מטחים כבדים מאוד מרצועת עזה בבוקר החג, בהפתעה מוחלטת - ובמקביל לחדירות מחבלים לעוטף: החל מהשעה 6:30 נשמעו אזעקות במרכז ובדרום, בעקבות ירי רקטות מעזה. אישה נהרגה, שניים נפצעו קשה ועוד 13 נפגעו קל-בינוני מהרקטות. בעוטף מתנהלים קרבות קשים, בעקבות חדירת מחבלים. מוחמד דף כינה את מתקפת הפתע מבצע "מבול אל-אקצא", וצה"ל הכריז על מצב "כוננות מלחמה".
כשעה לאחר פתיחת מתקפת הפתע, הודיעו בצה"ל כי כמה מחבלים חדרו לישראל משטח הרצועה, ואמרו כי על תושבי העוטף להסתגר בבתים. החדירה התבצעה באמצעות גלשני רוח במקביל למכת הפתיחה של ירי הרקטות, וכנראה באמצעות מנהרות ישנות. בתיעוד משדרות נראו מחבלים חמושים פותחים באש, כשהם על טנדר. ב-8:30, כשעתיים לאחר תחילת המתקפה, החל צה"ל בתקיפות תגובה מהאוויר.
על פי דיווחים, מחבלים חדרו לתחנת המשטרה בשדרות ובמקום מתנהל קרב יריות. יש אובדן שליטה על מוצב מעבר ארז, ועיקר החדירה הייתה מתוכו. שר הביטחון יואב גלנט אישר גיוס מילואים נרחב, והחלה היערכות למלחמה בדרום.




תוך פחות מרבע שעה מתחילת המתקפה שוגרו עשרות רקטות במטחים בלתי פוסקים לעבר גוש דן והשרון - והירי הכבד נמשך גם בשעה שלאחר מכן, וכלל אזעקות גם בשרון ובגוש דן. ב-8:15 נשמעה לראשונה אזעקה גם בירושלים.
יחידות הימ"מ, שלדג, אגוז ודובדבן הוקפצו לאירועי החדירה ההמוניים ביישובי עזה. החדירה הייתה מהאוויר עם גלשני רוח וכנראה עם מנהרות התקרבות ישנות, בעיקר סביב מעבר ארז שם מתנהל עדיין קרב עם נפגעים רבים.
תושבים בעוטף עזה סיפרו כי מחבלים שחדרו "דופקים על הדלתות". ביד מרדכי, שם מסתגרים בבתים, סיפר אחד התושבים: "אנחנו תחת מתקפה ואף אחד לא בא לעזור לנו. יותר משעה וחצי עם ירי בלי הפסקה. שוחטים אותנו פה, אין צבא ואין כלום".
מפגיעה ישירה של רקטה במושב ליד אשדוד נפצעה אישה באורח אנוש, ומותה נקבע לאחר מכן. ברמלה נפצעו שישה בני אדם מפגיעת רקטה במבנה, בהם לפחות שניים במצב קשה. שישה מבנים ניזוקו מנפילת הרקטה, לצד עשרה כלי רכב. הכוחות החלו בסריקות לאיתור לכודים, וחילצו לפחות ארבעה.
11 צפייה בגלריה
פגיעה רקטה רקטות באשקלון
פגיעה רקטה רקטות באשקלון
שריפה בעקבות נפילה ישירה באשקלון
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
11 צפייה בגלריה
פגיעה רקטה רקטות באשקלון
פגיעה רקטה רקטות באשקלון
מכבים את האש באשקלון
(צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
11 צפייה בגלריה
דוד ילין תל אביב פגיעה ישירה בבניין
דוד ילין תל אביב פגיעה ישירה בבניין
פגיעה ישירה בבניין בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
11 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בבניין בתל אביב
פגיעה ישירה בבניין בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
11 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה
שיגור המטחים מעזה
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
11 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
בנוסף התקבלו דיווחים על פגיעת רקטות באשקלון, שם נפצעו שניים באורח קל, וביבנה, שם נפצע צעיר כבן 20 באורח בינוני מפגיעות רסיסים. רקטות נפלו גם בבאר שבע ובראשון לציון ומעט אחרי השעה 7:30 דווח על פגיעה ישירה בבניין תל אביב.
בהודעה ראשונה לאחר מתקפת הפתע אמרו בצה"ל כי "חמאס ביצע פעולה משולבת הכוללת ירי רקטות וחדירות מחבלים לשטח מדינת ישראל. צה״ל יגן על תושבי מדינת ישראל, ארגון הטרור חמאס ישלם מחיר כבד מאוד. הציבור מתבקש להישמע להוראות פיקוד העורף להישאר בסמוך למרחבים מוגנים, ותושבי עוטף עזה מתבקשים להישאר בבתים".
דקות לאחר מכן הכריז צה"ל על מצב "כוננות מלחמה". בהודעה נאמר כי "המחבלים חדרו בכמה מוקדים שונים. תושבי הדרום והמרכז נדרשים להימצא בסמוך למרחבים מוגנים, ובעוטף עזה בתוך מרחב מוגן. הרמטכ״ל מקיים הערכת מצב, ומאשר תוכניות להמשך פעילות צה״ל. חמאס הוא הריבון ברצועת עזה, העומד מאחורי מתקפה זו, ויישא בתוצאות ובאחריות לאירועים".
כמעט במקביל נשא דברים גם מוחמד דף, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס - וקשר בין עליית היהודים להר הבית למתקפת הפתע: "הזהרנו את האויב בעבר. הם תקפו את המורביטון וחיללו את אל-אקצא, והזהרנו אותם". הוא פנה למחבלים שחדרו לעוטף ואמר: "בצעו את התקפותיכם על ההתנחלויות בכל האמצעים והכלים העומדים לרשותכם".
דף פנה גם לערבי ישראל ואמר: "אנשינו בפנים הארץ, בנגב, בגליל ובמשולש - הציתו את הארץ בלהבות מתחת לרגלי הכובשים. הגיע הזמן שכל הכוחות הערביים והאיסלאמיים יתאחדו כדי לטאטא את הכיבוש מהמקומות הקדושים שלנו ומאדמתנו".
"היום כל מי שיש לו רובה צריך להוציא אותו, זה הזמן שלו", אמר דך. "כל אחד מכם צריך לצאת עם המשאית, הרכב או הגרזן שלו. היום היסטוריה חדשה נפתחה, היום זה הוא יום המהפכה הגדולה לשחרור הארץ. אחינו באלג'יריה, מרוקו, ירדן, מצרים ושאר מדינות ערב - פעלו ותיענו לקריאה".
11 צפייה בגלריה
חדירת מחבלים בשדרות
חדירת מחבלים בשדרות
מחבלים עם טנדר, בתוך שדרות
11 צפייה בגלריה
נפילה במזכרת בתיה
נפילה במזכרת בתיה
נפילה במזכרת בתיה
11 צפייה בגלריה
נפילה בראשון לציון
נפילה בראשון לציון
פגיעה בראשון לציון
11 צפייה בגלריה
פגיעה רקטה רקטות ב יבנה
פגיעה רקטה רקטות ב יבנה
פגיעה ביבנה
11 צפייה בגלריה
נפילה באשקלון
נפילה באשקלון
זירת נפילה באשקלון
בהודעה מטעם לשכתו נמסר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מעודכן בפרטי האירוע, ויכנס את בכירי מערכת הביטחון בשעות הקרובות. שר הביטחון יואב גלנט מקבל עדכונים שוטפים ועושה את דרכו לקריה בתל אביב, שם יקיים הערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון. לאחר מכן הודיע גלנט כי אישר גיוס מילואים נרחב לתפקידים נדרשים במערכים השונים, בהתאם לצרכי צה״ל.
מתקפת הרקטות אירעה בבוקר שמחת תורה, כשבערב מתוכננות "הקפות שניות" ברחבי הארץ לצד הפגנות המחאה השבועיות. ארגון המחאה "אחים לנשק" קרא: "אנחנו קוראים לכל מי שנדרש להתייצב להגנת ישראל ללא היסוס ומיד. כרגע הדבר החשוב ביותר זה ביטחון אזרחי המדינה".
פורסם לראשונה: 06:34, 07.10.23