ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס הבוקר (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה ללכידת המחבלים שרצחו שלושה בני אדם באלעד ביום העצמאות: "אמרנו שנשים עליהם יד, וכך עשינו. משטרת ישראל, שב"כ, ולוחמים מיחידות מגלן ואגוז תפסו את הרוצחים - מחבלים שטופי הסתה שרצחו בגרזנים באכזריות בלתי נתפסת, ונלכדו עלובים ליד מחצבה באזור".
בנט בירך את כוחות הביטחון על תפיסת המחבלים, אך ציין כי "תפיסת המחבלים אינה מספיקה כשלעצמה. אנחנו בפתח שלב חדש במלחמה בטרור", והכריז כי הממשלה מתמקדת בקידום שתי פעולות שיסייעו להשיב את הביטחון לאזרחי ישראל, שבראשן הקמת משמר לאומי אזרחי. "הנחיתי את המל"ל והמשרד לביטחון הפנים להציג עד סוף החודש תכנית סדורה ומתוקצבת להקמת המשמר", מסר.
התוכנית להקמת המשמר הלאומי האזרחי תתבסס על כוחות מג"ב במקביל לגיוס כוחות מיומנים שמתנדבים למילואים. על פי בנט, כוחות המשמר יופעלו "באירועי חירום והפרות סדר ככל שיתבקש, גם בעתות שגרה".
הפעולה השנייה תהיה הגדלת מספר האזרחים נושאי הנשק, שנולדה כבר במהלך מבצע שומר החומות לפני שנה, וקיבלה "משנה דחיפות בגל הטרור הנוכחי", על פי ראש הממשלה, שציין כי "הצורך גדול במיוחד בערים החרדיות", שכן שם מספר נושאי הנשק מועט.

עוד הכריז בנט כי המשטרה פותחת במבצע לטיפול בתופעת השוהים הבלתי חוקיים, שהפכה לדבריו ל"מכת מדינה". הוא אמר כי התפתחה "תעשייה שלמה סביב הסעה והלנה של השב"חים", ושהנחה לרכז מאמץ תשתיתי ומשפטי כנגד אלה שמסייעים לשוהים הבלתי החוקיים: "נשתמש בכל הכלים שעומדים לרשותנו, בהם כליאה, החרמת רכבים וקנסות".
בנוסף, בנט ציין כי "לא יהיה שום שיקול פוליטי במה שנוגע למלחמה בטרור", וקרא להמשך קיום ממשלה מתפקדת. "הפוליטיקה היא לא משחק, אלה החיים של כולנו. הכל יתקלקל בכאוס של בחירות. כל מי שיש לו טיפת אחריות לאומית חייב לפעול בכל כוחו להמשך קיום הממשלה הטובה הזו", אמר.
על רקע דבריו של יו"ר רע"מ, מנסור עבאס, שאמר אמש כי הפתרון לסוגיית הר הבית הוא "הקמת מדינה פלסטינית שירושלים בירתה", וכן שעמדת מפלגתו בנושא תלויה בעמדתו של מלך ירדן, בנט אמר כי כל ההחלטות ביחס להר הבית וירושלים יתקבלו על ידי ישראל, "שהיא הריבון בעיר, ללא שום התחשבות בשיקולים זרים", והוסיף כי "ירושלים המאוחדת היא בירתה של ישראל בלבד".
הנשיא יצחק הרצוג בירך את כוחות הביטחון על לכידת "הרוצחים הנתעבים", והצהיר כי "הטרור לא יכניע אותנו, לא הכניע אותנו ותמיד ננצח אותו כעם חופשי בארצנו. מדינת ישראל תוכל לכל אתגר, וכוחות הביטחון ימשיכו לעשות הכל למגר את הטרור". הרצוג מסר את הדברים במהלך נאום בוועידת מועצות התלמידים והנוער הארצית.

1 צפייה בגלריה
המבחלים שנתפסו
המבחלים שנתפסו
"תופעת השב"חים הפכה למכת מדינה": תפיסת המחבלים מהפיגוע באלעד
שר התקשורת יועז הנדל בירך את כוחות הביטחון על לכידת המחבלים, אך ציין כי "זה עדיין לא הסתיים עד שלא נתפוס את כל הסייענים, מחבל שיוצא לרצוח יהודים צריך לדעת שייגבה מחיר מהמשפחה שלו". עוד אמר השר הנדל כי "נמשיך להילחם בטרור וצריך להשתמש בכל האמצעים. מי שמסית הוא בן מוות". הוא התייחס גם להשפעתו של מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, על המחבלים, והצהיר כי שחרורו במסגרת עסקת שליט מהווה "טעות שהיה צריך לתקן מזמן".
ראש הממשלה החליפי ושר החוץ, יאיר לפיד, בירך את כוחות הביטחון והצהיר כי "ידע כל מחבל שרוצה לפגוע באזרחי ישראל שסופו להיתפס", ושר הביטחון בני גנץ אמר "נשים את ידינו גם על כל מי שסייע להם". השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר "נמשיך לרדוף בנחישות אחר דורשי רעתנו בכל עת ובכל מקום, ונגיע אליהם", ושר המשפטים גדעון סער מסר כי בתיהם של המחבלים ייהרסו, וש"יינקטו עוד שורות צעדים ופעולות להגברת ההרתעה".
שר החקלאות עודד פורר אמר כי "המסר ברור: כל מי שמרים יד, מניף סכין, חושב שהוא יכול לפגוע - דמו בראשו", ושרת התחבורה מרב מיכאלי מסרה כי "הממשלה הזו תמשיך לתת לכוחות הביטחון את כל מה שצריך כדי למגר את הטרור".