בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשך היום (שלישי) משפט נתניהו עם עדותם של יובל דיסקין, ראש השב"כ לשעבר ועוזי ארד, ראש המל"ל לשעבר, במסגרת תיק 1000 (המתנות) בו נאשם ראש הממשלה במרמה והפרת אמונים.
העדות התמקדה במעורבותו של דיסקין, לבקשת נתניהו, בהוצאת ויזה לארצות הברית עבור עוזי ארד שהיה מנוע כניסה למדינה על אף תפקידו במערכת הביטחון. לפי כתב האישום, נתניהו היה מעורב בטיפול בהוצאת ויזה לארה"ב עבור המיליארדר, ארנון מילצ'ן, כאשר במקביל קיבל לאורך שנים, לפי האישום, טובות הנאה מאותו איש עסקים. בעוד ההגנה טוענת שמילצ'ן סייע למדינה ולכן המעורבות עבורו בהוצאת הוויזה היא לגיטימית - בעדותם של דיסקין וארד ניסתה התביעה להראות שנתניהו פעל עבורו באופן חריג, על אף שהוא אדם פרטי ואיננו נושא בתפקיד רשמי.

"הייתי בנסיעת עבודה לארה"ב, לפגישות בבית הלבן ובקונגרס. הגיע טלפון מלשכת ראש הממשלה, אמרו לי שמר נתניהו מבקש לדבר", העיד דיסקין, "העבירו לי אותו והוא אמר לי שיש בעיה עם עוזי מכיוון שהוא אמור להתמנות להיות ראש המל"ל, והוא מנוע כניסה לארה"ב".
הוא סיפר על בקשת הסיוע מצד ראש הממשלה: "נתניהו שהתמנה כמה חודשים לפני כן, ביקש שעוזי ייסע להכין את נסיעתו לארה"ב ועוזי לא יכל להיכנס. נתניהו ידע שיש לי קשרים טובים עם ראש ה-FBI בוב מולר והוא ביקש ממני לנסות לדבר איתו".
ביחס לסיבת הסירוב של ארה"ב להכניס את ארד למדינה אמר "שמעתי שהוא נפגש עם אנשים בארה"ב בביקור בפנטגון וכנראה הוא שאל כמה שאלות שלא מצאו חן בעיני האמריקנים. הם מאוד רגישים, כנראה שזה דווח וה-FBI קבע שהוא לא יכול להיכנס לארה"ב". עוד הוסיף: "מולר לא נתן הגדרה משפטית מדויקת לארד אבל קישר את זה לפעילויות של ריגול. לאמריקנים רגישות מאוד גדולה מאז פרשת פולארד וכל חריגה קטנה הם נוקטים ביד קשה".
על פגישתו עם ראש ה-FBI, לבקשת נתניהו, סיפר דיסקין "מולר טען שאנחנו מרגלים בארה"ב ו'הם לא מוכנים לסבול את זה'. הסברתי לו שמאז פולארד יש הנחייה של ראשי ממשלות שחל איסור מוחלט לרגל בארה"ב. ביקשתי ממנו למצוא פתרון".
דיסקין סיפר בעדותו שסוכם כי ארד יוכל להיכנס לארה"ב בתפקידו כראש המל"ל, אך לא יוכל להשתמש בוויזה למטרות פרטיות: "עדכנתי את נתניהו, הוא היה מאד שמח ובזה הסתיים העניין. הבקשה של נתניהו נראתה לי מאד לגיטימית".
2 צפייה בגלריה
יובל דיסקין מעיד במשפט נתניהו
יובל דיסקין מעיד במשפט נתניהו
יובל דיסקין מעיד במשפט נתניהו
(צילום: אלכס גמבורג )
לשאלת התובע עו"ד אלון גילדין אמר כי "נתניהו לא פנה אלי לגבי ישראלים נוספים", הוסיף שלא הכיר מקרה בו ראש הממשלה סייע לאדם פרטי וכן הסביר שבמקרים של סייען של מערכת הבטחון הנוהל הוא שמערכת הבטחון פונה לאמריקנים ומבקשת את עזרתם (כפי שטוענת ההגנה במקרה של הסיוע למילצ'ן - ג"מ).
העד סיפר על מקרה אחר בו פנה אליו שר הביטחון לשעבר יצחק מרדכי, שהיה מנוע כניסה לארה"ב בגלל רישום פלילי. דיסקין סירב לסייע לו: "אמרתי לו שלא. הסברתי שאני לא מטפל בעניינים כאלו והוא לא נושא תפקיד רשמי יותר במדינה ושייקח עו"ד".
בהמשך הדיון סיפר על הקושי בהוצאת הויזה עבור עצמו כאדם פרטי: "כשסיימתי תפקיד הוזמנתי לכנס בארה"ב. הגשתי בקשה לויזה וקיבלתי הודעה שאוכל להיכנס לשנה. זעמתי. כל אזרח יקבל 10 שנים ויזה ואני ראש שב"כ ביחסים קרובים עם האמריקנים לא אקבל? נפגשתי עם השגריר האמריקני במקרה באירוע והנושא עלה והוא הצליח לטפל". לשאלת התובע אמר כי מעולם לא פנה לראש הממשלה בעניין: "זה לא תפקידו".
בדיון נכח באופן חריג נציג המלמ"ב (הממונה על הביטחון במערכת הביטחון) שהתערב במספר שאלות של סנגורו של נתניהו עו"ד עמית חדד ומנע את המענה עליהן מטעמי ביטחון.
בחקירה הנגדית הסביר עו"ד חדד שהמקרה של שר הביטחון לשעבר מרדכי אינו דומה, שכן היה לו רישום פלילי על עבירות מין ולכן סורב כניסה. חדד שאל את דיסקין האם נתניהו סייע למאיר דגן ראש המוסד המנוח בעת שדגן היה חולה מאד וכבר אזרח פרטי, והעד אישר את הפרטים.
2 צפייה בגלריה
עוזי ארד מעיד במשפט נתניהו
עוזי ארד מעיד במשפט נתניהו
עוזי ארד בבית המשפט לפני עדותו
(צילום: גלעד מורג )
בהמשך הדיון העיד גם עוזי ארד, ראש המל"ל לשעבר וסיפר מדוע האמריקנים סירבו את כניסתו: "ב2005-2006, פנו אלי אנשי ה-FBI, בזמן שהייתי בארה"ב וחשפו בעצם שהם חושדים בי שבתקופה שהייתי באקדמיה אני כביכול הייתי איש מוסד שמבצע פעילות חשאית בלתי מותרת על אדמתם. ב-2007 הם החתימו 'בוטל' על הויזה ואמרו לי לא להגיע".
ארד סיפר כי הסירוב נבע מתוקף 'הסתייגות על רקע סיכון בטחוני' ובנוסף אמר כי "הם חשבו שהמכון במרכז הבין תחומי הוא 'קן מרגלים' שבאים למשימות בארה"ב, הם ניהלו חקירה גדולה על השדולה היהודית".
ארד הסביר שהוא עצמו לא פנה לנתניהו בעניין הסירוב לכניסה לארה"ב: "זה פשוט לא היה יאה", אך אמר שסיפר לו על כך: "הוא היה ער לזה, כי אני תוך שבועיים בתפקיד צריך לצאת להכין את ביקורו שם. זה חשוב לו". לדברי ארד, נתניהו פנה לראש השב"כ וביקש ממנו לסייע בעניינו: "שבועיים אחרי שהגשנו את הדרכון השגריר בא אליי ונתן לי דרכון עם ויזה. נתניהו מספר לי שדיסקין חזר ודיווח לו שטיפל בעניין ואמר שזה סודר. במידה מסוימת הוא עשה את הדבר הנכון, פעל במסגרת הסידורים והתיאומים הבין שירותיים".
לשאלת התובע, סיפר ארד כי ב-2009 הגיע למפגש עם נתניהו במלון ולאור העיכוב נכנס לפגישה שהתקיימה באותה עת בנוכחות נוני מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות" ואנשים נוספים. לדבריו הוא נכנס לכמה דקות ולאחר מכן יצא.
ארד סיפר שהתפטר ב-2011 מראשות המל"ל, לדבריו "עקב העובדה שנתניהו ניהל דברים שצריך לעשות בניגוד לחוק". בשלב זה נשאל על ידי הסנגור על בדיקת פוליגרף שנערכה על ידי השב"כ, במקרה בו נחשדה הדלפה מסביבת ראש הממשלה: "אמרו שנכשלתי, זה היה תרגיל חקירה". חדד שאל בתגובה: "אתה רואה בנתניהו אחראי לחקירת השב"כ ומה שקרה לך? יש לך כעסים?" העד השיב בכעס: "התיאור שלך שאני מלא בכעסים, אתה מאפיין אותי? אתה פסיכולוג? ריחמתי עליו שזה לא פעם ראשונה ושנייה ושלישית שהוא משסה את השב"כ לחפש מדליפים ובסוף ההדלפה תחזור אליו. גם האירוע הזה מגיע לפתחו. ראש הממשלה הוא זה שהנחה בקולו גרם לסיפור הזה הפרקליטות יודעת שלא אני הדלפתי".