלה יאיר לפיד וראש האופוזיציה בנימין נתניהו קיימו אמש (שני) פגישת עדכון ביטחוני על רקע התקדמות המגעים לחזרת ארה"ב להסכם הגרעין עם איראן. בפגישה, שנמשכה כשעה, השתתף גם המזכיר הצבאי לראש הממשלה האלוף אבי גיל. מיד לאחר הפגישה החליפו ביניהם הצדדים עקיצות. נתניהו אמר בהצהרה מחוץ למשרד ראש הממשלה כי יצא מהפגישה "מודאג יותר", לפיד הגיב על דבריו ואמר כי הוא "לא מוכן להיכנס להתכתשות הזאת. זה פוגע בביטחון ישראל".
עם תחילת הפגישה בשעה 17:00 מסרה לשכתו של לפיד כי הוא יתדרך את נתניהו בסוגיית ההסכם המתגבש, ובפעילות המדינית והביטחונית שמובילה ישראל על מנת להשפיע בנושא, כמו גם בסוגיות ביטחון לאומי נוספות. "בנושאים של ביטחון לאומי אין בישראל אופוזיציה וקואליציה. ישראל חזקה ותפעל יחד כדי לשמור על האינטרסים הביטחוניים שלה מפני אלה שמנסים לפגוע בנו", מסר לפיד.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ובנימין נתניהו
יאיר לפיד ובנימין נתניהו
לפיד ונתניהו, הערב
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
נתניהו גיבה את דבריו החריפים של ראש המוסד דדי ברנע, ואמר בהצהרה: "יצאתי מעדכון ביטחוני, ולצערי אני חייב לומר שיצאתי מודאג יותר. נתמוך בכל עמדה פומבית חריפה נגד הסכם הגרעין. לצערי אני לא רואה עמדה פומבית כזאת, לפיד וגנץ נרדמו בשמירה, ממשל ביידן דוהר למה שראש המוסד אומר בצדק 'אסון', והם לא עושים כלום". עם זאת, ציין נתניהו: "השיחה הייתה עניינית".
ביש עתיד כאמור לא נשארו חייבים לתגובת נתניהו ומסרו: "בנוסף לנזק האדיר שגרם במהלך כהונתו, ממשיך יו"ר האופוזיציה לחבל ולסכן את ביטחון אזרחי ישראל. בזמן שנתניהו ימשיך להפיק ולביים סרטונים מנותקים, ממשלת ישראל בראשות לפיד תעשה הכל במטרה לשמור על האינטרס הלאומי-ביטחוני". ראש הממשלה בעצמו הגיב על דברי נתניהו והוסיף: "יש חשיבות רבה לעמדה ישראלית מאוחדת אל מול הניסיון של האיראנים להשיג נשק גרעיני. אני קורא ליו"ר האופוזיציה ולכולם לא לתת לשיקולים פוליטיים לפגוע בביטחון הלאומי שלנו".
לקראת הפגישה התגלע ויכוח בין לשכת נתניהו ללשכת לפיד סביב תיעוד המפגש, אך בסופו של דבר פורסמה תמונה משותפת שלהם יחד עם המזכיר הצבאי גיל. בלשכת נתניהו הבהירו קודם לכן לאנשי לפיד שהם לא מעוניינים שהפגישה תתועד כמו בפעם הקודמת, אז נכח שם צלם של לע"מ. נתניהו סירב תחילה לנוכחות צלם מחשש שלפיד ישתמש בתמונה לצרכים פוליטיים - לקבע את מעמדו כראש ממשלה ואת מעמדו של נתניהו כראש אופוזיציה. בלשכת לפיד התעקשו לפרסם תמונה משותפת, כפי שקרה בסוף, ולדבריהם הדבר ישדר "מסר של אחדות" לעולם בסוגיה הרגישה.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו לאחר הפגישה. "יצאתי מודאג יותר"
(צילום: אלכס קולומוסיקי)
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד ובנימין נתניהו יו"ר האופוזיציה בפגישת העדכון הבטחוני
ראש הממשלה יאיר לפיד ובנימין נתניהו יו"ר האופוזיציה בפגישת העדכון הבטחוני
לפיד ונתניהו בפגישתם הקודמת, החודש. הגרסה המחויכת הופצה על ידי לשכת ראש האופוזיציה
(צילום: חיים צח, לע"מ )
פגישת העדכון הביטחוני הערב הייתה השנייה בין לפיד לנתניהו מאז נכנס ראש הממשלה לתפקידו. השניים נועדו לפני שלושה שבועות בקריה בתל אביב לפגישת עדכון ביטחוני במסגרת מבצע "עלות השחר" נגד הג'יהאד האיסלאמי בעזה. בתום הפגישה, שארכה כשעה, פרסמו לשכת לפיד ולשכת נתניהו הודעה דומה יחסית. לשכתו של נתניהו פרסמה תמונה של השניים מחויכים בסיום הפגישה, בעוד לשכת ראש הממשלה בחרה תמונה אחרת - שבה נראו השניים פחות מחויכים.
שלשום התכתשו השניים בהודעות לתקשורת בנוגע לטיפול באיראן ובהסכם הגרעין. נתניהו היה הראשון שהאשים את לפיד ואת שר הביטחון בני גנץ בכך ש"נרדמו בשמירה", וראש הממשלה השיב כי זימן אותו לתדרוך "כדי שיידע על מה הוא מדבר".
בהודעה שפרסם נתניהו, הוא תקף את ראש הממשלה לפיד ואת שר הביטחון גנץ. "בשנה האחרונה לפיד וגנץ זנחו לחלוטין את המאבק הציבורי נגד הסכם הגרעין עם איראן. במשך 12 שנה נאבקנו בנחישות בהסכם הזה ואף הבאנו את ארה"ב לסגת ממנו", האשים נתניהו. "בשנה היחידה שלהם בשלטון, לפיד וגנץ נרדמו בשמירה ואפשרו לארה"ב ואיראן להגיע להסכם גרעין שמסכן את עתידנו. הם פשוט לא עשו כלום כדי ללחוץ על הממשל האמריקני לא לחתום על ההסכם הזה".

לפיד השיב בהודעה משלו ובה תקף את נתניהו: "כשהוא היה ראש ממשלה כל מה שהוא עשה בעניין האיראני היה מסיבות עיתונאים ומצגות. הנזק שגרם במהלך כהונתו לשתי הסוגיות האסטרטגיות החשובות ביותר לישראל - המאבק בגרעין האיראני והיחסים עם ארה"ב - הוא חמור ועמוק ואנחנו עדיין מתקנים אותו".
נתניהו סירב להגיע לעדכונים ביטחוניים בתקופה שבה כיהן נפתלי בנט כראש הממשלה. לשכת נתניהו טענה שלשום כי היא זו שיזמה את הפנייה לקיום הפגישה. לשכת ראש הממשלה לפיד פרסמה מסמך שהועבר שלשום ללשכת נתניהו, ובו נכתב כי לפיד מזמין את ראש האופוזיציה לפגישת עדכון "לאור המצב הביטחוני וכמתחייב מהחוק".
גם סביב הפגישה הקודמת בין השניים התחולל קרב בשאלה מי יזם את העדכון הביטחוני ראשון. לשכת לפיד פרסמה אז הודעה ולפיה היא יזמה את שיחת העדכון עם נתניהו, בעוד בלשכתו של יו"ר הליכוד טענו שהם אלה שפנו קודם ללשכת ראש הממשלה, ולפיד "עשה עליהם סיבוב".
פורסם לראשונה: 14:44, 29.08.22