3 צפייה בגלריה
תקיפה תוקף אילוסתוקף אילוסתקיפה
תקיפה תוקף אילוסתוקף אילוסתקיפה
תקפו מינית בפומבי (אילוסטרציה)
(צילום: shutterstock)
הותר לפרסום פסק דין בפרשת אונס חמורה שהסעירה את המדינה: קורבן עבירות מין (20), בעלת צרכים מיוחדים שהייתה בת 12 כשהותקפה על ידי חבורת ילדים ונערים בני 12 עד 16, תפוצה על ידי שבעה מהם ביותר ממיליון שקלים.
בית המשפט המחוזי בתל אביב פסק לפני שלושה חודשים על הפיצויים בתביעה אזרחית שהגישה הצעירה. ל-ynet נודע כי הצעירה מערערת על הפסיקה לבית המשפט העליון, ודורשת פיצויים גדולים בהרבה.
במהלך חופשת חנוכה בדצמבר 2013, פגשה הצעירה, אז כאמור ילדה בת 12, את אחד הנתבעים באזור בני ברק. לאחר כמה מפגשים קצרים נוצר קשר בין השניים. היא ביקשה להיות ידידתו ומסרה לו את מספר הטלפון הנייד שלה.
לאחר מכן, ובהזדמנויות שונות, סיפר אותו צעיר לחבריו כי הילדה היא "בחורה מפגרת שאפשר לנשק אותה", ושמדובר ב"ילדה שזורמת" ש"עושה את זה עם כולם". בעקבות כך החלו הנתבעים האחרים לפנות אליו על מנת ש"יסדר" עבורם מפגשים עמה.
הנתבעים נפגשו עם הילדה במקומות ציבוריים, חניונים ודירות ברמת גן. במהלך המפגשים בעלו הנתבעים את הילדה, בפומבי ובזה אחר זה, כל אחד לחוד ובצוותא, וביצעו בה מעשי סדום ומעשים מגונים.
הנתבעים, כל אחד בחלקם, ביצעו את המעשים כשהיו מודעים לכך שקורבנם היא קטינה מתחת לגיל 14 שלא נתנה את הסכמתה החופשית למעשים, ונתפשה על ידם כ"לא בסדר בראש". כמה מהילדים והנערים צילמו והסריטו את הילדה וחלק מהמעשים ואף הפיצו סרטון ותמונות לאחרים תוך פגיעה קשה בפרטיותה.
3 צפייה בגלריה
נערים נוער תקיפה אילוסטרציה תקיפה
נערים נוער תקיפה אילוסטרציה תקיפה
כמה מהמעורבים צילמו את הילדה והמעשים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
חמישה מהמעורבים בתקיפה המינית של הצעירה, אז כאמור בני 12 עד 16, נשלחו למאסר בפועל. על אחד מהם, שהורשע באינוס בנסיבות מחמירות, סיוע למעשה סדום ופגיעה בפרטיות, נגזרו שנתיים מאסר.
ארבעת האחרים נידונו לעונשי מאסר שנעו בין 12 ל-22 חודשי מאסר, לאחר שהורשעו בין היתר במעשה סדום, מעשים מגונים ופגיעה בפרטיות. מעורבים נוספים נשלחו למאסר על תנאי ואחרים הועברו למסגרת טיפולית. במסגרת גזר הדין הפלילי חויבו המעורבים לפצות יחד את הקורבן בסכום כולל של 183 אלף שקלים.
הצעירה, שסבלה מהפרעת קשב וריכוז קשה, מקשיים ברכישת מיומנויות למידה וכישורים חברתיים ואשר למדה בבית ספר לחינוך מיוחד, פנתה לאחר ההרשעה בתיק הפלילי בתביעה אזרחית נגד 11 מהמעורבים בתקיפתה המינית.

"ניצלו את גילה הצעיר ומוגבלותה"

השופטת יעל אילני פסקה בתביעה האזרחית שהוגשה ב-2017 כי שבעה מהמעורבים יפצו כאמור את הצעירה ביותר ממיליון שקלים, והם חויבו גם לשלם הוצאות משפט ושכר טרחת דין. לדברי השופטת אילני, "אמה של התובעת תיארה בתצהירה כיצד בעקבות האירוע הפכה התובעת מילדה שאוהבת לטייל בטבע לילדה שפחדה לצאת מהבית לבד וסגרה את החלונות והתריסים גם במשך היום, וכיצד הפכה מילדה עם שמחת חיים וביטחון עצמי לילדה עצובה, דיכאונית, חרדתית ועצבנית שלא מפסיקה לבכות".
"הנתבעים ניצלו את גילה הצעיר של התובעת ומוגבלותה ועשו בה שורה של מעשים קשים, פגיעות מיניות קשות, ופגיעה קשה בפרטיותה. האופן שבו בוצעו המעשים בחבורה ולעיני אחרים מעצים את ההשפלה והפגיעה בתובעת ובכבודה".
3 צפייה בגלריה
עו"ד רוני אלוני סדובניק
עו"ד רוני אלוני סדובניק
"סכום הפיצויים הנמוך אינו הולם". עו"ד אלוני סדובניק
(צילום: אלכס מורוזוב)
במסגרת הערעור לבית המשפט העליון, כתבה פרקליטתה של הצעירה עו"ד רוני אלוני סדובניק כי יש לפצותה בסכום של 5.8 מיליון שקלים. "סכום הפיצויים הנמוך אינו הולם את היקף הפגיעה הקשה ושאת הנפש מהמעשים שבוצעו במערערת נערה בעלת צרכים מיוחדים והסכום אינו מבטא את כלל ההתנהלות של המשיבים שגרמו עינוי דין ממשי למערערת", ציינה עו"ד אלוני סדובניק.
הפרקליטה אמרה ל-ynet: "בערעור אנו מבקשות לחולל מהפכה משפטית ביחס של מערכת המשפט כלפי נפגעי תקיפה מינית שהם אוטיסטים או בעלי צרכים מיוחדים. התפישה המיושנת בבתי המשפט הישראליים היא כי אדם שהיה 100% נכה לפני האונס, לא זכאי לפיצוי על נכות מפוסט טראומה כי כבר היה נכה קודם.
"אנו בטוחות כי בית המשפט העליון יקבל את העתירה ויקבע הלכה מנחה חדשה לפיה דווקא בעלות צרכים מיוחדים, חסרות הישע שמנוצלות מינית, זכאיות לפיצויים גבוהים פי כמה מנפגעות שלא היו בעלות מוגבלות קודם לאונס. במקרה זה עורכי הדין שמינתה המדינה לייצג חינם את האנסים טענו כי אין לשלם פיצויים בכלל לילדה הנאנסת כי כל נזקיה מהאונס 'נבלעים' בנכות מהאוטיזם".