1 צפייה בגלריה
 מהפינה הימנית למעלה, לפי כיוון השעון: לפיד, שר החוץ של האמירויות, שר החוץ המרוקאי, שר החוץ הבחרייני, שר החוץ המצרי ומזכיר המדינה האמריקני בלינקן
 מהפינה הימנית למעלה, לפי כיוון השעון: לפיד, שר החוץ של האמירויות, שר החוץ המרוקאי, שר החוץ הבחרייני, שר החוץ המצרי ומזכיר המדינה האמריקני בלינקן
מהפינה הימנית למעלה, לפי כיוון השעון: לפיד, שר החוץ של האמירויות, שר החוץ המרוקאי, שר החוץ הבחרייני, שר החוץ המצרי ומזכיר המדינה האמריקני בלינקן
(צילום: רויטרס, AP, AFP)
סביר להניח, אם כי עד לכתיבת שורות אלה אמש (שבת) לא הגיע לכך אישור, שגם שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי יצטרף לפסגה שתתקיים בשדה בוקר. המאמצים לשכנע אותו להצטרף נעשו ביממה האחרונה. בעיתוי לא מקרי, הצד הירדני ממלא תפקד מפתח כשהמלך עבדאללה ושר החוץ הוותיק יוצאים היום לביקור תמיכה אצל אבו-מאזן ברמאללה.
אם מישהו השתעשע לשעה קצרה ברעיון שמנהיגי העולם הערבי יבואו להפגנת שרירים מסוג חדש בישראל ויתעלמו מהנושא הפלסטיני, א-ספדי צפוי להצטרף ישר מהגדה המערבית להזכיר את מה שמעדיפים לשכוח בצד הישראלי.
איך שלא נסתכל על האירוע שנחת עלינו בפתאומיות, בניצוחו של השר יאיר לפיד, אין ויכוח שמדובר במפגן כוח היסטורי ומרשים. ימים ספורים בלבד אחרי הפסגה המשולשת בין נפתלי בנט, עבד אל-פתאח א-סיסי ובן זאיד בשארם א-שייח', מתכנסת פסגת שישה (ייתכן שבעה) שרי החוץ בנגב. לאנתוני בלינקן האמריקני תהיה ההזדמנות לארגן מחדש את היחסים העכורים עם איחוד האמירויות במפרץ ועם מצרים, שהנשיא ג'ו ביידן לא שוכח לנופף ולהזכיר לא-סיסי את עניין זכויות האדם בארצו.
זאת תהיה גם ההזדמנות לאשש את הסכמי שיתוף הפעולה הצבאיים החדשים עם מרוקו, שתיוצג בפסגת ירושלים על ידי שר החוץ נאסר בוריטה. וזאת תהיה גם ההזדמנות להרשים את קהל הצופים מכל רחבי העולם בברית ההדוקה בין הנסיכויות במפרץ ונסיכות בחריין, שמייצגת "על הנייר" גם את סעודיה. ואפרופו סעודיה, נזכיר דברים שאמר לאחרונה יורש העצר, מוחמד בן סלמן, כשקבע כי אם ישראל תגיע לפתרון הבעיה הפלסטינית בשטחים, לסעודיה לא תהיה בעיה להצטרף לתהליך המדיני עם ישראל.
הנה הגילוי: בצד הערבי, גנץ נרשם כפתוח ומוכן יותר מבנט ולפיד ליישור הקו הישראלי ופתיחת ערוצים מול אבו-מאזן והפלסטינים. בצד הערבי לוקחים אותו בחשבון
אבל בראש ובראשונה זאת תהיה ההזדמנות לדון בנושא הגרעין האיראני. בלינקן מייצג עמדה שממשיכה להתעקש על השגת הסכם עם האיראנים, על הוצאת משמרות המהפכה והחות'ים בתימן מרשימת תומכי הטרור. ישראל הבהירה בקולי קולות כי אם אכן יושג ההסכם היא תרשה לעצמה לנקוט פעולות נגד איראן בלי תיאום עם האמריקנים.
בדיוק כמונו, גם הנסיכויות במפרץ מוטרדות מההסכם המתקרב. בחריין, כאמור, מייצגת את העמדה הסעודית. בן סלמן ניסה להגיע ל"הסכמות" עם האיראנים ואפילו שיגר שליחים לטהרן, שיצאו בידיים ריקות. עכשיו הוא אימץ את העמדה הישראלית וייפה את כוחם של שרי החוץ של הנסיכויות ובחריין לייצג אותו בפסגת שדה בוקר.
סמדר פרי סמדר פרי צילום: יריב כץ
אי אפשר שלא לקפוץ לרגע להרהור על ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו. איפה הוא ואיפה הפסגה ההיסטורית שתתקיים מתחת לאפו? מותר לנתניהו להודיע שהוא זה שטווה את היחסים עם הנסיכויות במפרץ, ואפילו הצליח לרקום מערכת יחסים קרובה עם הנשיא א-סיסי. אבל מרגע שאיבד את הכיסא, מנהיגי העולם הערבי מחקו אותו מפנקסי הטלפונים ועכשיו הם שועטים קדימה עם המדיניות שמסרבת לנוח של בנט ולפיד.
חשוב להדגיש שאת שר הביטחון בני גנץ הצד הערבי שומר למהלכי התקרבות מול הפלסטינים. השגרירויות הערביות אצלנו מדווחות הביתה על נתק בין בנט ולפיד לבין גנץ, ואפילו מעלות את ההשערה שגנץ עשוי לנתר בהפתעה על עגלת הליכוד. הנה הגילוי: בצד הערבי, גנץ נרשם כפתוח ומוכן יותר מבנט ולפיד ליישור הקו הישראלי ופתיחת ערוצים מול אבו-מאזן והפלסטינים. בצד הערבי לוקחים אותו בחשבון.
  • סמדר פרי היא פרשנית העולם הערבי של "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com