שופטת בית המשפט העליון בדימוס שושנה נתניהו הלכה הבוקר (שישי) לעולמה בגיל 99. נתניהו כיהנה במשך 12 שנים כשופטת בעליון, ועמדה גם בראשות ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת תפקודה ויעילותה של מערכת הבריאות בישראל וכן בראשות ועדה ציבורית לבחינת גיל הפרישה בעבודה.
שושנה נתניהו הייתה אלמנתו של המתמטיקאי פרופ' אלישע נתניהו - דודו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. היא הוסמכה כעורכת דין עוד לפני קום המדינה, בשנת 1947, ושנה לאחר מכן התגייסה לצה"ל ושירתה כסגנית התובע הצבאי של חיל האוויר.
2 צפייה בגלריה
שושנה נתניהו
שושנה נתניהו
שושנה נתניהו
(צילום: שחר מלמד)
בשנת 1969 מונתה לכהונת שופטת בבית משפט השלום בחיפה, וב-1974 מונתה לשופטת של בית המשפט המחוזי בחיפה. בדצמבר 1981 מונתה לשופטת בפועל של בית המשפט העליון ובהמשך מונתה לכהן כשופטת של קבע בעליון עד לפרישתה בשנת 1993. ברשות השופטת אמרו שהייתה "מעמודי התווך של שופטי ישראל": "נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, נשיאי ושופטי בית המשפט העליון בעבר ובהווה, מנהל בתי-המשפט וכל שופטי ישראל מרכינים את ראשם ומשתתפים באבלה הכבד של המשפחה", נמסר.
בשנת 1988 עמדה בראש ועדת החקירה הממלכתית לבדיקת תפקודה ויעילותה של מערכת הבריאות בישראל - ועדה שזכתה לשם "ועדת נתניהו". אחת מהמלצותיה של הוועדה הייתה שיחוקק חוק ביטוח בריאות ממלכתי, וארבע שנים לאחר מכן אכן חוקק החוק החשוב שמאפשר לכל תושב מדינת ישראל לקבל שירותי בריאות ממלכתיים באמצעות אחת מקופות החולים. החוק מסדיר את זכויות התושבים, סל שירותי הבריאות, הביטוח המשלים וההתנהלות מול קופות החולים.
בשנת 1997 מונתה לעמוד בראש ועדה ציבורית לבחינת גיל הפרישה בעבודה. ועדה זו המליצה על העלאת הגיל לפרישת חובה מגיל 65 ל-67 ,וכן להשוות את גיל הפרישה לגברים ונשים. המלצות ועדה זו אומצו על ידי ממשלת ישראל בשנת 2003.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
"רדיפת הצדק הנחתה אותה". בנימין נתניהו ספד לדודתו, השופטת המנוחה שושנה נתניהו
(צילום: מוטי קמחי)
ראש האופוזיציה נתניהו ספד: "משפחתי ואני חשים כאב כפול עם פטירתה של שושנה נתניהו ז''ל – ראשית, על לכתה מאיתנו של דודה אהובה, שהייתה מעמודי התווך של משפחתנו. שנית, על הסתלקותה של משפטנית מן השורה הראשונה, שתרמה רבות למערכת המשפט ולגופים אחרים בישראל. רדיפת הצדק הנחתה את שושנה בשבתה על כס המשפט. פסקי הדין שיצאו מתחת ידיה התאפיינו בניתוח יסודי ומעמיק של הסוגיות שעל הפרק. בד בבד היא תמיד ראתה את האדם שניצב לפניה, מתוך גישה אנושית ונועם הליכות. מדינת ישראל הייתה יקרה מאוד לליבה של שושנה. גם מעבר לתחום המשפט, היא ביקשה לתרום ליעילותן של מערכות אקדמיות וציבוריות כשלנגד עיניה טובתם של כל אזרחי המדינה".
שושנה נתניהו תובא למנוחות ביום ראשון בשעה 12:00 בבית העלמין הישן בחיפה, חוף הכרמל שער ראשי.