קצינים ולוחמים שהשתתפו במלחמת יום הכיפורים דורשים מהמשטרה והפרקליטות לפתוח בהליכים משפטיים נגד מנהיגי מחאת "לוחמי יום כיפור 1973", שגנבו טנק מאנדרטת תל סאקי כחלק ממאבקם נגד המהפכה המשפטית שמובילים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין. החתומים על גילוי הדעת שהתפרסם היום (שישי), ובו הדרישה להעמיד לדין את המעורבים, תומכים בתוכנית שמבקשת ממשלת נתניהו לקדם.
בראש קבוצת אנשי הצבא בדימוס שמובילים את הדרישה ומחתימים בוגרי מלחמת כיפור המתנגדים למחאה עומדים סא"ל במיל' מאיר אינדור, מייסד ארגון נפגעי הטרור "אלמגור", סא"ל במיל' מיכה בלוך, ממחלצי חטופי מטוס סבנה, סא"ל במיל' יאיר הלר ועוד. הם טוענים כי "לבד מכך שמדובר במצג תקשורתי וגימיק לא ראוי מבחינה מוסרית, עם שלטים, כאילו הם מייצגים אותנו - לוחמי המלחמה ההיא, השימוש בטנק גנוב שנלקח מאתר זיכרון הוא עבירה על החוק ויש למצות את הדין עם מבצעי העבירה".
4 צפייה בגלריה
הטנק שנגנב מהאתר ההנצחה בצפון
הטנק שנגנב מהאתר ההנצחה בצפון
הטנק שנגרר מאתר ההנצחה
(צילום: דוברות המשטרה)
לדבריהם, המהפכה המשפטית היא "עוד כלי למלחמה בטרור". "הרפורמה תאפשר לכוחות הבטחון למצות את יכולותיה ותסיר מגבלות מול גורמי הטרור שמנצל את המגבלות המשפטיות המוטלות על ידי בג''ץ", טענו. סא"ל במיל' אינדור אמר כי גניבת הטנק הינה "מעשה בזוי", שאסור לעבור עליו בשתיקה. לטענתו, "אם היינו מעזים לעשות כזה דבר, היו תולים אותנו בכיכר העיר".
הוא טוען כי מחאת חבריו לנשק משנת 1973 והאשמתם כי הרפורמה המשפטית תהפוך את המדינה לדיקטטורה מופרכת: "כל הביטויים האלה מעידים שיש פה קבוצה שחשה במשך שנים, והרגשתי את זה עוד בצבא, שהמדינה שייכת להם ואנחנו החיילים האפורים".
גיבור המלחמה, תא"ל במיל' אביגדור קהלני, הנחשב לסמל של מלחמות יום כיפור וששת הימים אמר: "היו עוד לוחמים ביום כיפור שחושבים אחרת". קהלני הזדעזע ממעשה המחאה של לקיחת הטנק מהאנדרטה. הוא מגנה את ניכוס המלחמה לצד אחד של המפה הפוליטית בידי "לשעברים". "אין דבר כזה - 'הטייסים', 'השריונרים', 'לוחמי כיפור' וכדומה. הם מכלילים אנשים שלא קיימים. רשימות תתי-אלופים וכאלה שמביעים דעתם על הדמוקרטיה, אומרים למעשה שהם קבוצת עילית ואיכות והדרגות הצבאיות שלהם הופכות אותם לטובים יותר מהעם וקולם צריך להישמע יותר גדול. אני חושב שהאיכר בחצבה והספר בשדרות על קולם להישמע במדינה דמוקרטית בדיוק כמו קולי שלי".
4 צפייה בגלריה
מסע של לוחמי יום כיפור להצדעה ולחתימה על מגילת העצמאות
מסע של לוחמי יום כיפור להצדעה ולחתימה על מגילת העצמאות
"לוחמי כיפור נאבקים על הדמוקרטיה"
(צילום: אביהו שפירא)
4 צפייה בגלריה
מסע של לוחמי יום כיפור להצדעה ולחתימה על מגילת העצמאות
מסע של לוחמי יום כיפור להצדעה ולחתימה על מגילת העצמאות
מסע של לוחמי יום כיפור להצדעה ולחתימה על מגילת העצמאות
(צילום: אביהו שפירא)
4 צפייה בגלריה
"מה קרה לנו?". אביגדור קהלני, תומך במהפכה המשפטית
"מה קרה לנו?". אביגדור קהלני, תומך במהפכה המשפטית
"מה קרה לנו?". אביגדור קהלני, תומך במהפכה המשפטית
(צילום: יאיר שגיא)
קהלני אומר כי "נכון שיש גם לאותם לוחמים זכויות להקמת המדינה אבל הם לא יכול להכליל את כל הקבוצה סביבם. יש לי כבוד לכל מי שלחם למען המדינה אבל לקחת טנק מאנדרטה? הם לקחו את סמל הנופלים בשבי והלוחמים על תל סאקי שאליהם עולים לרגל כל העם והופכים את הטנק הזה לסמל הסתערות לירושלים. מה קרה לנו? מסתערים על כנסת ישראל עם טנקים?".
קהלני תומך ברפורמה ואומר כי "תפקידה של ממשלה למשול ויש תיקונים נדרשים וכלים לתת לשרים, כמו לשר לבטחון פנים שיוכל לעשות את עבודתו ולא להיות רק חותמת גומי לדרגות השוטרים ולעמוד מול אש העיתונות כדי להגן עליהם. כך גם בבית המשפט העליון ובמערכת המשפט יש לעשות תיקונים כדי ששום גוף לא יגבור על השני וליצור איזון בין המערכות".
הוויכוח בין לוחמי מלחמת יום הכיפורים חושף גם פצעים ישנים הנוגעים למחדלי המלחמה ההיא. "עובדתית מי שגרם למלחמת יום כיפור אלו הם תתי-אלופים וכל הגנרלים", טוען סא"ל במיל' מיכה בלוך, יוצא סיירת מטכ"ל. לדבריו, "מי שהצילו את מלחמת יום כיפור אלו הטנקים הבודדים ולא המפקדים שעשו את כל השטויות שבקורס מכ"ים לא עושים. אם יש דבר שמאחד את העם שלנו, זה הצבא, וכשהם לוקחים את הצבא ומנכסים אותו רק לשמאל ורק הם נלחמו ביום כיפור, הם מסלפים את המציאות".
בתגובה למחאות הנשמעות כעת אומר דניאל אפיק, יוצא חטיבה 188 בשריון ומדוברי מאבק "מסע לוחמי יום כיפור" כי "אחוות לוחמים היא זו שהנחתה את פעולתנו, ומי שרואה בה משהו אחר חוטא כלפינו וכלפי אחדות ישראל". לדבריו, "היה לי הכבוד להיות חלק מחבורת השריונרים הקשישים בני דור 73' שביצעה את המחאה. מה שמאחד את כולנו היא ההבנה העיקשת שלא נאפשר בשום אופן לשנות את אופי המדינה ולפגוע בדמוקרטיה".
אפיק טוען כי האשמות ב"גניבת טנק מאתר הנצחה", וביזיון חללי מלחמת יום כיפור מופצות בידי "ביביסטים". הוא מסביר כי "לא מדובר בטנק, אלא בגרוטאה שיצאה משימוש לפני למעלה מ-40 שנה. עבורנו זה סמל למחויבות שלנו למדינה, אותה מחוייבות שהחזיקה אותנו בעמדות מול נחשולי סורים בקרבות נואשים להגנת המדינה מפני הרס והיא גם המחויבות שגורמת לכולנו לפעול כנגד הרס ערכיה של המדינה כיום".
הוא התייחס לביקורת חבריו לנשק מ-1973 ואומר כי "מעולם לא התיימרנו לייצג את כלל לוחמי יום כיפור. אנחנו קבוצה שהתארגנה באופן ספונטני לחלוטין, בעיקר בשיטת חבר-מביא-חבר, בגלל הערכים שתוארו מעלה. אפשר לחלוק עלינו, אפשר לחשוב שלא פעלנו נכון ולהציע דרך אחרת, אבל אי אפשר להאשים בביזוי ובהתיימרות - זה פשוט לא מחזיק מים".